خبرگزاری کار ایران

در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با جهاد دانشگاهی مطرح شد؛

مونسان: گردشگری دوباره در مسیر رشد قرار می‌گیرد

asdasd
کد خبر : ۸۵۸۸۵۹

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به این‌که صنعت گردشگری یک صنعت فراملی است و در این حوزه نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف هستیم اظهار امیدواری کرد که تهیه سند برنامه اقدام ملی و نیز ایجاد حساب‌های اقماری گردشگری با مشارکت جهاد دانشگاهی انجام شود.

به‌ گزارش ایلنا، علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در مراسم امضای تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی که در محل  پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، در سخنانی گفت: از تلاش‌های خوب جهاد دانشگاهی تشکر می‌کنم که یک نهاد خدمت‌گزار و موفق در کشور است که برکات زیادی نیز برای کشور به ارمغان آورده است.

گردشگری قابل ترمیم است

او یادآور شد: خوشبختانه گردشگری در کشور ما روند رو به رشدی را امسال تجربه کرده است و یک مزیت بزرگ برای اقتصاد کشور به حساب می‌آید، در حال حاضر با وجود چالش‌ها و اتفاقاتی که این حوزه را تحت تاثیر قرار داده است، سرمایه‌گذاران اعتقاد دارند این صنعت قابل ترمیم است و دوباره روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: در هفته‌های اخیر اتفاقاتی افتاد که بر روی صنعت گردشگری تأثیر گذاشت. شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نیز حادثه سقوط هواپیمای اوکراین در کنار تهدیدها و نیز تبلیغات منفی رسانه‌های معاند باعث شده تا شاهد تاثیراتی در صنعت گردشگری باشیم اما اعتقاد داریم که این صنعت قابل جبران است و می‌تواند به‌سرعت رشد کند و وضعیت گردشگری کشور نرمال خواهد شد.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: برای رشد این صنعت نیازمند استفاده از علم و دانش روز هستیم. خوشبختانه بر اساس آمارها سهم گردشگری در تولید ناخالص ملی ۱۱.۷ میلیارد دلار است که البته این عدد سهم مستقیم گردشگری در تولید ناخالص ملی است و اگر بخواهیم تاثیر غیر مستقیم آن را نیز در نظر بگیریم این عدد تا سه برابر رشد خواهد کرد.

مونسان یادآورشد: گردشگری یکی از محرک‌های اقتصاد در کشور است و به رونق سایر بخش‌های اقتصادی کشور کمک می‌کند. ضمن این که گردشگری یک اقتصاد مردم‌پایه است و این بخش کمترین کمک مالی را از دولت دریافت می‌کند. با توجه به استعدادهایی که در کشور وجود دارد و ظرفیت‌های فراوان موجود، صنعت گردشگری می‌تواند با کمترین حمایت‌های دولتی و با حضور مردم و سرمایه‌گذاران روند روبه‌رشد خود را ادامه دهد.

او یادآور شد: با جهاد دانشگاهی همکاری‌های خوبی داریم و در تدوین سند برنامه اقدام ملی، در ایجاد حساب‌های اقماری گردشگری و نیز در خصوص نظام جامع آموزشی همکاری‌های خوبی را با جهاد دانشگاهی آغاز کرده‌ایم.

ظرفیت‌های فراوان در حوزه صنایع‌دستی

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه گفت: این در حالی است که در حوزه صنایع‌دستی نیز ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد و زمینه همکاری‌های مشترک با جهاد دانشگاهی ایجاد شده است.

او گفت: یکی از موضوعاتی که از دو سال پیش در حوزه صنایع‌دستی دنبال می‌کنیم طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی است که در این طرح به موضوع برند‌سازی و بسته‌بندی توجه ویژه‌ای شده و در حال حاضر شاهد حضور جوانان و طراحان خوش فکر در صنایع‌دستی هستیم.

ایجاد پژوهشکده گردشگری در جهاد دانشگاهی

حمیدرضا طیبی (رئیس جهاد دانشگاهی) نیز در این مراسم گفت: موضوعات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ابتدای تاسیس جهاد دانشگاهی مورد توجه این نهاد قرار داشت و برنامه‌هایی را در این خصوص در دست اقدام داریم.

او افزود: در حوزه گردشگری، اولین پژوهشکده گردشگری در جهاد دانشگاهی مشهد تشکیل شده است؛ علاوه بر آن سایر پژوهشکده‌های ما به این موضوع توجه دارند و در همین ارتباط توجه ویژه‌ای به این موضوع شده است. اعتقاد ما بر این است که گردشگری علاوه بر این که می‌تواند در اقتصاد کشور نقش مهمی را ایفا کند در ایجاد نشاط اجتماعی نیز تاثیرگذار است.

در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مشترک به امضای علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) و حمیدرضا طیبی (رئیس جهاد دانشگاهی) رسید.

استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی در راستای تحقق اهداف، رسالت‌ها و برنامه‌های توسعهای وزارتخانه، همکاری در ارتقای دانش تخصصی و توسعه مهارت‌های کارکنان و ذی‌نفعان وزارتخانه، از طریق اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری دورههای توانمندسازی کارکنان، طراحی و اجرای آموزشهای مورد نیاز، مشارکت در برگزاری کنگره‌ها، همایش‌ها، سمینارها، نشست‌های علمی و کاربردی و تورهای تخصصی با رویکرد علمی، آموزشی و ترویجی و  همکاری در تولید محتوای علمی، آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای در راستای توسعه بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعم از تالیف و چاپ و نشر کتاب و مجلات علمی و تخصصی، محصولات چندرسانه‌ای و دیجیتال، تولیدات خبری، محتوای آموزش الکترونیکی از مهمترین مفاد و بندهای این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز