خبرگزاری کار ایران

چرا مصوبه شورای شهر درباره بیلبورد رایگان شهری برای تئاتری‌ها اجرا نشد؟ / قولِ سازمان زیباسازی قول نیست!

asdasd
کد خبر : ۸۵۵۳۵۴

هرچند از اوایل پاییز، مدیرعامل زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرده بود تعرفه‌ای از تئاترهای تعیین شده نمی‌گیرد و این سازمان به گروه‌های تئاتری برای تبلیغات آثارشان، بیلبورد رایگان شهری ارائه می‌کند اما به نظر می‌رسد همانطور که حسن خلیل‌آبادی می‌گوید «قولِ سازمان زیباسازی، قول نیست» و همچنان این سازمان از گروه‌های تئاتری برای نصب بیلبورد و تبلیغات شهرداری هزینه‌های بالایی طلب می‌کند و تکلیف مصوبه شورای شهر تهران برای استفاده خانواده تئاتر و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری از فضاهای تبلیغات شهری مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدت‌هاست موضوع دسترسی رایگان تئاترهای مستقل و غیرتجاری به بیلبوردهای شهری به یکی از دغدغه‌های خانواده تئاتر تبدیل شده است.

مسئولان شهری اعلام کرده‌اند تئاتر به دلیل بلیت‌فروشی، مقوله تجاری است و بیلبورد رایگان به آن تعلق نمی‌گیرد؛ اظهارنظرهایی که موجب انتقاد و نارضایتی تعدادی از هنرمندان تئاتر شده است. تئاترهای که عموما درآمد حاصل از بلیت‌فروشی آنها نه تنها کفاف هزینه‌های تولید و پرداخت دستمزد عوامل، اجاره سالن، ساخت دکور و... را نمی‌دهد که گاهی کارگردان/تهیه‌کننده‌ها را بدون حضور یک حامی مالی خصوصی و کمک دولتی، زیر بار ده‌ها میلیون تومان قرض هم می‌برد.

در همین زمینه بخوانید:

گروه‌های تئاتری چگونه باید بدون تبلیغات، اجرایشان را همچنان استوار نگاه دارند و از فروپاشی گسترده اقتصاد تئاتر جلوگیری کنند؟

تئاترهای غیرتجاری شهر تهران، اغلب با کمترین بودجه و فروشی که همان هزینه‌های اندک را هم پوشش نمی‌دهد روی صحنه می‌روند و اغلب از پرداخت اجاره‌های میلیونی بیلبوردهای شهری ناتوان‌اند.

با اینکه شهرام گیل‌آبادی (مدیرعامل خانه تئاتر) پیش‌تر از رایزنی‌هایی با مسئولان شهری برای رفع این مشکل خبر داده بود و اعضای شورای شهر تهران بر ضرورت اعطای رایگان بیلبوردهای شهری برای تبلیغات تئاتر تاکید کرده بودند اما تاکنون این وعده حتی به مرحله تحقق نزدیک هم نشده است.

حسن خلیل‌آبادی (عضو شورای شهر تهران) در گفتگو با ایلنا، درباره اینکه چرا سازمان زیباسازی شهرداری تهران تاکنون به وعده خود مبنی بر ارائه فضای تبلیغاتی رایگان شهری عمل نکرده است، می‌گوید: سازمان زیباسازی معمولا به قول‌هایی که می‌دهد عمل نمی‌کند و این ایراد اساسی این سازمان است.

خلیل‌آبادی ادامه می‌دهد: شهرداری تهران و سازمان زیباسازی به جای بنرهای مدیریت محله، باید از تئاترهای جوان یا حرفه‌ای حمایت کند؛ باید به هنرمندانی که از نظر مالی پشتیبانی ندارند و با پول جیب خودشان تئاتری را روی صحنه می‌برند و به سختی در سالن‌های غیراستاندارد برای مردم این هنر را زنده نگه می‌دارند، خدمات حمایتی و فضای تبلیغاتی شهری رایگان ارائه دهد.

این عضو شورای شهر تهران تصریح می‌کند: شهرداری اگر واقعا می‌خواهد به جوهره انسانی شهر که لطافت و هنر است،‌ توجه کند باید به تئاتر و هنرمندان آن کمک کند تا هنرمند برای تبلیغ تئاتر، مجبور نشود خودش به سختی و با صرف هزینه‌های زیاد، اقدام کند.

بیش از یک ماه پیش، محمدجواد حق‌شناس که ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران را به عهده دارد با بیان اینکه «قبلا هم تلاش کردیم امکان استفاده از فضای شهری برای تبلیغات تئاتر به خصوص در منطقه ۱۱ تهران که تمرکز بیشتری از نظر سازه‌های تئاتری وجود دارد،‌ فراهم شود» به ایلنا گفت: اما اگر بتوانیم این خواسته را تبدیل به چهارچوبی کنیم که ابعادش روشن باشد و بتوانیم رویکرد حمایتی ضابطه‌مندی را تعریف کنیم، شاید بیشتر و بهتر ما را به مقصود برساند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: اگر این خواسته توسط خود اهالی تئاتر، خانه تئاتر و مجموعه‌های دیگر به‌صورت مشخص‌تر منعکس و ارائه شود و ما امکان مطالعه دقیق‌تری داشته باشیم، می‌توانیم زودتر به نتیجه برسیم.

این در حالی است که همان زمان عباس غفاری (کارگردان تئاتر) در گفتگو با ایلنا، با اشاره به اینکه برای یک روز اجاره بیلبوردهای شهری باید میلیون‌ها تومان بپردازید، به تجربه خودش برای استفاده از فرصت تبلیغات شهری اشاره و تصریح کرده بود: «از طریق سازمان زیباسازی اقدام کردم که موافقت کردند تابلوی شهری رایگان در اختیارم قرار دهند؛ با این همه از من ۵ میلیون تومان برای هزینه‌های چاپ و نصب خواستند. می‌دانید که پرداخت این هزینه‌ها هرچقدر هم اندک باشد، باز برای گروه‌هایی مثل ما که تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ندارند بسیار دشوار است. گروه‌هایی مانند ما از پس هزینه این بیلبوردها برنمی‌آیند و برای همین این بخش تبلیغات هم از تئاترها گرفته شده است. در نتیجه چند جوره ضرر می‌کنیم؛ نه می‌توانیم تبلیغات داشته باشیم و نه فروش بلیت.»

محمدجواد حق‌شناس هم درباره اینکه آیا تمهیداتی برای دسترسی عادلانه همه گروه‌های تئاتری به امکان تبلیغ شهری اندیشیده خواهد شد؟ به ایلنا گفت: می‌توانیم با کمک خود صنف تئاتر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و سایر ذی‌نفعان به طرحی مشترک برسیم که هم ضابطه‌مند بوده و تبعیض‌آمیز نباشد و هم اینکه قابلیت نظارت دقیقی داشته باشد تا جای گلایه برای کسی باقی نماند.

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران هم در گفتگو با یک رسانه درباره بدقولی سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفته بود «متأسفانه امور فرهنگی مورد توجه دست‌اندرکاران قرار نمی‌گیرد و در تصمیم‌گیری‌ها معمولاً حوزه فرهنگ در درجات بعدی اهمیت و اولویت قرار دارد.» نظری همچنین در همان گفتگو با تاکید بر اینکه حمایت از فعالین حوزه فرهنگ و در اختیار قرار دادن فضاهای فرهنگی شهر به اهالی فرهنگ و هنر باید در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد، گفته بود «تئاتر امری تجاری نیست و کاری کاملا فرهنگی و اجتماعی برای توسعه فکری است.»

حسن خلیل‌آبادی همچنین در گفتگو با ایلنا، بر این تاکید می‌کند که «شهرداری و سازمان زیباسازی باید در محدوده‌هایی که این تئاترها اجرا می‌شود المان‌هایی نصب و مردم را به سوی دیدن این نمایش‌ها راهنمایی کند و تئاترهای فاخر را در تمام شهر مطرح کند؛ برخی از تئاترها هم دست‌کم می‌توانند در همان محله‌ای که سالن تئاتر قرار دارد، تبلیغ و معرفی شوند.»

او همچنین از هنرمندان تئاتر می‌خواهد تا از طریق معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و یا سازمان زیباسازی برای دریافت امکان تبلیغات شهری رایگان مراجعه و پیگیری‌های لازم را انجام دهند، یا به شورای شهر نامه درخواستی ارائه دهند تا شورا آن را به سازمان زیباسازی ارجاع دهد و تاکید می‌کند: هرچند قول‌های زیباسازی شهرداری تهران، قول نیست!

هرچند از اوایل پاییز، مدیرعامل زیباسازی شهرداری تهران اعلام کرده بود تعرفه‌ای از تئاترهای تعیین شده نمی‌گیرد و این سازمان به گروه‌های تئاتری برای تبلیغات آثارشان، بیلبورد رایگان شهری ارائه می‌کند اما به نظر می‌رسد همانطور که حسن خلیل‌آبادی می‌گوید «قولِ سازمان زیباسازی، قول نیست» و همچنان سازمان زیباسازی مسیری خلاف گفته‌های مدیرعاملش را طی کرده و از گروه‌های تئاتری برای نصب بیلبورد و تبلیغات شهرداری هزینه‌های بالایی طلب می‌کند.

در این میان تکلیف مصوبه شورای شهر تهران برای استفاده خانواده تئاتر و همچنین فعالیت‌های فرهنگی و هنری از فضاهای تبلیغات شهری مشخص نیست و تاکید چندباره اعضای شورای شهر هم بر اجرای این مصوبه، به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

اظهار نگرانی مدیران مجموعه‌های نمایشی از وضعیت فروش تئاترها

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز