خبرگزاری کار ایران

جنجال در نوبل؛

دو عضو خارجی داوران نوبل استعفا دادند/ لیئاندروئر: ادبیات نمی‌تواند از سیاست برکنار بماند

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۲۵۷

گان بریت و کریستوفر لیئاندوئر دو نویسنده‌ای بودند که اخیرا از جایزه ادبی نوبل کناره‌گیری کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رویترز، دو عضو خارجی هیئت داوران جایزه نوبل از سمت خود استعفا دادند.

سال 2018 بود که جایزه 233 ساله‌ی نوبل و پس از رسوایی جنسی یکی از داوران خود، تصمیم گرفت تا دو عضو خارجی را به جمع هیئت داروان خود اضافه کند اما اکنون در خبر‌ها آمده دو داور دیگر از جمع نوبل جدا شده‌اند. 

گان بریت و کریستوفر لیئاندوئر، دو نویسنده‌ای بودند که اخیرا از جایزه ادبی نوبل کناره‌گیری کرده‌اند.

در مورد این کناره‌گیری گفته می‌شد که هر دو به دلیل تعلق گرفتن جایزه به نویسنده‌ای که در اثر خود با حمایت از جنایات یوگسلاوی ارزش‌های انسانی را زیر پا گذاشته، انجام شده است. اما یکی از این داوران اعلام کرد که کناره‌گیری او دلایل شخصی داشته و ربطی به کیفیت انتخاب‌های هیئت داوران ندارد.

کریستوفر لیئاندوئر اعلام کرد که برای ادامه کار با نوبل نه وقت و نه علاقه‌ای دارد. البته او در جای دیگری هم گفته که در مقطع فعلی با سیاست‌های نوبل اختلاف نظرهایی دارد اما چیزی از چند و چون این اختلافات و اینکه آیا به ماجرای انتخاب‌ها ربطی دارد یا نه، نگفت. اما گان بریت صراحتا با انتقاد از تصمیم نوبل در اعطای جایزه به رمان نویسنده استرالیایی یعنی "هندکه" از سمت خود استعفا داده است.

او در بیانیه‌ای که در روزنامه سوئدی داجنس منتشر کرده، گفته است که اعطای این جایزه به این می‌ماند که گویی ادبیات چیزی ورای سیاست و جدا از آن است.

او با انتقاد شدید از این تصمیم اعلام کرده که دیگر نمی‌تواند به همکاری با نوبل ادامه دهد.

هندکه، رمان‌نویس استرالیایی برنده جایزه نوبل، اخیرا مورد انتقادات شدید قرار گرفته است. هندکه در رمان خود تصویری از اسلوبودان میلسویچ ارائه داده که به زعم بسیاری از منتقدان رویکردی در دفاع از اقدامات او در جنگ بالکان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز