خبرگزاری کار ایران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید از طریق لباس سبک ایرانی و اسلامی را صیانت و حفاظت کنیم

asdasd
کد خبر : ۸۶۷۵۹۴

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر بر لزوم صیانت و حفاظت از سبک ایرانی و اسلامی از طریق لباس تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در بازدید از دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر گفت: جشنواره مد و لباس فجر به‌نوعی برآمده از فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور است و با تکیه‌ بر تصویری که از فعالیت‌های این کارگروه وجود دارد، می‌توان مسیر جشنواره را نیز به‌خوبی رصد کرد.

او افزود: ساختار این کارگروه به شکلی است که بنا دارد از ظرفیت‌های مجموعه‌های مختلف ترکیب‌سازی کند و جشنواره نیز محصول همین هم‌افزایی و ترکیب بوده و می‌تواند ره‌آورد این اتفاق در خورتوجه باشد.

صالحی با اشاره به اینکه اتحادیه‌ها، مؤسسات و نخبگان هنری و علمی در کنار دیگر عناصر مهم و اصلی می‌توانند به ایجاد فضای مطلوب در کارگروه کمک کنند اذعان داشت: این موضوع از این‌جهت دارای اهمیت و جایگاه است که ما بارها و سال‌ها حتی در ارتباط با بیان واژه مد هم درگیر بوده‌ایم اما به‌مرور و به مدد تلاش‌های بخش‌های مختلف، این واژه وارد فرهنگ تخصصی ما شد؛ درنتیجه ما این واژه را پذیرفتیم و معتقدیم پوشاک در کنار بسیاری دیگر از شئون زندگی دارای اصولی است و باید با تکیه‌ بر این اصول در مسیر درست حرکت کند.

او تصریح کرد: ما باید از طریق لباس سبک ایرانی و اسلامی را صیانت و حفاظت کنیم. لباس یکی از مظاهر روشن و نمادهای هویت هر کشور است. همچنین موضوع اقتصاد فرهنگ و هنری در این حوزه باید در این عرصه مورد توجه قرار گیرد و به تولید ملی و قطع وابستگی‌ها کمک کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی دیگر از سخنان خود با تأکید براینکه اگر ما می‌بینیم سال‌ها است که رهبری در نام‌گذاری سال‌ها به مسئله اقتصاد توجه داشته‌اند و این امر حاکی از آن است که باید به جنبه‌های اقتصادی عرصه‌های فرهنگی و هنری هم توجه کرد اذعان داشت: جشنواره‌های فجر تاکنون مسیر مهمی را طی کرده‌اند و باید هر دوره نشان دهند که روندی رو به رشد طی شده و اتفاقات جدیدی در بخش‌های مختلف پدید آمده است. در این میان جشنواره‌ها باید تأثیر خود بر اقتصاد کشور را نشان دهند و لازم است با تقویت نقاط قوت، حلقه‌های مفقوده پر شوند.

صالحی در ادامه گفت: در یک معنای عام، باید از طریق لباس پاسدار حجاب و عفاف باشیم و مفاهیم قانونی و دینی را دنبال کنیم. همچنین لباس می‌تواند ارتباطات بین‌المللی را گسترش دهد، دیپیلماسی فرهنگی و هنری را رقم زند و تنوع اقلیمی و تاریخی موجب می‌شود که خط دیپلماسی فرهنگی را بر مبنای لباس تقویت کنیم. ما از چند زاویه نیاز داریم تا هنر اقوام را پاسداری کرده و ارتقا بخشیم و در این بین وحدت ایران تابع این است که اقوام ایرانی با یکدیگر به یک نقطه اتصال رسند.

او افزود: زبان رسمی ایران فارسی است اما نمادهای بسیاری می‌تواند وحدت ملی را محقق کند. صیانت از جغرافیای ایران فقط به تلاش ارتش وابسته نیست بلکه ایرانیان و اقوام باید احساس تعلق کنند و بدانند فرهنگ و آداب رسوم آن‌ها مورداحترام است. در این میان باید به مسئله پژوهش در این عرصه توجه کرد و حوزه‌هایی از صنعت باید بدانند که رشدشان در گرو حوزه علمی و پژوهشی است. دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌های ما باید از زوایای مختلف با موضوع مد و لباس درگیر شوند و اگر این اتفاق نیفتد، صنعت نمی‌تواند راه خود را به‌درستی ادامه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز