خبرگزاری کار ایران

رئیس ایزمئو به ایلنا خبر داد:

باستان‌شناسان ایتالیایی، ایران را یکی از مقاصد مهم باستان‌شناسی می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۸۳۳

رئیس ایزمئو با تاکید بر آنکه باستان‌شناسان ایتالیایی، ایران را یکی از مقاصد مهم باستان‌شناسی می‌دانند،‌ گفت: علاقه‌مند هستیم با اتکا به همکاری‌های مشترک کارهایی را در حوزه باستان‌شناسی انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ در سال ۱۹۳۳ بود که جوزپه توچی درصدد راه‌اندازی موسسه بین‌المللی مطالعات مدیترانه و شرق ایزمئو (ISMEO) برآمد. محوریت مطالعات ایزمئو بر روی باستان‌شناسی، فلسفه، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی است. باستان‌شناسانی که در منطقه سیستان ازجمله شهر سوخته و دهانه غلامان در قبل از انقلاب کار می‌کردند، زیر نظر مؤسسه ایزمئو بودند. هم‌اکنون مؤسسه ایزمئو دارای ۳۰۰ عضو از محققان و باستان‌شناسان است که ۱۲۰ نفر آنها خارجی هستند و بخشی از این کارشناسان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. در عین حال ایزمئو با بیش از ۱۰۰ دانشگاه موزه و مرکز علمی در دنیا همکاری دارد.

آدریانو روسی (رئیس ایزمئو و زبان‌شناس) با اشاره به افتتاح شعبه جنوب شرق (ایرانی) ایزمئو در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان که سال گذشته محقق شده است، گفت: در پی دیداری که میان باستان‌شناسان ایتالیایی و مدیران ایرانی شکل گرفت، چندی است در منطقه سیستان به سر می‌بریم و اکتشاف را آغاز کرده‌ایم.

او ادامه داد: این امر نشان می‌دهد، تا چه اندازه ایرانی‌ها و ایتالیایی‌ها در سه و چهار سال اخیر از این منظر داد و ستد داشتند. این هم‌افزایی باستان‌شناسان دو کشور می‌تواند باعث شود در کنار هم پیشرفت‌های جدی ایجاد کنند.

روسی خاطرنشان کرد: ما باستان‌شناسان ایتالیایی، ایران را یکی از مقاصد مهم باستان‌شناسی می‌دانیم و علاقه‌مند هستیم با اتکا به همکاری‌های مشترک کارهایی را انجام دهیم. امروز شاهد رونق اصطلاحی به نام دنیای ایرانی (persian world) هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.

باستان‌شناسان ایتالیایی، ایران را یکی از مقاصد مهم باستان‌شناسی می‌دانند

ازجمله اهداف حضور ایزمئو در ایران می‌توان به گسترش تبادلات علمی از طریق انتشار مقالات و کتب، بررسی طرح‌های پیشنهادی محققان ایرانی در زمینه‌های باستان‌شناسی، تبادل استاد و دانشجو، ترجمه کتب انتشار یافته توسط ایزمئو ازسوی محققان ایرانی با حمایت مالی ایزمئو و با محوریت پژوهشکده علوم باستان‌شناسی، برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های علمی، زبان‌شناسی و فرهنگ در شعبه ایزمئو در جنوب شرق ایران واقع در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی اشاره کرد.

همچنین، هماهنگی در بهره‌برداری از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط ایزمئو در راستای مطالعات باستان‌شناسی، همکاری در زمینه مطالعات میدانی مشترک باستان‌شناسی اعم از بررسی و حفاری با مشارکت ایزمئو و پژوهشکده علوم باستان‌شناسی و تأیید پژوهشکده علوم باستان‌شناسی توسط هیأت ایزمئو در راستای تربیت دانشجویان دکتری پژوهش محور خارجی خصوصاً ایتالیایی و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی از طریق ویدئو کنفرانس و وبینار توسط طرفین از جمله طرح‌هایی است که پس از طی مراحل مرتبط در صورت تأیید اولیه در شعبه جنوب شرق این مؤسسه در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه و تأیید نهایی توسط پژوهشکده باستان‌شناسی میراث کشور از طریق مؤسسه ایزمئو مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.

ارایه خدمات مشاوره‌ای، همکاری با پروژه‌هایی با موضوع حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و نیز انجام ماموریت‌های علمی و فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسی در کشورهای آسیایی و آفریقایی و مدیترانه از دیگر فعالیت‌های این موسسه بین‌المللی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز