خبرگزاری کار ایران

کارگردان مستند «دوباره زندگی» مطرح کرد؛

روایت خانواده‌هایی که بدون نگرانی همیشگی از مشکلات می‌گویند/ چقدر از مشکلات را می‌توان زیر سقف خانواده حل کرد؟

asdasd
کد خبر : ۸۵۱۶۹۱

عبدالله حاجی‌محمدی می‌گوید: تاکنون مشکلات موجود در خانواده‌ها تنها از طریق کارشناسان در برنامه‌هایی به صورت گفتار بیان می‌شد. اما در مستند «دوباره زندگی» که تولید آن بیش از یکسال به طول انجامیده است، ما خانواده‌های ایرانی را می‌بینیم که بدون نگرانی‌های همیشگی جلوی دوربین آمده و از دغدغه‌هایش می‌گوید.

عبدالله حاجی‌محمدی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «دوباره زندگی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا درباره این مستند توضیح داد: در شرایط کنونی خانواده ایرانی با چالش‌هایی متعددی در زندگی مواجه شده، که اغلب این چالش‌ها در نقاط مختلف نیز مشترک است. البته مستند «دوباره زندگی» مربوط به زمان خاصی نبوده و بحث آگاهی‌سازی از مشکلات درباره چالش‌های موجود در خانواده‌ها را دنبال می‌کند. در واقع این مستند نسبت‌های این چالش‌ها را پیدا کرده و با این سوژه‌ها زندگی می‌کند. چراکه در زندگی با خانواده‌هایی که با این چالش‌ها مواجه هستند، مشکلات از حالت تئوری صرف روانشناسانه خارج شده و ما تجربه زیستی اختلافات را می‌بینیم.

حاجی‌محمدی با تاکید بر اهمیت آگاهی‌سازی درباره مشکلات و مسائل موجود در خانواده‌ها اظهار داشت: قاعدتا برای حل مشکلات خانواده باید نسبت به آنها آگاه بود و این مستند نیز در پی همین موضوع است. علاوه بر این باید بگویم ساخت این مستند کار سختی بود و زمان بسیاری صرف آن شده است. چراکه در این اثر دوربین وارد خانواده ایرانی می‌شود که تاکنون کمتر اتفاق افتاده است.

تهیه‌کننده مستند «دوباره زندگی» در ادامه بیان کرد: تاکنون مشکلات خانواده در حیطه گفتار توسط کارشناسان در برنامه‌های مختلف بیان می‌شده است اما در این اثر خانواده ایرانی بدون نگرانی‌های همیشگی جلوی دوربین آمده و از دغدغه‌هایش می‌گوید تا در واقع به راهکار برسد. بنابراین بدون پرده با چالش‌هایی که کم و بیش همگی با آن روبه رو هستیم، از نزدیک مواجه شده و با تجربیات خانواده‌های مختلف آشنا می‌شویم. به این صورت شاید بسیاری از بینندگان که با این مشکلات مواجه هستند نیز به راهکار برسند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره اینکه حل مشکلات اقتصادی توسط دولت تا چه اندازه می‌تواند منجر به حل چالش‌های درون خانواده‌ها شود، گفت: مسئله این بوده که ما حیطه شخصی داریم که به آن زیر یک سقف می‌گوییم. به نوعی اختیارات این حیطه شخصی در اختیار زوجین و افراد خانواده است. ما باید در چهارچوب زیر سقفی خود، از بایدها و نباید‌های اولیه مطلع باشیم. باید بدانیم که اگر مشکلات بیرونی هست، چقدر آن را باید زیر یک سقف حل کنیم. اصلا چقدر راهکار حل این مشکلات در رفتارهای روزمره ما موجود است و کسی به دنبال آن نمی‌رود یا آگاهی‌سازی برای آن انجام نشده است. به این ترتیب ما شاهدیم که به طور ناخودآگاه همه اشتباهات در تعدادی از خانواده‌ها تکرار می‌شود. به نوعی این موارد دیگر حیطه دولت نیست.

حاجی‌محمدی ادامه داد: قطعا بیرون خانواده در داخل خانواده تاثیرگذار است، ولی وقتی ما از این مجموعه صحبت می‌کنیم، در واقع منظورمان روند همراهی افرادی بوده که زیر یک سقف برای آنها نقشی تعریف شده که باید رعایت شود تا خانواده بتواند مستحکم بماند. به عنوان مثال مسئله عدم صداقت می‌تواند یک خانواده را از سمت راست به چپ ببرد و اتفاق دیگری را برای آنها رقم بزند. این دیگر در حیطه دولت نیست، اما این نکته نیز صحیح است که شاید یکی از عمده مشکلات خانواده امروز مسائل اقتصادی باشد ولی ما الان در این مجموعه به موضوعاتی دیگری پرداختیم که مبتلا به عموم خانواده‌هاست. اگرچه مشکلات خانواده، می‌تواند تاثیرپذیر از بیرون باشد اما به هر حال راهکار این چالش‌ها در دل رفتار و ارتباط افراد خانواده با یکدیگر و تعریف نقش است.

این مستندساز در ادامه اظهار داشت: در روند تولید این مستند با افراد مختلف زندگی کردیم. به عنوان مثال موضوع یکی از قسمت‌ها زوجی است که شاید نمونه‌ای از زوج‌های دیگر امروز باشد. خانم ۱۳، ۱۴ سال، پسر ۱۶ سال که با هم دوست شدند و به اصرار گفتند که اگر باهم ازدواج نکنند، خودکشی خواهند کرد. هر پدر و مادری در این شرایط نرم می‌شوند و قبول می‌کنند. اما این زوج بعد از ازدواج با عوارض این تصمیم احساسی دور از  مشورت پدر و مادر مواجه می‌شوند. در واقع مخاطب سختی‌هایی که این زوج در زندگی متحمل شدند را می‌بینند. به این ترتیب حداقل می‌توانیم تصور کنیم آینده‌ای که پیش روی این تصمیم برای هر خانواده‌ای هست، می‌تواند مثل سوژه فیلم ما باشد.

وی با تاکید بر اینکه منکر مسائلی که از بیرون در ایجاد چالش‌هایی در خانواده‌ها موثر است، نمی‌شود، بیان کرد: در مستند دوباره زندگی مسائل پیرامونی زیر یک سقفی و باید نبایدهایی که به فراموشی سپردنشان می‌تواند عوارضی را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد، مطرح می‌شود.

حاجی‌محمدی با بیان اینکه این مجموعه در ۱۳ قسمت تولید شده است، ادامه داد: بزرگترین مشکل ما در تولید این اثر، اعتمادسازی بود. به نوعی ورود ما به خانواده ایرانی پروسه زمان‌بری را طی کرد. به همین دلیل تولید این ۱۳ قسمت بیش از یک سال و اندی به طول انجامید.

وی همچنین درباره زمان پخش این مستند گفت: مستند «دوباره زندگی» تولید شبکه مستند بوده و قرار است چهارشنبه هر هفته ساعت ۲۱ روی آنتن شبکه مستند برود. همچنین لازم است بگویم که کارگردانی این اثر علاوه بر من، برعهده امیر اطهر سهیلی و خدیجه نِیسی نیز بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز