خبرگزاری کار ایران

در روز اول جشنواره قصه‌گویی چه گذشت؛

یک روز پر اتفاق؛ از قصه‌گویی گیتی خامنه تا غافلگیری بهرام شاه‌محمدلو

asdasd
کد خبر : ۸۴۸۲۱۵

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، صبح سه‌شنبه ۲۶ آذرماه با قصه‌گویی گیتی خامنه، اجرای قصه‌گویان و برگزاری جشن تولد بهرام شاه‌محمدلو آغاز همراه بود.

به گزارش ایلنا، بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، صبح سه‌شنبه ۲۶ آذرماه در حالی آغاز به کار کرد که علیرغم تعطیلی مدارس و آلودگی هوا، استقبال خوبی از این دوره جشنواره شد.

بر این اساس، باران صبحگاهی سبب شده بود که والدین علاقمند به این جشنواره، کودکان را همراه خود بیاورند تا قصه‌های قصه‌گویان را از دست ندهند. مصطفی جعفری خوزانی به عنوان اولین قصه‌گو، اجرای قصه «آلن کوچولو و جعبه ابزار» آغازگر جشنواره بیست و دوم بود و پس از جعفری خوزانی، فاطمه غفاری سروستانی قصه «آرزوی بزرگ» را اجرا کرد.

یکی از نوستالژی‌های جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، حضور ایرج طهماسب و بهرام شاه‌محمدلو است که اتفاقاً از اعضای هیات داوران ملی جشنواره به همراه آزیتا حاجیان، رویا نونهالی و حمیدرضا شاه‌آبادی هستند. به‌ویژه اینکه سالروز تولد بهرام شاه محمدلو که معروف به آقای حکایتی است، همزمان با اولین روز گشایش جشنواره قصه‌گویی باشد. به همین دلیل دست اندرکاران جشنواره قصه‌گویی تصمیم گرفتند آقای حکایتی را غافلگیر کنند و جشن تولد ۷۰ سالگی او را در فضایی صمیمی جشن بگیرند. هدیه‌ای که به این قصه‌گوی قدیمی اهدا شد، یکی از آثار برگزیده دوسالانه نقاشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که پس از اهدای آن، بهرام شاه محمدلو از برگزاری این جشن خودمانی و این هدیه ارزشمند تشکر کرد.

قصه‌گویی گیتی خامنه از دیگر اتفاقات جالب توجه در روز اول جشنواره بیست و دوم قصه‌گویی بود که بسیار مورد توجه و استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و همراهی کودکان با این مجری و گوینده باسابقه تلویزیون و رادیو جالب توجه بود. قصه گیتی خامنه فضایی سوررئال داشت و او در این قصه سعی کرد کودکان را با تجربه‌های بزرگسالان آشنا کند.

یکی از نکات جالب توجه در این دوره جشنواره قصه‌گویی، حضور داوران نوجوان است که سجاد اسماعیل‌بیگی یکی از آنها به شمار می‌آید که سال گذشته نیز حضوری پررنگ در اجراهای جشنواره داشت. علی سلیقه، آتنا چراغی، زحل موذن و سارا پورعبدالله نیز سجاد اسماعیل بیگی را در هیات‌داوران ملی نوجوان همراهی می‌کنند.

از دیگر بخش‌های جشنواره قصه‌گویی که از سال گذشته طرفدارانی داشت، حرکت کارناوال عروسکی از مقابل در ورودی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به سمت پارک لاله است که هر روز در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود. این کارناوال با ۸ عروسک غول پیکر و ۶ عروسک تن پوش با اجرای موسیقی زنده بومی استان‌های کشور و پخش موسیقی آثار تصویری برجسته حوزه کودک برگزار می‌شود. در کارناوال روز اول، جمعیت زیادی با کارناوال همراه شدند و حتی به تصویربرداری پرداختند.

در روز اول از بیست‌دومین جشنواره قصه‌گویی، ۱۵ قصه‌گو، قصه‌های خودشان را اجرا می‌کنند و یک کارگاه تخصصی و نشست با عنوان «قصه گویی به منظور تحت تأثیر قرار دادن روح و جان افراد» و «قصه گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در نشست تخصصی «قصه گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو» که توسط پوپک عظیم‌پور عضو هیات علمی دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی دانشگاه تهران برگزار شد، نقاط ضعف و قوت قصه‌گویی مدرن با روش‌ها و رویکردهای نو مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست که مخاطبان آن را اولیای تربیتی، دانشجویان و علاقمندان قصه‌گویی تشکیل می‌دادند، همچنین در مورد تکنیک‌های جدید قصه‌گویی و قصه‌گویی‌های مشارکتی صحبت شد.

کارگاه آموزشی «قصه‌گویی به منظور تاثیر بر روح و جان» نیز اختصاص به سخنان ساره قصیر از لبنان درباره این موضوع داشت و او در باب اهمیت قصه گفت: هر کدام از ما حرکات جسم، روح و احساسات مختلفی داریم و هر کداممان باید به قصه‌های کودکی‌مان برگردیم. اگر از شما بپرسند که از خودتان بگویید، قطعا به قصه‌ای می رسیم. قصه باید به دل بنشیند اما هر قصه‌ای به دل نمی‌نشیند. قصه و قصه‌گو باید در نشستن قصه بر جان مخاطب موثر باشد و این مساله مهم به دو عامل قسمت اجرای قصه‌گو و مضمون قصه بر می‌گردد.

بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی تا ۳۰ آذرماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز