خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مطرح شد:

تاکید بر ارائه طرح‌هایی که تکراری، سطحی و کم اثر نباشد/ دعوت از ۲۲ کشور برای حضور در نمایشگاه

asdasd
کد خبر : ۸۶۴۵۴۳

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به دعوت از از ۲۲ کشور برای حضور در این نمایشگاه گفت: امیدواریم همگی در این دوره حاضر شوند. تاکید داشتیم طرح‌های ارائه شده تکراری، سطحی و کم اثر نباشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ظهر امروز (یکشنبه ۶ بهمن) برگزار شد.

عبدالهادی فقهی‌زاده (معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن کریم) در این نشست، گفت: این نمایشگاه در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۹ آغاز خواهد شد و تا ۳۰ اردیبهشت ادامه می‌یابد. زمان بازدید عموم از این نمایشگاه حداقل ۱۴ روز خواهد بود و درتلاشیم به طول آن بیافزاییم. گمان ما بر این بود که بتوانیم زودتر از ۱۶ اردیبهشت نمایشگاه را برگزار کنیم اما مطلع شدیم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی تهران چند روزی به تأخیر افتاده و برای آماده‌سازی مصلی برای نمایشگاه قرآن چند روزی زمان نیاز داریم.

فقهی‌زاده، شعار این دوره از نمایشگاه را «قرآن کتاب رشد و رویش» خواند و گفت: ترویج سبک زندگی، پرورش نیروهای انسانی قوی، تقویت اعتماد به نفس و تقویت عزت و اقتدار ملی از اهدافی بود که کمیته ویژه کودک و نوجوان با آن آغاز به کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه هدف برنامه‌های محتوایی کمیته ویژه کودک و نوجوان، کاستن از مشکلات اجتماعی و فرهنگی است، گفت: اهداف و راهبردهای کلان در برگزاری این دوره که عملیات طراحی و اجرایش از آبان گذشته آغاز و در ادامه استمرار خواهد یافت، مشخص است که اهم آنها را ذکر می‌کنم.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن کریم با تشریح اهداف کلان این رویداد گفت: نخستین هدف و راهبرد اساسی، توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت، همچنین حمایت از اقتصاد فرهنگ و هنر قرآنی، ایجاد زمینه تعامل موثر بین مراکز و فعالان قرآنی داخل و خارج از کشور، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تلاش برای بهره‌وری بیشتر، تلاش برای جلب مشارکت بیشتر برای تامین هزینه‌های نمایشگاه و گسترش بخش بین‌الملل و حضور تعداد بیشتر کشورهای اسلامی است.

فقهی‌زاده یادآور شد: در پیگیری این اهداف و راهبردهایی که بخش عمده‌شان در سال‌های قبل کمابیش مورد توجه بوده است، دنبال ایفای نقش خودمان در همکاری با تشکل‌های قرآنی کشور و کمک گرفتن از موسسات کلان فرهنگی و فرهنگ‌سازی قرآنی در سطح ملی و جهان اسلام هستند.

او همچنین با اشاره به آزمون سراسری قرآن و عترت گفت: مرحله کتبی این آزمون روز جمعه ۱۱ بهمن برگزار می‌شود. آزمون شفاهی هم اوایل اسفند برپا می‌شود و در ۳۵۰ شهر و شهرستان و ۴۷۰ حوزه امتحانی این آزمون کتبی را برپا خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه آزمون تقریبا مشابه سال‌های قبل در چهار گروه امتحانی برگزار خواهد شد، گفت: این آزمون مبنای حمایت‌های معاونت قرآن و عترت از فعالیت‌های آموزشی مراکز قرآنی سراسر کشور خواهد بود و هدفش کمک به توسعه گفتمان‌سازی و جریان‌سازی قرآنی است.

فقهی‌زاده تصریح کرد: باید زمینه مطالعه تحقیق مستقل از اثربخشی این آزمون را در سال آتی فراهم کنیم و همچنین کارگروه جداگانه برای آن در معاونت قرآن و عترت از اسفند برای افزودن بار و مضامین محتوایی به آزمون و خروج از مباحث رشته‌های شکلی و ظاهری تشکیل می‌شود چراکه جنبه‌های محتوایی از اهمیت بیشتری برخوردار است. همچنین فراهم آوردن زمینه گسترش رشته‌های الکترونیکی را دنبال می‌کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نمایشگاه قرآن گفت: پارسال کشور مهمان ویژه نمایشگاه پاکستان بود و امسال در تلاشیم کشور عمان را دعوت کنیم. دعوتنامه رسمی هم برای این مشور ارسال شده اما چون با وفات پادشاه این کشور همزمان شد کمی قطعیت آن به تأخیر افتاده است.

رئیس نمایشگاه بیست و هشتم قرآن کریم همچنین در پاسخ به سوالی درباره منابع مالی نمایشگاه، گفت: امیدوارم محدودیت‌های موجود در زمینه منابع اعتباری مانع حضور کشورهای خارجی بیشتر نشود.

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه اعتبار معاونت قرآن و عترت و هزینه نمایشگاه در سال ۹۸ نسبت به پارسال کاهش داشته است، گفت: اما توانستیم نمایشگاه بیست و هفتم را امسال با کمیت و کیفیت بهتر برگزار کنیم امیدوارم در سال آتی هم این موفقیت تکرار شود. هرچند به اعتبار معاونت افزوده نشده اما در تلاشیم با جلب مشارکت بیشتر و صرفه‌جویی نمایشگاه را پر توان‌تر برگزار کنیم.

او با اشاره به حضور کشورهای خارجی، گفت: از ۲۲ کشور برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده که امیدواریم همگی در این دوره حاضر شوند.

فقهی‌زاده در پاسخ به سوالی درباره تکراری شدن نمایشگاه گفت: شکل نمایشگاه ممکن است تکراری به نظر برسد اما ما در کمیته طرح و برنامه نمایشگاه سال گذشته دست‌کم ۵۰ درصد طرح‌ها را با شرط نوآوری و روزآمدی تصویب کردیم.

او ادامه داد: تاکید داشتیم طرح ارائه شده تکراری، سطحی و کم اثر نباشد. حالا اینکه چقدر در این زمینه توفیق داشتیم به قضاوت دوستان تیزبین و دلسوز برمی‌گردد. اما امسال شورای طرح و برنامه نمایشگاه که حداقل هفت جلسه مستقل برگزار کرده تاکید داشت که طرح‌های نوآورانه در اولویت قرار بگیرند که امیدوارم امسال مانند دوره پیش، نوآوری‌ها درصد بالایی داشته باشد.

فقهی‌زاده در پاسخ به سوالی دیگر گفت: فراخوان طرح‌ها از همین امروز در ikfa.ir فعال خواهد بود و آماده دریافت طرح‌های جدید هستیم.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره اختصاص بخشی ویژه از نمایشگاه به شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: انتظار اختصاص این بخش انتظار عمومی است و برنامه‌ریزی کرده‌ایم بخش جداگانه‌ای را به بزرگداشت ایثار و مقام شهادت اختصاص دهیم.

فقهی‌زاده درباره برنامه تجلیل از خادمان قرآن کریم که انتظار می‌رود در ایام ماه مبارک رمضان با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود، گفت: برنامه تجلیل از خادمان دوره قبل را با دوره بیست و هشتم تجمیع کرده و امسال برگزار خواهیم کرد.

او ادامه داد: حتی اگر رئیس‌جمهور مانعی داشته باشد که نتواند در این مراسم حضور پیدا کند امسال، در همان ماه مبارک رمضان و در غیاب ایشان، آیین تجلیل از خادمان قرآن کریم را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز