خبرگزاری کار ایران

"شاخه‌های بی‌قرار" گشتی در میان شاعرانگی طبیعت

asdasd
کد خبر : ۸۵۹۶۷۲

بیگناه، بار دیگر تازه‌ترین نقاشی‌هایش را برای نخستین نمایش به ایران و گالری مژده آورده است. اما او این بار در پی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی با تلخ کامی و اندوه بسیار این آثار را به تماشا گذاشته است.

به گزارش ایلنا، رضا بیگناه (هنرمند مقیم کانادا) که تجربه کارگردانی ۱۵ نمایش و تصویرسازی چهار کتاب کودک نیز دارد، این مجموعه با عنوان "شاخه‌های بی‌قرار" را ترجمه نگاه یک نقاش به دنیای پیرامون و حیات می‌داند که به زندگی ما شکل و معنا می‌بخشد اما او در آغاز معرفی مجموعه تازه‌اش می‌گوید: از غم و اندوهی که این روزها وطنم را فرا گرفته است بسیار متاسف و بسیار اندوهگینم. آرزوی رویش جوانه‌های شادی بخش دارم بر دل‌های همه هموطنانم.

رضا بیگناه که به جهت تعطیلی گالری‌ها در هفته پیش با یک هفته وقفه این نمایشگاه را دایر کرده است شکل گیری مجموعه "شاخه‌های بی‌قرار" را حاصل دقت و جور دیگر نگریستن طبیعت خواند و گفت: برای یافتن این نگاه نو، ساعت‌ها و ساعت‌ها در میان درختان وقت گذراندم تا دنیای نهفته در درون و اطراف آن‌ها را دریابم. آگاهانه می‌خواستم از نقاشی منظره فاصله بگیرم و جان مایه‌ای را بیابم که امضای من باشد، شاعرانگی و بافتاری نوستالژیک اما نو از سوژه‌ای روایت کنم که دستمایه دیرین نقاشان شناخته شده است، صدها عکس گرفتم و صدها طرح و اتود زدم تا به این آثار رسیدم.

بیگناه افزود: دیدم نخستین چیزی که در حیات به مفهوم سبزینگی و رویش اضافه می‌شود، پرنده‌ها هستند که رابطه مستقیمی با درختان دارند بنابراین من ساعت‌‌های بسیاری را صرف نگاه کردن به نوع نشستن پرندها و سنجاب‌ها بر روی شاخه‌های درختان کردم. در واقع تلاش من این بود که بفهمم چگونه یک درخت تعادل خود را حفظ می‌کند؛ البته این دیدگاه بر مبنای روشی علمی نبود بلکه من کاملا از نگاه یک نقاش به مسئله نگاه کردم و سعی کردم کمپوزیسیون را درک نمایم و تفاوت‌ها را ببینم.نکته اصلی این بود که به سوالاتی نظیر اینکه چگونه برگ‌ها از شاخه می‌افتند؟ یا شاخه‌ها چگونه در باد حرکت می‌کنند؟ با نگاهی هنری پاسخ دهم. البته در کنار این دیدن‌ها اتود نیز می‌زدم و به این ترتیب، طرح‌ها به مرور شکل گرفت.

او در خصوص مدت زمان صرف شده برای مجموعه "شاخه‌های بی‌قرار" بیان کرد: با وجود اینکه ایده درختان به نظر ساده می‌آمد، اما برای من کاملا جذاب بود به همین خاطر چیزی نزدیک به یک سال و نیم برای اجرای آن زمان صرف کردم زیرا تمام تلاش من این بود که بتوانم این مجموعه را به یک انسجام معنایی و فرمی برسانم و به صورت یک مجموعه ارائه دهم.

این هنرمند مقیم کانادا درباره چرایی نمایش این آثار در ایران گفت: مجموعه "شاخه‌های بی‌قرار" برای نخستین بار در ایران و گالری مژده به نمایش درآمده است. البته چند اثر از این مجموعه قبلا توسط دوستانم در کانادا خریداری شده است اما از آنجایی که همواره دوست دارم، نخستین بار آثارم را در وطن محبوبم نمایش دهم، ایران را برای این کار انتخاب کردم. زیرا نگاه ایرانیان به فضای ذهنی من نزدیک‌تر است. به عنوان یک ایرانی، دوست دارم که در کنار هم‌زبان‌های خودم نمایشگاه داشته باشم زیرا از این فضا انرژی می‌گیرم. این حس وحال خوبی که در افتتاحیه و در طول نمایشگاه از مخاطبان ایرانی می‌گیرم قابل مقایسه نیست و با وجود اینکه در فضاهای دیگری نیز نمایشگاه داشته و دارم اما همیشه فضای ایران را ترجیح می‌دهم.

او درباره سبک اجرایی آثار این مجموعه، اظهار کرد: از آنجایی که من تصویرساز نیز هستم شاید بتوان گفت که آثارم بی تاثیر از دنیای تصویرگری نیست، اما به طور کلی کارهای این مجموعه انتزاعی محسوب می‌شود زیرا صرفا فضای رئالیستی و منظره به مفهوم واقعی، در آن ارائه نشده و ترکیب بندی و شکل درختان تغییر کرده است. از سوی دیگر نیز، می‌توان گفت که کارها کاملا آبستره نیست زیرا با یک سوژه‌ای که ما به ازای خارجی دارد، رو به رو هستیم.

رضا بیگناه متولد ۱۳۴۹ ، کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش را سال ۱۳۷۹ از دانشگاه تربیت مدرس و سال ۱۳۹۲ کارشناسی طراحی داخلی را از کالج کانستوگا کانادا اخذ نموده است.

علاقمندان به بازدید از نمایشگاه "شاخه‌های بی‌قرار" از ۲۰ تا ۲۷ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ ، می‌توانند گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه طباطبایی شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

"شاخه‌های بی‌قرار" گشتی در میان شاعرانگی طبیعت

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز