خبرگزاری کار ایران

حضور ۲ استاد ایرانی در بین پراستنادترین پژوهشگران دنیا

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۸۰۹

بر اساس انتشار لیست نهایی پژوهشگران پر استناد دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۲ پژوهشگر ایرانی در بین پراستنادترین پژوهشگران برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست این پایگاه گفت: شرکت کلاریویت آنالتیکز (ISI) هرساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) می‌پردازد. این فهرست شامل گروهی از پژوهشگران علوم و علوم اجتماعی است که در طول یک دهه گذشته با انتشار مقالاتشان توانسته‌اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند.

وی افزود: پژوهشگران بر اساس فعالیت شان در ۲۱ رشته موضوعی انتخاب و پژوهشگرانی که در چند رشته به‌صورت هم‌زمان (Cross-Field) فعالیت می‌کردند نیز تحت یک‌رشته جداگانه طبقه‌بندی‌شده‌اند.

دهقانی اظهار داشت: برای قرار گرفتن در فهرست پژوهشگران برتر، تمام فعالیت‌های علمی ۱۰ ساله اخیر در سطح بین‌المللی از جمله تعداد مقالات، استنادها، مقالات پر استناد، استناد به مقالات پر استناد مورد بررسی قرار می گیرد.

به گفته سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، علاوه بر این، مسائلی نظیر رعایت اصول اخلاقی در پژوهش، رعایت میزان خوداستنادی در حد قابل‌قبول و مقالات بازپس‌گیری شده در انتخاب یک پژوهشگر از فهرست پژوهشگران برتر مؤثر است.

دهقانی با بیان اینکه تقریباً ۶ هزار و ۲۰۰ پژوهشگر در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌عنوان پژوهشگر پراستناد انتخاب‌شده‌اند، گفت: تعداد پژوهشگران انتخاب‌شده از یک‌رشته به رشته دیگر متفاوت است که علت آن تفاوت در تعداد کل پژوهشگران در رشته‌ها بود؛ به‌عنوان‌مثال از رشته ریاضی ۸۹ نفر و از رشته پزشکی بالینی ۴۳۶ نفر در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده‌اند که این تفاوت ناشی از تفاوت در اندازه رشته‌ها یا به‌عبارت‌دیگر تعداد پژوهشگران هر رشته است.

وی افزود: برای انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا، مقالات یک درصد پراستناد در دوره زمانی ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ مطابق با فهرست پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) پردازش شدند که تعداد استنادهای مقالات یک درصد پراستناد یکی از معیارهای اصلی انتخاب پراستنادترین پژوهشگران دنیا است.

در ادامه به اسامی پژوهشگران ایرانی اشاره می‌شود:

حضور ۲ استاد ایرانی در بین پراستنادترین پژوهشگران دنیا

به گفته این مقام مسئول، از جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۹ تعداد ۱۲ پژوهشگر برتر با وابستگی ایران در لیست ۶ هزار و ۲۰۰ پژوهشگر پراستناد برتر دنیا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: حضور پژوهشگران برتر کشور به ترتیب در حوزه‌های موضوعی بین‌رشته‌ای (چهار نفر)، کشاورزی (سه نفر)، ریاضیات (سه نفر) و مهندسی (۲ نفر) بوده‌اند.

دهقانی یادآور شد: در فهرست اعلام ‌شده برخی از پژوهشگران با بیش از یک وابستگی سازمانی متعلق به یک یا دو کشور ظاهر شده‌اند، به‌عنوان ‌مثال در این لیست برای ژولین کلینتون اسپروت وابستگی دوم کشور ایران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر ذکر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز