خبرگزاری کار ایران

صالحی خبر داد:

برای زیست سالم شهری باید زیرساخت فرهنگی را ارتقا دهیم

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۹۹۱

وزیر ارشاد گفت: اگر می‌خواهیم برای زیست سالم شهری و اقتصاد فرهنگ کاری کنیم باید زیرساخت فرهنگی را ارتقا دهیم.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت ارشاد، سیدعباس صالحی امروز پنج‌شنبه در نخستین روز از سفر خود به استان مرکزی در نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه استان مرکزی در اراک، با بیان اینکه در طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه فضای فرهنگ و هنر کشور به وجود آمده است، اظهار داشت: در حوزه منابع انسانی در عرصه هنر، فرهنگ و رسانه اقدامات قابل توجهی اتفاق افتاده است. با این وجود یکی از مهم‌ترین مسایل در این حوزه این است که باید کشش و تقاضا در عرصه فرهنگ و هنر را بالا ببریم.

وی ادامه داد: در سبد کالای خانواده‌ها باید مصرف محصولات فرهنگی و هنری افزایش پیدا کند و در این خصوص باید به بحث‌های زیر ساختی توجه کنیم، یعنی محصولات فرهنگی و هنری می‌طلبد تا دیده، شنیده و در سبد مصرفی کالاها قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هر حوزه از جمله عرصه فرهنگ، هنر و رسانه باید به اقتصاد و توسعه پایدار ورود پیدا کند. برای ارتقای اقتصاد، فرهنگ و هنر و زیست‌شهری و روستایی باید زیرساخت‌های فرهنگی و هنری را توسعه دهیم و این زمینه‎ای برای تحقق توسعه پایدار است.

صالحی یادآور شد: در دهه ۷۰ سرانه فضای سبز در شهرداری‌ها برنامه ریزی شد و برخی شهرها به این سمت حرکت کردند تا اکسیژن شهری را بهبود ببخشند اما در حوزه فرهنگی با فضای سانتی‌متری روبرو هستیم. اگر می‌خواهیم برای زیست سالم شهری و اقتصاد فرهنگ کاری کنیم باید زیرساخت فرهنگی را ارتقا دهیم، بنابراین به جای مطالبات کوتاه‌مدت به سمت مطالبات پایدار برویم. براین اساس نگاه بودجه‌ای به فرهنگ هم تغییر پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در حال پیگیری هستیم خیابان‌ها، گذرها و میدان‌های فرهنگ و هنر است که هم به اقتصاد فرهنگ و هنر و هم حوزه‌های سیال فرهنگی و هنری کمک می‌کند. اگر در شهرهای مختلف بتوانیم این فضاها را داشته باشیم هم هویت شهری و هم اقتصاد فرهنگ تقویت خواهد شد.

وزیر ارشاد ابراز داشت: در حوزه کتابخانه‌ها سال قبل ۶۰ کتابخانه افتتاح شد و امسال نیز سعی داریم ۸۰ کتابخانه دیگر را افتتاح کنیم، در حوزه سینما نیز به بخش خصوصی اعتماد کرده و امروز تعداد ۶۰۰ سینما ساخته شده و در عین حال سینما امید را هم در شهرهای بدون سینما راه‌اندازی کرده‌ایم.

صالحی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم رویکرد براین بود که کارها بیشتر در دست اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه باشد، از این رو دنبال تقویت نظام صنفی اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه بودیم، به همین منظور تلاش کردیم فضای شکل‌گیری صنوف را به شکل روان‌تر پیش ببریم، پس از یک‌سال تلاش در مورد این موضوع سرانجام با همکاری وزارت تعاون به نتیجه رسیدیم تا جریان اتحادیه‌ها و صنوف به شکل سراسری و استانی روان‌تر شود، پیش از این تفسیر قوانین در وزارت کار مشکلاتی داشت که با این تفاهم کار را جلو برد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از رویکردهای ما این است که بتوانیم به طرف تقویت و رفع موانع کسب و کارهای فرهنگی برویم، کارهای زیادی در این بخش‌ها انجام شده، برای نمونه مجوزهای ما امروز به ۳۶ مجوز کاهش پیدا کرده، از طرفی دیگر در حال راه‌اندازی دولت الکترونیک و پنجره واحد هستیم و امیدواریم تا پایان امسال همه این پنجره را کامل کنیم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: عدالت جغرافیایی و شعار «ایران فقط تهران نیست» رویکرد دیگری است که آن را دنبال می‌کنیم. باتوجه به تنوعی که بیش از گذشته دید می‌شود می‌توان گفت تمام ایران تهران است. منابع انسانی ما یک فرصت است که باید قدر آن را دانست.

صالحی درباره تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با استانداری مرکزی تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌ای را امروز با استاندار مرکزی خواهیم داشت که مبلغ هزار و صد و ۱۸ میلیارد ریال برای سال‌های باقی‌مانده دولت در آن دیده شده که تا پایان سال ۹۹ در تلاش هستیم آن را اجرایی کنیم، در این تفاهم‌نامه به کتابخانه و تالار مرکزی اراک، پردیس سینمایی، سینما فرهنگ اراک و همچنین حوزه رویدادها دقت شده است.

وی بیان داشت: به حلقه‌های اقتصادی این استان علاوه بر صنعت و کشاورزی باید فرهنگ هم اضافه شود و بیش از گذشته به آن توجه کرد، نقشه راه توسعه ایران در کل کشور این است که فرهنگ ضلعی از اقتصاد در کنار صنعت و کشاورزی باشد نه در حاشیه آنها، اگر اینگونه نگاه کنیم توسعه پایدار پدید می‌آید. هروقتی در تاریخ ایران توسعه پایدار اقتصادی داشته‌ایم یک جز آن فرهنگ و هنر بوده و هروقت با توسعه پایدار همراه نبودیم جای فرهنگ خالی بوده است.

وزیر ارشاد در پایان گفت: استان مرکزی فرصت‌های قابل توجهی دارد و امیدواریم در این تفاهم‌نامه بتوانیم یک نقشه راه فرهنگی هنری را تا پایان دولت دوازدهم در این استان ترسیم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز