خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت روز ملی پرنده‌نگری در پایتخت

asdasd
کد خبر : ۸۵۰۳۳۷

گرامیداشت روز ملی پرنده‌نگری با حضور متخصصین و علاقه‌مندان به این حوزه، روز پنجشنبه، پنجم دی ماه جاری از ساعت ۱۶ لغایت ۱۸ در محل فرهنگسرای شفق برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، کمیته ملی طبیعت‌گردی متشکل از ۳ نهاد «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی»، «سازمان محیط‌زیست» و «سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور» با حمایت از رویداد گرامیداشت روز ملی پرنده‌نگری، این اقدام را در راستای فرهنگ‌سازی به منظور حفاظت از گونه‌های متنوع پرندگان کشور به رسمیت شناختند.  

مراسم مذکور با محوریت پرداختن به اهمیت گونه بومزاد ایران، «زاغ بور» برگزار می‌شود و ضمن سخنرانی مدعوین در خصوص این پرنده و پرداختن به تهدیدات زیستگاه و جمعیت آن، آثار هنری تعدادی از هنرمندان با محوریت این گونه در حال انقراض نیز به نمایش در می‌آید.

همچنین «باشگاه پرنده‌نگری ایرانیان» به عنوان مجری این رویداد قصد دارد با معرفی پویشی، «زاغ بور» را به عنوان پرنده ملی ایران به عموم مردم معرفی نماید؛ چرا که شناساندن این پرنده به آن دسته از هموطنان که آشنایی کمتری با محیط‌زیست و حیات‌وحش کشورمان دارند؛ می‌تواند با برانگیختن توجه و افزایش آگاهی، به حفاظت بیشتر از آن کمک کند و توجه به داشته‌های طبیعی کشورمان را افزایش دهد.

علاوه بر پویش مذکور تصمیم بر آن است تا با حمایت از هنرمندان و تولید‌کنندگان عرضه آثار هنری یا کالاهای تزئینی و مورد استفاده مردم که منقوش به طرحی از «زاغ بور» باشند؛ جایگاه تنها پرنده بومی کشور ارتقا و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

همچنین در حاشیه رویداد گرامیداشت روز ملی پرنده‌نگری از کتاب «حیات‌وحش ایران، راهنمایی برای گردشگران و عکاسان» نوشته سید بابک موسوی نیز رونمایی و نمایشگاه عکسی با عنوان «مفهوم طبیعت» نیز افتتاح می شود.  

قابل شرح است نامگذاری یک روز در تقویم ملی به نام «روز ملی پرنده نگری» اولین بار در سال ۱۳۸۹ از طریق گروهی از فعالان محیط‌زیست و حوزه طبیعت‌گردی پیشنهاد و پس از تلاش‌ متخصصین این عرصه، اولین پنجشنبه آذر ماه هر سال به عنوان روز ملی پرنده‌نگری در نظر گرفته شد. با این وجود در سال جاری به بهانه سالگرد تاسیس«باشگاه پرنده‎نگری ایرانیان» و بروز موانعی در این رابطه، روز پنجم دی ماه به منظور پرداختن به این مهم انتخاب شد.

 لازم به ذکر است گرامیداشت روز ملی پرنده‌نگری به آدرس یوسف آباد، خیابان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی، خیابان بیست و یکم، بوستان شفق، فرهنگسرای شفق برگزار می‌شود.

دفتر همکاری و توافق‎های ملی معاونت گردشگری در تعامل با کمیته ملی طبیعت‌گردی به عنوان پشتیبان رویداد مذکور، برگزاری اقدام مشابه را در دستور کار ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور قرار داده و در صدد تلاش برای ثبت این رویداد در تقویم ملی کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز