خبرگزاری کار ایران

کارگردان نمایش «خوابگرد»:

تیتر یک روزنامه تبدیل به نمایشنامه شد/ هنرمندان آبیک در نمازخانه و راهروهای فرهنگسراها تمرین تئاتر می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۵۹۸

امیر کلهری‌پور کارگردان نمایش «خوابگرد» که از شهر «آبیک» قزوین در بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حاضر شده است، با بیان اینکه متن این نمایش بر اساس یک خبر واقعی که از روزنامه خواندند شکل گرفت، گفت: نخستین و مهم‌ترین مشکل ما، نداشتن سالنی برای تئاتر است. مجبوریم در سرسرای فرهنگسرا و نمازخانه آن و جاهای بی‌ربط، به تمرین تئاتر بپردازیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر کلهری‌پور کارگردان نمایش «خوابگرد» است که از شهر «آبیک» قزوین در بخش صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حاضر شده است. نمایشی که متن آن را نوید ایزدیار نوشته و در بخش غیررقابتی جشنواره روی صحنه رفته است.

امیر کلهری‌پور «خوابگرد» را متنی خواند که در فضای ذهنی و کابوس‌واری رقم می‌خورد و گفت: داستان از این قرار است که اتفاقی برای کاراکتر اصلی داستان در نوجوانی رخ داده که امروز باعث روان‌پریشی او شده است؛ دلیل این اتفاق هم اعتیاد پدر خانواده است که باعث می‌شود کارشان به راه‌های باریک کشانده شود.

این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه در این نمایش معضل اجتماعی اعتیاد را در بستر روایتی سورئال و در قالب خواب و رویا نمایش می‌دهد، گفت: من و نوید ایزدیار (نویسنده نمایشنامه) سال‌هاست همکاری داریم. مساله «خوابگرد» همموضوعی بود که نوید در روزنامه خوانده و آن را برای ما تعریف کرده بود. در واقع متن این نمایش بر اساس یک خبر واقعی شکل گرفت. خبری که می‌گفت سه رفیق برای کاری خلاف به یک خانه می‌روند و کاراکتر اصلی داستان با مادر خودش مواجه و بعد از آن دچار روان‌پریشی می‌شود. این تیتر و خبر روزنامه را خواندیم و گفتیم چه جالب است از آن یک نمایشنامه بنویسیم.

کلهری‌پور همچنین درباره چالش‌هایی که اجرای تئاتر در شهرستان آبیک استان قزوین با آن روبه‌روست، گفت: نخستین و مهم‌ترین مشکل ما، نداشتن سالنی برای تئاتر است. در شهرمان تنها یک سالن همایش چندمنظوره داریم که متعلق به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد است و فرمانداری و نهاهای دیگر هم برای برپایی برنامه‌هایشان از آن استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه آبیک حتی از وجود یک بلک‌باکس برای اجرا و تمرین تئاتر هم بی‌بهره است، تصریح کرد: مجبوریم در سرسرای فرهنگسرا و نمازخانه آن و جاهای بی‌ربط، به تمرین تئاتر بپردازیم.

کارگردان نمایش «خوابگرد» با اشاره به اینکه با وجود این مشکلات زیرساختی و اساسی در دوازده سال گذشته به کار تئاتر پرداخته است، گفت: همین سالن همایش که روزگاری تنها با تماشاگران مهمان پر می‌شد، امروز تماشاگر دائمی تئاتر دارد و این اتفاقی خوب است. اما نداشتن سالن و محل تمرین همچنان یک معضل بزرگ است.

کلهری‌پور همچنین درباره جشنواره تئاتر فجر، گفت: تا چند سال پیش، هر سال یک جشنواره منطقه‌ای مجزا برگزار می‌کردند اما مدتی است که جشنواره منطقه‌ای حذف شده و بازبینی آثار از طریق فیلم انجام می‌شود که این اتفاق خوبی نیست چون بزرگان تئاتر ما تاکید می‌کنند برای ارزیابی کیفیت یک تئاتر باید آن را به صورت زنده تماشا کنی.

کارگردان نمایش «خوابگرد» تصریح کرد: نمی‌توان از روی فیلم، یک تئاتر را قضاوت کرد و آنچه باید اتفاق بیفتد، نمی‌افتد و این مشکلی است که در این چند سال گریبانگیر تئاترهای شهرستان‌ها شده است.

او با بیان اینکه «جشنواره منطقه‌ای تئاتر فجر به غیر از داوری، اتفاقی بود که کارگردان‌ها را از همه‌جای ایران و چند شهر دور هم جمع می‌کرد و امکانی برای آشنایی با هنرمندان سایر شهرها و اشتراک تجربیات بود» گفت: اما این اتفاق خوب چند سالی است حذف شده و امیدوارم دوباره شاهد برگزاری جشنواره تئاتر مناطق باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز