خبرگزاری کار ایران

رییس بیست‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی:

ایرانیان به قهرمانانشان وفادارند

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۵۷۳

محمدرضا زمردیان می‌گوید: جشنواره قصه‌گویی با هدف ایجاد زمینه برای «تبادل فرهنگی» بین مردم دنیا شکل گرفته است. یکی از دلایل برگزاری و دستاوردهای تمام جشنواره‌های فرهنگی و هنری در سطح دنیا باید نیل به همین مهم باشد.

به گزارش ایلنا، محمدرضا زمردیان (رییس بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی) معتقد است: قصه‌گویی یک پدیده پرورشی مهم است که بر کارکردهای خانواده و جمع شدن اعضای آن تاثیر دارد.

وی در پاسخ به اینکه کدامیک از جلوه‌های جشنواره قصه‌گویی امسال چنین دیدگاه و ذهنیتی را برای شرکت‌کنندگان و مردم ایجاد کرده است، گفت: این مسئله از چند منظر قابل بررسی و تحلیل است. یکی از علت‌ها این است که «قصه‌گویی» و «قصه شنیدن» در فرهنگ ایرانی از ریشه‌ای دیرینه برخوردار است و یک حس نوستالژیک میان خانواده‌های ایرانی، سبب شده شنیدن قصه‌ها و ارتباط تنگاتنگ با فضا و دنیای داستان‌ها برای مردم ما امری مأنوس باشد. ایرانیان معمولاً قهرمانانشان را دوست دارند و به آنان وفادارند. این یک حس فرهنگی کهن است که از دیرباز در بین مردم ما وجود دارد.

زمردیان ادامه داد: جامعه ما تشنه رویدادهای فرهنگی است که آنان را با مباحث غنی فرهنگ ایرانی اسلامی پیوند می‌دهد. جشنواره قصه‌گویی طی بیست و دوسالی که از قدمت آن می‌گذرد، ریشه و بضاعت پربار و افتخارآمیزی را به دست آورده است. از رهگذر این جشنواره نوجوانان و جوانان بسیاری به عرصه حرفه‌ای قصه‌گویی وارد شده‌اند. در طول دو سال گذشته و دو دوره اخیر جشنواره قصه‌گویی تلاش کردیم تا این پیشینه موفق، با چند عنصر جدید پیوند بخورد. نخست اینکه در حوزه معرفی قصه‌گویی به خانواده‌ها و گسترش جغرافیای قصه‌گویی از کانون پرورش فکری به سراسر کشور عزیزمان تلاش کردیم.

وی افزود: بی‌تردید همین شاخصه‌ها در مجموع چنان شاکله‌ای برای جشنواره ساخته‌اند که مخاطبان و شرکت‌کنندگان چنین تصویری از آن در ذهن خود ساخته‌اند و برایش وجوه فرهنگی فخیمی قائلند.

زمردیان در این باره با تأکید بر کارکردهای پردامنه جشنواره ادامه داد: ما امسال شاهد رشد کمی جشنواره قصه‌گویی بودیم. یکی در حوزه تعداد قصه‌گویان که به عدد ۱۷ هزار نفر رسید. دیگر اینکه ما شاهد افزایش مخاطبان قصه‌گویی بودیم. نه تنها در تهران بلکه در استان‌هایی که جشنواره استانی قصه‌گویی را برگزار کردیم، هم تعداد قصه‌گویان و هم مخاطبان قصه‌گویی افزایش چشمگیری داشتند. در واقع در حوزه معرفی جشنواره به دیگران کانون توانسته موفق عمل کند.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین تلاش کردیم قصه‌گویی را باتوجه به آیتم‌هایی که آن را مدرن و خلاقانه کرده، جذابتر کنیم. به این معنی که آن بستری که مبنای روایت هنرمندانه قصه بوده، در کنار زبان بدن و اجرای جذاب قصه‌ها توانسته امروز در تلفیق با یکدیگر ارتباط موفقی با مخاطب این حوزه برقرار کند. از سوی دیگر، حضور چهره‌های موفق کانونی و هنرمندان در جشنواره، موجب شد تا مردم برای شنیدن این قصه‌ها بیشتر ترغیب شوند. البته در کنار جشنواره، برای اینکه استانداردهای لازم را نیز مدنظر داشته باشیم، کوشیدیم رویدادهای جنبی فرهنگی را نیز به جشنواره بیفزاییم. اتفاقی که خوشبختانه با استقبال خوب و علاقمندی مردم مواجه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز