خبرگزاری کار ایران

به بهانه درگذشت هنرمند؛

اجرای زنده کمتر دیده شده تورج شعبانخانی+فیلم

asdasd
کد خبر : ۸۴۵۱۹۸

تورج شعبانخانی (آهنگساز،‌ ترانه‌سرا و خواننده موسیقی پاپ) روز دوشنبه 18 آذرماه دارفانی را وداع گفت. به بهانه این اتفاق اجرای زنده‌‌ و کمتر دیده‌ای از او را ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به بهانه درگذشت تورج شعبانخانی (آهنگساز و خواننده پیشکسوت موسیقی پاپ) که روز دوشنبه 18 آذرماه دارفانی را وداع گفت،‌ بخشی از اجرای زنده او را ببینیم.

تورج شعبانخانی اهل تهران و زاده 15 بهمن‌ماه سال 1329 بود. او فعالیت حرفه‌ای را از نوجوانی یعنی سن 17 سالگی آغاز کرد. او دو سال بعد طی شرکت در آزمون تلویزیون که زیر نظر زنده‌یاد مرتضی حنانه اداره می‌شد در کلاس‌های سولفژ و تئوری شرکت کرد. این هنرمند با آهنگسازی فیلم «آدمک» ساخته خسرو هریتاش و صدای زنده‌یاد فریدون فروغی نخستین آثار حرفه‌ای‌اش را ارائه داد. او طی همکاری با خسرو هریتاش و فریدون فروغی دو قطعه «آدمک» و «پروانه من» را آهنگسازی کرد و ترانه‌ آنها را نیز خودش سروده بود.

اجرای زنده کمتر دیده شده تورج شعبانخانی+فیلم

تورج شعبانخانی، با آنکه خانواده‌اش ساکن آمریکا بودند، برخلاف دیگر همنسلانش که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب 1357،‌ مهاجرت کردند در ایران ماند و با معدود خوانندگان و موسیقی‌دانان ساکن در ایران همکاری کرد.

تورج شعبان‌خانی طی سال‌های حیاتش بیش از ۲۶۰ ترانه و ۴ موسیقی فیلم را آهنگسازی کرد. از وی ۲ آلبوم موسیقی با صدای خودش به یادگار مانده‌است. آهنگ «بهار بهار» با شعر، آهنگسازی و صدای و او یکی از آثار ماندگار موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی است. زنده‌یاد ناصر عبداللهی نیز این اثر را خوانده است.

تورج شعبانخانی که طی سال‌های گذشته با عارضه ریوی مبارزه می‌کرد، اواسط آبان‌ماه امسال برای برگزاری کارگاهی آموزشی با موضوع «آسیب‌شناسی ۱۰۰ سال ترانه در ایران» به همدان سفر کرده بود که روز ۲۳ آبان ۱۳۹۸ حالش به خامت گرایید و در نهایت روز گذشته، دوشنبه 18 آذرماه دار فانی را وداع گفت.

تورج شعبانخانی امروز چهارشنبه 20 آذرماه با همراهی هنرمندان و اهالی رسانه طی مراسمی از مقابل تالار وحدت تشییع شد.

بخشی از اجرای زنده تورج شعبانخانی، ببینید و دانلود کنید؛

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز