خبرگزاری کار ایران

دلایل رکود تورمی و سقوط ارزش پول ملی ایران در کتاب تازه علی دینی ترکمانی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۸۴۱

کتاب"اقتصاد ایران؛ رکود تورمی و سقوط ارزش پول ملی" نوشته علی دینی ترکمانی (عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی) منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روزی که مارکس از سرشت تعیین‌کننده زیر بنا سخن گفت تا همین امروز تفکیکی قاطع میان مرزهای علوم اقتصادی و سیاسی و اجتماعی دشوار بلکه غیرممکن می‌نماید. چه مناسبات تولید خود می‌تواند مناسبات قدرت که مورد مطالعه سیاست است را متعین کند و خود این مناسبات تولید به نوبه خود تحت تاثیر افق‌های فرهنگی و جمعی مردم قرار دارند. در نتیجه دیگر رویای تحلیل صرف و تک رشته‌ای امور تقریبا به سراب می‌ماند.

دکتر دینی ترکمانی در کتاب خود با عنوان "اقتصاد ایران؛ رکود تورمی و سقوط ارزش پول ملی" تلاش کرده با اتخاذ رویکرد بینا رشته‌ای و براساس امتزاج افق‌های مطالعات "اقتصاد توسعه انتقادی" و " اقتصاد سیاسی رادیکال" چهارچوبی نو و متفاوت از رسم مالوف برای تحلیل مفاهیمی چون رکود تورمی و سقوط ارزش پول ملی ایران ارائه دهد.

کتاب در پرتو این مبانی نظری و بر اساس اسلوب روش‌شناختی "واقع گرایی انتقادی" همّ خود را معطوف تبیین و نقد جدی "نظریه مقداری پول" کرده و می‌کوشد تا آن را به چالش کشیده و مبنای جدید برای آن ارائه دهد. این کتاب که شامل سخنرانی‌ها و مقالات مولف در نهادهای اجرایی و مجلات اقتصادی کشور است، در ده فصل منتشر شده است.

فصل اول کتاب در مقام چهارچوب نظری کل کتاب نشان می‌دهد که تبیینی دگراندیشانه از اقتصاد سیاسی ایران و ظرفیت جذب ضعیف آن می‌تواند مبنایی تازه برای اقتصاد ایران فراهم آورد. فصل دوم با بررسی و مقایسه تطبیقی سیاست ارزی و ایران و چین نشان می‌دهد که چگونه در غیاب ظرفیت جذب قوی سیاست‌های دستکاری در ارزش پول ملی به کسری بودجه‌های سرسام‌آور منتج می‌شوند. در فصل سوم مولف می کوشد تا رکود تورمی ایران را از منظر ظرفیت جذب توضیح دهد. فصل چهارم با مقایسه دیدگاه برآمده از "اجماع واشنگتنی" و رویکرد کینزی کمبریجی می‌خواهد تا رجحان نظری تبیین دوم را در مورد تحلیل ساختاری رکود-تورمی نشان دهد. در فصل پنجم ضمن انتقاد از فروکاهیدن علل افزایش قیمت ارز به مساله "تورم انباشته" درصدد تبیینی غیرتحویل‌گراینه برمی‌آید. مولف در این فصل بر آن است تا نشان دهد که چگونه بدون تورم انباشته هم می‌توان منتظر بحران‌های ارزی شدید بود. فصل ششم این کتاب به بررسی دو تفسیر متفاوت از "نظریه برابری در قدرت خرید" را در مورد مساله کلان اقتصاد ایران بحث می‌کند. فصل هفتم با استناد به مجادله پیش آمده بر سر سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی در فضای رسانه‌ای کشور نشان می‌دهد که نوسان نرخ ارز را الزاما نمی‌توان به نوسان تورم نسبت داد. فصل هشتم ضمن مرور ریشه‌های ساختاری رکود تورمی در مورد علل پایین بودن ظرفیت جذب سخن به میان می‌آورد. در نهایت فصل نهم و پایانی کتاب ضمن بررسی بسته سیاستی دولت روحانی آن را به جهت بی‌اعتنایی به مسائل و راهکارهای ساختاری سیاست اقتصاد ایران مورد نقد قرار می‌دهد.

کتاب"اقتصاد ایران؛ رکود تورمی و سقوط ارزش پول ملی" نوشته دکتر علی دینی ترکمانی، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی" در 316 صفحه از سوی نشر علم منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز