خبرگزاری کار ایران

در بسته خبری فرهنگی روز یکشنبه ایلنا می‌خوانید:

حکومت صفوی عمل‌گرا و سکولار بود/به همه بگویید ایران "امن" است/چرا تئاتری‌ها همیشه بدهکارند؟/اعلام بودجه حوزه‌های فرهنگ و هنر در سال 97

asdasd
کد خبر : ۸۴۴۱۷۸

گزارشی از بررسی نسبت هزینه‌ها به درآمدهای فعالان تئاتر، دو گفتگو و اعلام بودجه حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در سال ۹۹ از جمله اخباری است که امروز در سرویس فرهنگی خبرگزاری ایلنا منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گفتگو با بهزاد کریمی درباره کتابِ "شاه اسماعیل صفوی و تغییر مذهب"، گفتگو با یک سرمایه‌گذار چینی درباره صنعت گردشگری ایران و تصویری که کشورهای خارجی نسبت به ایران دارند، گزارشی از بررسی نسبت هزینه‌ها به درآمدهای فعالان تئاتر، اعلام وضعیت بودجه و حمایت‌های دولتی از سازمان سینمایی، جشنواره فیلم فجر و بیمه تکمیلی هنرمندان در سال ۹۹، سهم ۱۲۷۹ میلیارد تومانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بودجه ۹۹،بودجه ۱۷۴۵ میلیارد تومانی دولت برای صداوسیما، بودجه ۸۴ میلیارد تومانی هنرهای نمایشی کشور در سال ۹۹ و بودجه ۳۰۴ میلیارد تومانی برای مطبوعات، رسانه‌ها، تولید و انتشار خبر و پژوهش‌های رسانه‌ای از جمله اخباری است که روز یکشنبه (هفدهم آذر ماه) در سرویس فرهنگی خبرگزاری ایلنا منتشر شده است.

شاه اسماعیل نه خودش مذهبی بود، نه حکومتش دینی/ حکومت صفوی عمل‌گرا و سکولار بود

بهزاد کریمی می‌گوید: ما در دوره شاه‌ اسماعیل دست‌کم متوقعیم پس از این همه تجربه تاریخی صفویان، بتوانیم به حکومتی دینی در چارچوب‌های فقه شیعی دست یابیم اما واقعیت این است که برعکس حکومت شاه عباس صفوی یک حکومت سکولار است. حکومتی که در ظاهر داعیه دیانت داشت اما سراسر به منافع ملی متعهد بود و ابایی نداشت که در راستای منافع ایران یا سلسله خودش حتی این ظواهر را هم کنار بگذارد و این دقیقا معنای یک حکومت عمل‌گرای عرفی است.

به همه بگویید ایران "امن" است

استاد دانشگاه چین در رشته سرمایه‌گذاری و اقتصاد معتقد است: ایران خیلی بهتر از آن چیزی است که ما تصور می‌کردیم. برای گردشگران بسیار امن است اما دولت ایران باید این مهم را بیشتر درک کند که گردشگری مهم‌تر از آن چیزی است که تاکنون به آن پرداخته. این امر به کاهش کج فهمی مردم دنیا نسبت به ایران کمک خواهد کرد.

چرا تئاتری‌ها همیشه بدهکارند؟

در این روزها با کاهش سال به سال بودجه و به دنبالش کاهش حمایت‌های مالی دولت از تئاتر، هنرهای نمایشی رو به نابودی می‌رود، خبر از حذف معافیت مالیاتی این هنر به بهانه درآمدهای میلیاردی فعالانش می‌شود؛ این در حالی است که به گفته مدیرکل هنرهای نمایشی، در سال ۹۶ کل تراکنش مالی تئاتر ایران ۱۰ میلیارد تومان بوده است. برای رسیدن به یک تصویر کلی از وضعیت تئاتر ایران، خوب است نگاهی به جزئیات آن داشته باشیم و ببینیم یک تئاتر و به تبع آن یک هنرمند مشغول در این حرفه چقدر درآمد دارند؟ و در مقابل، هزینه‌های تولید یک نمایش چقدر است؟

اعلام وضعیت بودجه و حمایت‌های دولتی از سازمان سینمایی، جشنواره فیلم فجر و بیمه تکمیلی هنرمندان در سال ۹۹

دولت امروز میزان بودجه پیشنهادی دستگاه‌های مختلف فرهنگی را در سال۹۹ اعلام کرد. دولت برای سال آینده ۷۴۳/۹۲۴/۰۰۰/۰۰۰ برای ارشاد سهم تعیین کرده است.

سهم ۱۲۷۹ میلیارد تومانی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از بودجه ۹۹

لایحه بودجه ۹۹ درحالی تقدیم مجلس شد که مقایسه‌ای بین آن و لایحه سال ۹۸ نشان می‌دهد بودجه وزارتخانه تازه تاسیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تفاوت اندکی داشته است.

بودجه ۱۷۴۵ میلیارد تومانی دولت برای صداوسیما

بودجه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۹ معادل ۱۷۴۵ میلیارد تومان است.

بودجه ۸۴ میلیارد تومانی هنرهای نمایشی کشور در سال ۹۹

بودجه هنرهای نمایشی کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۸۴ میلیارد و ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

بودجه ۳۰۴ میلیارد تومانی برای مطبوعات، رسانه‌ها، تولید و انتشار خبر و پژوهش‌های رسانه‌ای

مجموعه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۹۹ برای خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری دانشجویان ایران، حمایت و ارتقای مطبوعات، هدایت تبلیغات و اطلاع‌رسانی، ساماندهی و توسعه رسانه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی دیجیتال، برنامه تولید و انتشار خبر و پژوهش‌های کاربردی در امور فرهنگی، هنری و رسانه‌ای بالغ بر ۳۰۴ میلیارد تومان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز