خبرگزاری کار ایران

ایکوم اعلام کرد:

میراث همگانی: سرمایه همگانی؛ مراقبت همگانی

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۶۰۳

در پی تهدید ترامپ درخصوص حمله به ۵۲ نقطه از ایران از جمله اماکن فرهنگی، گروه حفاظت ایکوم ایران، بیانیه‌ صادر کرد.

به گزارش ایلنا،‌ گروه حفاظت ایکوم ایران در بیانیه‌ای واکنش خود درخصوص تهدیدهای ترامپ را نشان داد.

در این بیانیه آمده است:

میراث همگانی: سرمایه همگانی؛ مراقبت همگانی

ایران، به قدمت تاریخ تمدن بشریت

میراث فرهنگی دستاوردی‌ست که به همه فرهنگ‌ها و ملیت‌ها تعلق دارد. ثروتی است که همه در آن سهیم‌اند و با تکیه بر آن برای حرکت به سوی آینده‌ای روشن‌تر گام برمی‌دارند. در این میان ایران با تمدنی چند هزار ساله سهم عمده‌ای در باروری فرهنگ بشری در سراسر جهان داشته است. لذا دور از واقعیت نیست اگر گفته شود پژواک این فرهنگ غنی در چهار گوشه جهان قابل ادراک است. ایران کشوری با هزاران هزار یادمان فرهنگی به قدمت تاریخ تمدن بشریت است که تاکنون ۲۴ اثر فرهنگی و طبیعی آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و بسیاری محوطه‌های فرهنگی دیگر آن در انتظار جهانی شدن می‌باشند.

جنگ‌های جهانی اول و دوم و خرابی‌های به بار آمده از آنها که نگرانی جامعه جهانی نسبت به از بین رفتن تاریخ و هویت بشری را به همراه داشت، موجب گردید تا سازمان‌های جهانی همچون یونسکو به وجود آیند تا از بروز تخریب‌های حاصل از درگیری‌های نظامی بر میراث فرهنگی جلوگیری کنند. حاصل این اجماع جهانی، پیمان نامه ۱۹۵۴ لاهه، و پیمان نامه‌های ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ یونسکو و بسیاری عهدنامه‌های جهانی دیگر بوده است که از تخریب و نابودی میراثهای بشری ممانعت کننده قوانینی که همه جهان ملزم به مراعات و اجرای آنها هستند.

تهدید به تخریب میراث فرهنگی سرزمین کهن ایران جنایتی بزرگ در حق بشریت محسوب می‌شود که نه تنها برای ایران و ایرانیان که برای چهان و جهانیان مایه دلنگرانی فراوان است و باید از همین امروز همه جهان جلوی آن بایستند؛ انتظاری که در خور تمدن انسان از جامعه جهانی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز