خبرگزاری کار ایران

گمانه زنی در یکی از مهمترین استقرار گاه‌های بشری در شمال غرب ایران/ مردمان اهرنجان کشاورز و دامدار بودند

asdasd
کد خبر : ۸۵۶۵۶۲

گمانه زنی‌ها به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه اهرنجان شهر سلماس از اولین و مهمترین استقرارگاه‌های بشری در هزاره هفتم قبل از میلاد در شمال غرب ایران نشان داد ساکنان این محوطه کشاورز و دامدار بودند.

به گزارش ایلنا، افراسیاب گراوند (سرپرست برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه اهرنجان سلماس آذربایجان غربی) درخصوص کاوش در این محوطه گفت: این تپه به دلیل قرارگیری در داخل شهر سلماس و منطقه توسعه شهری دچار آسیب‌های متعددی شده است.

او با اشاره به اینکه بخش زیادی از حرایم استحفاظی این تپه به دلیل تفکیک و تبدیل به منازل مسکونی از بین رفته خاطرنشان کرد: از سویی برداشت خاک تپه برای انجام عملیات ساختمانی از قسمت‌های شرقی و جنوبی آن، آسیب‌های جبران ناپذیری به این محوطه  وارد آورده است.

این باستان شناس افزود: به منظور حفاظت و صیانت از این اثر مهم باستانی، شناخت گستره حقیقی و واقعی تپه، تعیین عرصه و تدوین نقشه گستردگی  و در نهایت ساماندهی آن به عنوان یک اثر پارک موزه‌ای، این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مورد گمانه زنی قرار گرفت و در مجموع تعداد ۳۰ گمانه با ابعاد ۵/۱* ۵/۱ متر در آن ایجاد و کاوش شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان سلماس در ادامه تصریح کرد: بر اساس گمانه زنی و همچنین مواد فرهنگی بدست آمده می‌توان گفت ساکنین اهرنجان، مردمانی کشاورز و دامدار و دارای روابط تجاری با مناطق همجوار از جمله  شرق آناتولی، قفقاز جنوبی، فلات مرکزی و جنوب دریاچه ارومیه بودند.

وی گفت: وجود سنگ‌های مادر و ابزارهای ابسیدینی در ۷ رنگ متفاوت، تراکم سردوک‌های سنگی و گلی، سنگ ساب‌ها، هاون‌ها و ظروف سنگی گواهی بر این مدعاست.

گراوند در پایان تپه اهرنجان با وسعت قریب به ۴ هکتار را از بزرگترین محوطه‌های پیش از تاریخ اعلام کرد که در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۱۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز