خبرگزاری کار ایران

جامعه باستان‌شناسی ایران نقض کنوانسیون‌های جهانی در رابطه با عدم تعرض به میراث فرهنگی کشورها را محکوم کرد

asdasd
کد خبر : ۸۵۷۱۳۰

«جامعۀ باستان‌شناسی ایران» در بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدید به نقض کنوانسیون‌های جهانی در رابطه با عدم تعرض به میراث فرهنگی کشورها را محکوم می‌کنیم. خواهان موضع گیری و واکنش صریح و سریع جامعه جهانی به خصوص سازمان‌های حافظ میراث جهانی، یونسکو و تمام موسسات دانشگاهی در سرتاسر جهان در مقابل چنین تهدیداتی هستیم.

به گزارش ایلنا، جامعه باستان‌شناسی ایران در  پی تهدید مراکز فرهنگی ایران توسط رئیس جمهور آمریکا، بیانیه‌ای به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر کرد.

جامعه باستان‌شناسی ایران رونوشت بیانه مذکور را نیز برای چندین مرکز فرهنگی بین المللی فرستاده است.

 متن این بیانیه به شرح زیر است:

تهدیدهای اخیر دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) مبنی بر هدف گرفتن ۵۲ مکان مهم - ازجمله مکان‌های فرهنگی- در ایران، بهت‌آور و در عین حال شنیع است. ایران یکی از کانون‌های مهم فرهنگی و تمدنی بشری است و تهدید میراث فرهنگی ایران با ۲۲ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی  خارج از مقررات پذیرفته شده بین‌المللی و بدعتی شوم است. جنگ و تخاصم طی یک سدۀ گذشته در آسیای غربی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به میراث بشری وارد کرده است.

تهدید به هدف قرار دادن مراکز فرهنگی نقض آشکار تمامی پروتکل‌های پذیرفته شده بین‌المللی -از جمله پروتکل‌های الحاقی ۱۹۷۷ به عنوان کنوانسیون ژنو و همچنین معاهده ۱۹۵۴ لاهه در مورد حفاظت از آثار فرهنگی به هنگام مخاصمات مسلحانه است. ایالات متحده ‌آمریکا هر دو سند حقوقی بین‌المللی را پذیرفته و امضا کرده است. «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» ضمن اعلام بیزاری از نفس جنگ، تهدید به نقض کنوانسیون‌های جهانی در رابطه با عدم تعرض به میراث فرهنگی کشورها را محکوم می‌کند. «جامعۀ باستان‌شناسی ایران» مصرانه خواهان موضع‌گیری و واکنش صریح و سریع جامعه جهانی به خصوص سازمان‌های حافظ میراث جهانی، یونسکو و تمام موسسات دانشگاهی در سرتاسر جهان در مقابل چنین تهدیداتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز