خبرگزاری کار ایران

سید عباس صالحی مطرح کرد:

اسطوره‌های انسانی با شعر عرضه و تبادل می‌شود/ شعر و ایران دو عضو جدا ناشدنی

asdasd
کد خبر : ۸۶۶۸۰۸

وزیر ارشاد گفت: بخش اصلی ایرانیت ما به حوزه شعر بستگی دارد، شعر همزاد ایران است.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی شامگاه امروز در اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با بیان اینکه جشنواره شعر فجر با تدبیر معاونت فرهنگی وزارت‌خانه متبوع و همکاری دستگاه‌های مسئول در استان سیستان و بلوچستان برگزار و به ایستگاه پایانی خود رسید، اظهار داشت: شعر مقوله‌ای است که پیونددهنده انسان‌ها و ایرانیان با یکدیگر و جوهره انقلاب اسلامی است، به نظر بنده بارزترین وجه انسانیت انسان‌ها و انسان شعر است و این نه یک اغراق شاعرانه بلکه واقعیت است.

وی ادامه داد: در شعر آرمان‌های انسانی بروز و ظهور پیدا می‌کند و اسطوره‌های انسانی با شعر عرضه و تبادل می‌شود، لطیف‌ترین و رقیق‌ترین دریافت‌های انسانی با شهود شاعرانه دریافت و عرضه می‌شود.

وزیر ارشاد تاکید کرد: اگر ما شعور عامی داریم که تمام هستی را در برگرفته و اگر شعور خاصی داریم که ویژه انسان‌ها است در این میان شعور اخصی وجود دارد که مربوط به شاعران و کسانی است که طبع شاعرانه دارند، در واقع کسانی که ذوق یا فهم شاعرانه دارند از این شعور و آگاهی اخص برخور دارند.

صالحی با بیان اینکه نماد انسانیت انسان فهم شاعرانه است، یادآور شد: بخش اصلی ایرانیت ما به حوزه شعر بستگی دارد، شعر همزاد ایران است، از آن زمان که کلمه در این خاک پدید آمد شاعرانه و شعرگونه متولد شد، ما تاریخ هزاران ساله ایران را با شعر می‌شناسیم که در نقطه نقطه این خاک گسترانیده شده است.

وی افزود: تعالیمی که شعر در این خاک بدون انقطاع داشته و گستره‌ی جغرافیایی که شعر در جغرافیای امروزی و فضای فرهنگی پیرامونی از دیر زمان تاکنون داشته بیانگر تاریخ شعر در این مرز و بوم است، بنابراین می‌توان گفت شعر و ایران دو عضو جدا ناشدنی هستند.

وزیر ارشاد با اشاره به مناسبات بین شعر و انقلاب اسلامی، بیان کرد: انقلاب‌های جهانی و انسانی با ویژگی‌ها و نمادهایی شناخته می‌شود، انقلاب اسلامی ایران انقلاب کلمه و واژه بود و چون با روح شاعرانه ایرانی آمیخت این کلمات شاعرانه متحول و جریان پیدا کرد، همه به خاطر داریم که شعارهای انقلابی شعرگونه بودند و عزم و ترنم و ترانه‌های شاعرانه در شعارها وجود داشت.

صالحی ابراز داشت: یکی از مظاهر شعر در این تاریخ چند دهه انقلاب همراهی شاعران با مردم در مشکلات و مسائل اجتماعی بوده و این روزها سیل نمونه بارز آن است، چندی قبل هم شاعران در فقدان سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سانحه دلخراش هواپیمایی در کنار مردم قرار گرفتند و با نوایی که نواختند درد مردم را تسکین داده یا آگاهی نسبت به آن درد نشان دادند.

وی در پایان گفت: بنده به سهم خود از تمام کسانی که در این فضای خاص جامعه ایرانی این همنوایی را با زبان شعر عرضه کردند سپاسگذارم و از زحمات بی‌وقفه عزیزانی که در برپایی چهاردهمین دوره جشنواره شعر فجر تلاش کردند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز