خبرگزاری کار ایران

سازهای تلفیقی «دف بادی» و «کولک» رونمایی شدند

asdasd
کد خبر : ۸۵۲۱۰۵

آیین رونمایی از دو ساز تلفیقی موسیقی ایرانی روز جمعه ششم دی‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقمندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای سرو تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، آیین رونمایی از ۲ ساز تلفیقی موسیقی ایرانی با هنرمندی مجید آذری پور، روز جمعه ششم دی‌ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقمندان موسیقی ایرانی در قالب ویژه برنامه «سازنو» فرهنگسرای سرو تهران برگزار شد. «ساز نو»، نام ویژه برنامه‌ای است که به رونمایی از سازهای ابداعی هنرمندان خلاق موسیقی می‌پردازد.

در این برنامه سازهای ابداعی «دف بادی» یا «دف کوکی» به همراه ساز «کولک» که تلفیقی از ساز تمبک و ساز کاخن است با هنرمندی مجید آذری پور برای اولین بار در حضور مخاطبان رونمایی شد.

به گفته وی از ویژگی‌های دف بادی یا دف کوکی، کوک شدن پوست دف بوده که این کوک شدن موجب تنظیم دف با انواع نواها و موسیقی‌ها می‌شود.

آذری‌پور درباره انگیزه‌های خود در جهت ساخت ساز «کولک» هم توضیح داد: هدف من از ساخت چنین سازی نخست به وجود آوردن فضایی است که صدای تازه‌ای را به موسیقی ما بیفزاید و دیگر اینکه حرمت ساز را حفظ و نگاه دارد. چراکه این ساز، تلفیقی از سازهای «تمبک» و «کاخن» کلمبیایی است.

مجید آذری‌پور سال ۱۳۳۹ در شهر اصفهان و خانواده‌ای اهل موسیقی و هنر بدنیا آمد. این هنرمند از کودکی با موسیقی آشنا شد و نزد اساتید بزرگواری چون پورابوطالب، جمشید محبی و شادروان ناصر فرهنگ فر نواختن تمبک را آموخت و در سال ۱۳۵۶ در مسابقات دانش‌آموزی استان اصفهان رتبه نخست را کسب کرد.

وی در ایام نوجوانی در کنار آموختن موسیقی حرفه نجاری را آموخت و پس از تحصیلات دانشگاهی عشق به چوب باعث شد تا این کار را به صورت حرفه‌ای دنبال کند. این هنرمند سال ۱۳۶۱ از کارگاهی کوچک در حیاط منزل پدری کار ساختن ساز را با تمبک و سنتور را آغاز کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز