خبرگزاری کار ایران

در جشنواره ملی اسباب‌بازی مطرح شد:

نیاز مراکز بازی‌های رومیزی به یک اتحادیه صنفی

asdasd
کد خبر : ۸۵۳۵۶۶

در نشست «شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی» به این مهم اشاره شد که هیچ سند بالادستی و نهاد مرجعی وجود ندارد که برای این ‌مراکز سیاست‌گذاری و مشکلات قانونی‌شان را برطرف کند.

به گزارش ایلنا، در نشست «شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی» به این مهم اشاره شد که هیچ سند بالادستی و نهاد مرجعی وجود ندارد که برای این ‌مراکز سیاست‌گذاری و مشکلات قانونی‌شان را برطرف کند.

صمد خطیبی در نشست شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی به اهداف شکل‌گیری این شورا اشاره و بیان کرد: ما در پی آن هستیم تا صنفی به‌وجود آوریم و در درجه اول به حل و فصل مشکلات و مسایل مربوط به مراکز بازی رومیزی در شهرهای مختلف بپردازیم. در حال حاضر شورایی شکل گرفته که هیئت موسسی دارد و چهار کمیته مشاوره، آموزشی، ترویجی و حقوقی را دربرمی‌گیرد.

به گفته این فعال بازی‌های رومیزی، شورای همکاری مراکز بازی رومیزی با همکاری شورای نظارت بر اسباب‌بازی به دنبال آن است تا برچسب درجه‌بندی برای این نوع بازی‌ها در نظر گرفته شود. علاوه براین رده‌بندی سنی بازی‌ها مهم است و در حال حاضر، پنج گروه سنی برای بازی‌های رومیزی در نظر گرفته شده که کودکان بالای ۶ سال، نوجوانان بالاتر از ۱۲ سال، بزرگسالان ۱۸ سال به بالا را شامل می‌شود. علاوه بر این بازی‌هایی هم وجود دارد که برای تمام سنین در نظر گرفته شده و یک سری بازی‌ها هم ویژه خود مراکز هستند و قابلیت فروش ندارند.

مراکز رومیزی در بیش از ۳۰ شهر فعال‌اند

زینب میکائیل‌زاده، شورای مراکز بازی‌های رومیزی را نهادی بر مبنای حقوق ذی‌نفعان دانست و افزود: ما قرار است دست به دست هم بدهیم تا یک سری موانع موجود را برطرف کنیم. در حال حاضر، بیش از ۱۸ استان و ۳۰ شهر دارای مراکز بازی رومیزی هستند و برآنیم تا در این شورا به بررسی و حل مشکلات این‌ مراکز بپردازیم.

به گفته این فعال فرهنگی، بازی‌های رومیزی تنها به کودکان یا فقط به بزرگسالان اختصاص ندارند. البته ما به بچه‌ها توجه ویژه داشته‌ایم. در عین حال در مراکز مختلف، می‌تواند بازی‌هایی وجود داشته باشد که شبیه به کتاب مرجع هستند و مخاطبان را با یک روایت تاریخی یا فرهنگی آشنا می‌کنند و در عین ‌حال، سرگرم کننده هستند.

راه‌اندازی کمیته‌های بومی ضروری است

فرشید فرزان هم از دیگر سخنرانان این نشست بود. او یکی از دغدغه‌های عمده مراکز بازی‌های رومیزی را خلاهای قانونی برشمرد و گفت: یکی از دغدغه‌های عمده ما، شناخت و برطرف کردن خلاهای قانونی است. ما به وجود یک سند بالادستی بین خودمان نیاز داریم. به همین خاطر باید اساسنامه‌ای تدوین شود که به رفع مشکلات حقوقی، استانداردسازی مراکز و رونق کسب و کارشان کمک کند.

به گفته این فعال در زمینه بازی‌های رومیزی، مشکل اول مراکز بازی رومیزی، نبود یک ساختار صنفی در این زمینه است. به عبارتی نهاد مرجعی وجود ندارد که برای مراکز بازی‌های رومیزی سیاست‌گذاری کند.

فرزان به این‌که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن قوانین به صورت سراسری اجرا نمی‌شود اشاره و بیان کرد: مجوزی که در تهران کاربرد دارد در اهواز، اجرایی نیست پس لازم است یک سری کارگروه‌های منطقه‌ای شکل بگیرد.

علاوه بر این موارد، تامین بازی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود چراکه ما نمی‌توانیم تنها به بازی‌های داخلی تکیه کنیم.

به گفته او فروش بازی‌های رومیزی هم مساله‌ای است که باید به آن توجه شود. به عبارتی مراکز بازی‌های رومیزی باید با واردکنندگان و تولیدکنندگان، ارتباط بیشتر و بهتری داشته باشند.

فرزان همچنین به ضرورت عضویت مراکز مختلف در سراسر ایران در شورای همکاری مراکز بازی رومیزی اشاره و بیان کرد: ما باید همکاری بیشتری با همدیگر داشته باشیم تا تعداد اعضای ما بیشتر شود و بتوانیم یک اتحادیه تشکیل بدهیم. از سوی دیگر باید ارتباط بیشتری با کانون پرورش فکری داشته باشیم تا اتفاق‌های بهتری در ارتباط با بازی‌های رومیزی بیفتد.

راه‌اندازی اتحادیه صنفی بازی‌های رومیزی ضروری است

امیر آئین هم هدف از شکل‌گیری شورای همکاری مراکز بازی‌های رومیزی را رشد این‌گونه بازی‌ها دانست و افزود: این بازی‌ها یک کسب و کار تازه است که افرادی به آن راه یافته‌اند و تجربه‌های مشترک خود را با یکدیگر در میان گذاشته و به دغدغه‌ها و راه حل‌های مشترک رسیده‌اند.

به گفته او ما در پی آن هستیم که به یک استانداردهایی دست پیدا کنیم تا در همه مراکز رعایت شوند. حالا چاره‌ای نداریم جز این‌که با هم یکی شویم و هر کدام از ما یک سر ماجرا را در دست بگیرد.

آئین هم به ضرورت راه‌اندازی یک اتحادیه در زمینه بازی‌های رومیزی اشاره و بیان کرد: باید ۳۰۰ عضو فعال در این زمینه، دور هم جمع شویم تا یک اتحادیه صنفی شکل بگیرد و ما بتوانیم به راحتی فعالیت و موانع و محدودیت‌های قانونی خود را برطرف کنیم.

پس از آن، فعالان در زمینه بازی‌های رومیزی به گفت‌وگو با یکدیگر و طرح و بیان مشکلات‌شان پرداختند. نبود یک اتحادیه برای مراکز بازی رومیزی و مشکلاتی که برای گرفتن مجوز وجود دارد از مواردی بود که در این نشست به آن اشاره شد.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با شعار «تمرین زندگی» از ۷ تا ۱۳ دی ۱۳۹۸ همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز