خبرگزاری کار ایران

سرپرست کاوش‌های محوطه جهانی شهر سوخته به ایلنا خبر داد:

سیل شهر سوخته را تهدید نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۷۰۷

با ادامه وقوع سیل در سیستان و بلوچستان و نگرانی‌هایی که بابت تخریب محوطه جهانی شهر سوخته وجود دارد، سرپرست کاوش‌های محوطه جهانی شهر سوخته از عدم وجود نگرانی بابت تخریب این محوطه باستانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی بارش باران‌های شدید در استان سیستان و بلوچستان و وقوع سیل، نگرانی فعالان میراث فرهنگی درخصوص تخریب و آسیب دیدن میراث جهانی ایران بیشتر شده است. محوطه جهانی شهر سوخته در ۵۷ کیلومتری جنوب زابل و در حاشیهٔ جاده زابل-زاهدان در استان سیستان و بلوچستان (منطقه سیستان -شرق ایران) قرار دارد و یافته‌های باستان‌شناسی قدمت این محوطه را به دوره برنز و تمدن جیرفت می‌رساند.

سیدمنصور سیدسجادی (سرپرست کاوش‌های محوطه جهانی شهر سوخته) درخصوص آسیب‌های احتمالی که می‌تواند شهر سوخته را تهدید کند، گفت: دیروز با یکی از کارشناسان و همچنین رییس پایگاه و موزه شهر سوخته تلفنی صحبت کردم. آنچه که من تا این لحظه اطلاع دارم این است درحال حاضر هیچ چیزی شهر سوخته را تهدید نمی‌کند.

او ادامه داد: شهر سوخته بین ۱۲ تا ۱۸ متر از سطح زمین‌های اطراف ارتفاع دارد. پستی‌های و برکه‌ها و راه آبهایی هم در شهر سوخته هست که در گذشته و زمانی که رودخانه از نزدیکی شهر سوخته رد می‌شد، پر آب بودند.

به گفته سجادی، باستان‌شناسان در شهر سوخته بخش‌های زیادی از حفاری‌های جدید را با توجه به بارندگی‌های سال گذشته، پوشانده‌اند. روی تمام آثار پلاستیک کشیده‌اند و کاری بیش‌تر از این مهم هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ زمان، نمی‌توانند انجام دهند.

این باستان‌شناس خاطرنشان کرد: اکنون بارندگی در شهر سوخته مانند شهرهای جنوبی استان نیست که صدمه جدی و خاصی ببیند. نهایت آسیبی که این باران می‌تواند به محوطه جهانی شهر سوخته بزند، این است که بخشی از دیوارها را بشوید و ببرد. این مهم را هم نمی‌توانیم کاری کنیم. مگر آنکه تمام آثاری که بدست آمده را بپوشانیم که این کار هم امکان ندارد. اما تاکید می‌کنم که درحال حاضر هیچ نگرانی از تخریب آثار نداریم. مگر آنکه بارندگی خیلی شدیدتر شود.

او با اشاره به آنکه سال گذشته در پی بارندگی‌های شدید، کارشناسان در شهر سوخته، شبانه در صدد خالی کردن آب باران از محوطه‌ها برآمدند، تصریح کرد: شهر سوخته مانند بسیاری از آثار پیش از تاریخ، خشت و گلی است و بارندگی‌های شدید سال گذشته آسیب‌هایی به این محوطه رسانده بود. این آسیب‌ها به اندازه‌ای نبود که غیرقابل تعمیر باشد. چراکه پس از پایان هر فصل کاوش، سلسله اقدامات حفاظتی موقتی مانند کشیدن حصیر، نایلون و کاهگل انجام می‌دهیم. بنابراین بارش باران نهایتا کاهگلی که روی آن کشیده‌ایم را خراب می‌کند و به خود اثر نمی‌رسد. با توجه به آخرین اطلاعاتی که دارم اکنون به هیچ عنوان تخریبی شهر سوخته را تهدید نمی‌کند. مگر آنکه یک سیل خیلی مهیبی بیاید که آن هم دیگر در دست ما نیست.

سیل شهر سوخته را تهدید نمی‌کند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز