خبرگزاری کار ایران

نیکزادفر اعلام کرد:

شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اشتباها وارد اصل ۴۴ شد/ سودده هستیم/ نمایشگاه‌های خارجی از کانون اتومبیلرانی و جهانگردی پس گرفته شد

asdasd
کد خبر : ۸۴۱۲۸۲

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به آنکه لیستی از اموال این مجموعه در دست نیست، گفت: این شرکت اشتباه وارد اصل ۴۴ شده بود. شرکت هم‌اکنون سود ده است اما نمی‌دانم چند درصد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خشایار نیکزادفر (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی) صبح امروز (11 آذر ماه) در نشست خبری که به منظور شفاف‌سازی عملکرد این مجموعه برگزار شد، گفت: این شرکت صد درصد دولتی است و مصوبه سال ۸۲ مجلس در خصوص انتقال سازمان ایرانگردی و جهانگردی از وزارت ارشاد به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی درباره آن عملیاتی شد. تمام اعتبارات و نیروهای سازمان ایرانگردی و جهانگردی سابق باید به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی منتقل شود. در این میان چهار سال طول کشید تا این شرکت در نهایت در سال ۸۶ ثبت شود و در طول این سالها اموال و اعتبارات سازمان سابق به ارگان‌ها و نهادهای مختلف واگذار شد و ما اکنون نیز پیگیر پس گرفتن این اموال هستیم.

او تصریح کرد: اکنون لیست دقیقی از دارایی‌هایمان نداریم و به غیر از ۱۳۷ واحدی که به دلیل بدهی دولت به تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی واگذار شد، تاکنون موفق شده‌ایم وکالتنامه ۶۸ مورد از اموالمان را بگیریم که از این میان ۵۲ واحد در اختیار ارگان‌های نظامی و... است. بسیاری از اموال ما در تصرف است.

او ادامه داد: تمام امور تصدی‌گری سازمان ایرانگردی و جهانگردی باید توسط شرکت شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی انجام شود و ما بازوی اجرایی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم و اساسنامه‌ای باز داریم و هرگونه اقدام در آن قابل اجرا است. در عین حال درآمدهایمان را به خزانه واریز می‌کنیم و با کسری از مبلغ آن که بسیار جزئی است، مجددا این مبلغ به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی بازمی‌گردد.

نیکزادفر در خصوص فعالیت‌های شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: در حال حاضر لغو روادید با روسیه را در دست داریم چنانکه قرار است برای گروه‌های با بیش از پنج نفر توریست که از روسیه وارد ایران می‌شوند، لغو روادید را محقق کنیم و درآمد حاصل از آن را در روسیه برای تبلیغات ایران هزینه کنیم. این مهم طی پنج ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

او با اشاره به آنکه واگذاری امور تصدی‌گری به این مجموعه انجام شده، گفت: برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی که امسال در بهمن ماه و در نمایشگاه بین‌المللی برگزار خواهد شد، برعهده ما گذاشته شده و پیگیر آن هستیم تا متراژ موجود که ۴۵ هزار متر مربع است را به ۱۰۰ هزار متر مربع فزایش دهیم.

سرویس‌های بهداشتی

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در خصوص وضعیت سرویس‌های بهداشتی که به این شرکت واگذار شده است، گفت: براساس مصوبات ۱۰۰۰ سرویس بهداشتی در راه‌های مواصلاتی قرار بود راه‌اندازی شود که تاکنون ۵۵۰ سرویس بهداشتی مکان‌یابی آنها انجام و احداث شده است و اکنون ۴۰۰ سرویس بهداشتی آماده بهره‌برداری است. آنچه که سبب شد طی این سالها احداث و بهره‌برداری این سرویس‌های بهداشتی به تعویق بیفتد عدم اختصاص اعتبارات بود چنانکه در سالهای گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم و این اعتبار امسال به ۱۹ میلیارد تومان افزایش یافته است. سعی ما بر آن است تا سرویس‌های بهداشتی را به چهار دسته تقسیم کنیم. اکنون ۲۷ سرویس، بیش از ۷۰ درصد پیشروی داشتند اما از آنجایی که سالهاست قرارداد آنها تمدید شده است، بهره‌برداری از آنها با مشکل روبه‌رو شد از این رو مشاور گرفتیم تا تکلیف قراردادها و سایر سرویس‌های بهداشتی در مناطق مختلف کشور مشخص شود.

به گفته نیکزادفر، ساماندهی بلیت‌های الکترونیک نیز برعهده مجموعه شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی است چنانکه از سال ۸۶ با همکاری بخش خصوصی ساماندهی بلیت‌‌های الکترونیک طراحی شده و تاکنون ۷۵ کاخ‌موزه و اماکن تاریخی پربازدید مجهز به دستگاه‌های صدور بلیت‌ الکترونیک شده‌‌اند و قرار است تعداد آنها تا پایان سال به ۸۰ واحد برسد.

خانه مسافرها

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در خصوص وضعیت خانه مسافرها نیز گفت: در حال حاضر ۳۰۰ هزار خانه مسافر داریم که بیشتر آنها ساماندهی نشدند و از این رو سامانه الکترونیکی پرداخت کردیم که هر کس می‌خواهد عضو آن شود. می‌توان گفت تاکنون ۲۴ هزار واحد ساماندهی شده‌اند. همچنین قصد داریم عملیات تک‌پنجره‌ای و الکترونیکی کردن تمام امور اجرایی از جمله ارائه تسهیلات، مجوزها و غیره را به صورت الکترونیکی در این سامانه محقق کنیم.

او ادامه داد: سامانه راه‌اندازی تصویب و استانداردسازی هتل‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که در نظر داریم تا بتوانیم استانداردسازی را شاهد باشیم. این سامانه از اواخر آذر ماه بارگذاری می‌شود. در عین حال قرار است مراسم شب یلدا را در کاخ نیاوران برگزار کنیم.

فعال‌سازی سرویس‌های بهداشتی با تکنولوژی پیشرفته برای گردشگران خارجی، تدارک کیف پول الکترونیک، کارت ارزی و توجه به توریست سلامت از دیگر برنامه‌های شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی است. چنانکه مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی تصریح کرد: هرچند در دوره‌های گذشته شاهد شکست طرح سفر کارت بودیم اما تنها نقطه قوت کارت‌هایی که قرار است به زودی وارد عرصه کار شوند این است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شوند. ما نیز پیگیر هستیم.

خروج از اصل ۴۴

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر آنکه این شرکت مصوبه مجلس برای واگذاری به بخش خصوصی و تحقق اصل ۴۴ را دارد ولی تاکنون به این مصوبه جامع عمل نپوشانیده، گفت: این شرکت اشتباه وارد اصل ۴۴ شده بود و اکنون علی اصغر مونسان (وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)‌ نامه‌ای به دژپسند زده است تا این شرکت که از جمله شرکت‌های مادر تخصصی است را از اصل ۴۴ خارج کند.

او همچنین درخصوص ضرر ده یا سود ده بودن این شرکت گفت: الان در ضرر نیستیم و درآمدها نسبت به هزینه‌ها افزایش یافته اما الان نمی‌دانم درصد سودمان چقدر است.

شرکت در نمایشگا‌های خارجی

نیکزادفر در ادامه به واگذاری برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری به شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی اشاره و عنوان کرد: شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به دلیل موارد قانونی به ما واگذار شد و مشارکت بخش خصوصی و تشکل‌های حرفه‌ای را نیز خواهیم داشت.

او درخصوص چرایی بازپس‌گیری برگزاری نمایشگاه‌های خارجی از کانون اتومبیل‌رانی و جهانگردی گفت: برگزاری فیتور اسپانیا، MATB و ITB‌ را به ما واگذار کردند البته با توجه به آنکه حدود دو ماه به برگزاری برخی از این نمایشگاه‌ها باقی مانده درصدد آن هستیم تا کارها را تا جایی که کانون اتومبیلرانی پیش برده، ادامه دهیم.

گردشگری سلامت

نیکزادفر با اشاره به نقدهایی که از سوی فعالان گردشگری عمان درخصوص توسعه گردشگری سلامت ایران مطرح شده است، گفت: نقدهایی به قیمت‌های نامناسبی که به گردشگران سلامت ارائه می‌شود مطرح شده است. در این میان بر اساس بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم رانندگان تاکسی در فرودگاه امام گردشگران را به جاهای نامعتبر می‌برند و بعضا قیمت‌های گران از گردشگران سلامت دریافت می‌کنند. از این رو برآن شدیم تا دلال‌های گردشگری سلامت را که امروزه تبدیل به شغل شده است، ساماندهی کنیم. در گمرک آستارا و بیله سوار دو دفتر پیش‌بینی شده است تا ساماندهی این حوزه را انجام دهند. ساماندهی گردشگران سلامت عراقی برای ما رویاست. متولی گردشگری سلامت مشخص نیست. بیماران گرجستان و تاجیکستان به ترکیه می‌روند چراکه قیمت‌های ایران برایشان گران بود و پای دلالان در میان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز