خبرگزاری کار ایران

در آستانه هفته پژوهش مطرح شد:

هیچ ارزیابی از شرایط نگهداری آثار تاریخی در موزه‌ها نداریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۶۵۷

در حال حاضر بیش از 600 موزه در کشور فعال است و میلیون‌ها اثر تاریخی و هنری را نگهداری می‌کنند. باید بتوانیم بقای آنها را تضمین کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا قلی‌نژاد (معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) با اشاره به برگزاری هفته پژوهش گفت: اصلاح ساختار پژوهشی پژوهشگاه در سال 95 انجام و این معاونت به دو بخش معاونت پژوهشی و معاونت فناوری تقسیم شد چنانچه معاونت فناوری از اواخر سال 96 کار خود را آغاز کرد و در اواسط سال 97 بود که شاهد شکل‌گیری مرکز فناوری در یکی از خانه‌های تاریخی تهران به نام خانه فرهنگ ایرج بودیم تا این مرکز تبدیل به مکانی برای کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های خلاق و نوآورانه شود، در این راستا سعی‌مان بر آن است تا با استفاده از فناوری‌های نوین پژوهش در حوزه میراث و گردشگری را رونق بخشیم.

منیژه هادیان دهکردی (معاون پژوهشی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری) نیز در آستانه هفته پژوهش بر نیاز به حفاظت و نگهداری اشیای تاریخی و هنری موزه‌ها تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 600 موزه در کشور فعال است و میلیون‌ها اثر تاریخی و هنری را نگهداری می‌کنند. باید بتوانیم بقای آنها را تضمین کنیم در این راستا سیاست حفظ و نگهداری آ‌ثار با شعار پیشگیری بهتر از درمان را در پی گرفته‌ایم.

او با اشاره به‌ آنکه موزه سبز مدنظر قرار داده شده از آغاز طرح ارزیابی شرایط محیطی نگهداری آثار در موزه‌ها و مراکز اسناد خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر 9 موزه در تهران انتخاب شده‌اند که در نقاط مختلف شهر قرار دارند. مخزن آثار، سالن نمایش و ویترین‌ها به لحاظ دما، نور، رطوبت و آلایندگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. همچنین تعدادی از موزه‌ها در شهرستان و استان‌های مختلف بر اساس اقلیم انتخاب شده‌اند تا بتوانیم بر اساسا اطلاعات به دست آمده خط و مشی‌ای برای شرایط نگهداری آثار در موزه‌های کشور مشخص کنیم. برای ارتقای دانش فنی کارکنان موزه‌ها نیز کارگاه آموزشی راه‌اندازی کرده‌ایم.

هادیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر آنکه آیا تاکنون گزارش یا پژوهشی در خصوص وضعیت و شرایط نگهداری آثار در موزه‌های کشور انجام شده است و نتیجه‌ا‌‌ی از این پژوهش در دست داریم یا خیر گفت: تاکنون ارزیابی از وضعیت نگهداری آ‌ثار در موزه‌ها نداشتیم و هنوز گزارش‌هایمان نیز کامل نشده و باید تحقیقات تکمیلی انجام شود هر آنچه تاکنون انجام می‌شد بر اساس شیوه سنتی بود و ما نیازمند پایه علمی و دقیق هستیم هر چند اکنون نواقصی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز