خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نخستین جشنواره ملی کاما‌ «کتاب افراد معلول ایران» مطرح شد؛

افراد معلول مشکلات بسیاری در ارتباط با تالیف و ترجمه کتاب دارند

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۴۵۶

علی‌اکبر جمالی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور در ابتدای نشست خبری نخستین جشنواره ملی کاما‌ «کتاب افراد معلول ایران» گفت: افراد معلول مشکلات بسیاری در ارتباط با تالیف و ترجمه کتاب دارند که باعث شده در جامعه نشر و فرهنگ دیده‌ نشوند.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب، نشست خبری نخستین جشنواره ملی کاما‌ «کتاب افراد معلول ایران» با شعار شهروند معلول، جامعه فراگیر روز شنبه(۲ آذرماه) با حضور علی‌اکبر جمالی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور؛ منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری ایران؛ سیدسعید میرمحمد‌صادق، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب؛ منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره؛ آقای نجفی، نماینده معاونت فرهنگی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره؛ سید جمال رحمانی، نماینده سازمان بهزیستی کشور، آقای یاری نماینده معاونت فرهنگی سازمان شهرداری و اصحاب رسانه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.

شناساندن افراد معلول دارای کتاب به جامعه

علی‌اکبر جمالی، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن نابینایان کشور در ابتدای این نشست گفت: افراد معلول مشکلات بسیاری در ارتباط با تالیف و ترجمه کتاب دارند که باعث شده در جامعه نشر و فرهنگ دیده‌ نشوند. به این دلیل انجمن نابینایان کشور اقدام به برگزاری جشنواره‌ای با محوریت شناساندن افراد معلول دارای کتاب به جامعه در سال ۱۳۹۶ کرد تا دوستان معلول شاعر و نویسنده در این جشنواره شرکت کنند و آثار خود را به نمایش بگذارند.

وی با اشاره به ادغام دو انجمن؛ نابینایان و معلولان جسمی و حرکتی جهت برگزاری جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره ملی کاما‌ «کتاب افراد معلول ایران» برای معلولان دارای کتاب در تمامی حوزه‌ها اظهار کرد: این جشنواره به طور مشترک میان دو انجمن نابینایان کشور و انجمن علمی  و آفرینش‌های هنری برای تاثیرگذاری بهتر در جامعه برگزار می‌شود. در این جشنواره، افراد معلول برای فعالیت بیشتر در حوزه فرهنگ و ادب و شناساندن خود به جامعه ترغیب و تشویق خواهند شد.

اشتغال؛ دغدغه اصلی معلولان در جامعه است

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور و دبیر اجرایی جشنواره در ادامه با بیان اینکه هدف جشنواره ملی کاما‌ «کتاب افراد معلول ایران»، رفع دیدگاه مردم جامعه نسبت به ناتوانی معلولان است، می‌گوید: این جشنواره را با هدف حضور اهالی دارای معلولیت در کنار مردم جامعه بدون هیچ‌گونه دیدگاه منفی برگزار کردیم.

وی افزود: نهادها و ارگان‌های بسیاری همچون؛ سازمان آموزش و پرورش استثنایی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خانه کتاب، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاونت فرهنگی شهرداری تهران و ... در این راه با ما همکاری کردند.

 شادکام با تاکید بر اینکه معلولان از لحاظ مسائل فرهنگی در جامعه دچار ضعف و چالش شده‌اند، گفت: رویکرد انجمن نابینایان کشور در شش سال اخیر، رویکرد فرهنگی بود و با بررسی و آسیب‌شناسی دغدغه افراد معلول همچون؛ نابینایان، کم‌بینایان، معلولان جسمی-حرکتی، معلولان اعصاب و روان به نتایجی جهت بهبود وضعیت این افراد رسیدیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور ادامه داد: یکی از دغدغه‌های این افراد، ضعف حوزه اشتغال و بهره‌گیری از حقوق مادی و معنوی‌شان است. متاسفانه در جامعه ما عدالت فرهنگی و اجتماعی وجود ندارد؛ هیچ اقدامی برای تالیف و ترجمه آثار افراد معلول دارای کتاب انجام نمی‌شود.

به گفته‌ی دبیر اجرایی نخستین جشنواره ملی کاما، فرهنگ از ارکان مهم اسلامی و فرهنگی هر جامعه‌ای است و کتاب هم از ارکان فرهنگ است که شاخصه پیشرفت هر کشور و جامعه‌ای نیز محسوب می‌شود.

شادکام با اشاره به بی‌حمایتی سازمان صدا و سیما از فرهنگ‌سازی حضور معلولان در جامعه و رفع دیدگاه‌های نامناسب مردم به این قشر خاطرنشان کرد: صداوسیما یک رسانه ملی است که باید دغدغه و چالش‌های این قشر همچون؛ مشکل بریل نابینایان، چاپ و فروش آثار را به گوش مردم برساند تا معلولان هم همانند دیگر افراد در جامعه حضور پیدا کنند.

معلولان دارای کتاب، ظرفیت بالایی در حوزه نشر دارند

در ادامه نشست، منصور برجیان، مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری ایران با بیان آماری از حضور معلولان و افراد سالم دارای کتاب در جشنواره گفت: ۱۳۵ اثر به جشنواره رسید که از میان آن‌ها ۳۰ اثر برای معلولان جسمی و حرکتی، ۱۹ اثر برای کم‌بینایان و نابینایان، ۳ اثر برای کم‌شنوا و ناشنوایان و یک اثر برای معلولان اعصاب و روان است. همچنین، از میان این آمار، ۲۸ نویسنده مرد و ۲۵ نویسنده زن در جشنواره حضور پیدا کردند. از میان ۱۳۵ اثر راه‌یافته به جشنواره ۱۳ اثر برگزیده و ۸ اثر شایسته تقدیر شدند.

 وی ادامه داد: در فراخوان جشنواره صرفا آثاری مورد قبول بود که در محدوده پنج سال گذشته قرار بگیرد؛ هر اثری که برای امسال باشد، در این جشنواره حضور پیدا نخواهد کرد.

مدیرعامل انجمن علمی و آفرینش‌های هنری ایران با اشاره به توانایی این افراد در ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اذعان کرد: نوشتن کار ساده‌ای نیست و هرکسی نمی‌تواند نویسنده باشد. وقتی این افراد توانایی بالایی در حوزه چاپ و نشر کتاب دارند؛ باید از آن‌ها حمایت کنیم تا قابلیت‌هایشان در جامعه نادیده‌گرفته نشود.

کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما نباید متکی بر خرید دولتی باشد

سیدسعید میرمحمدصادق، معاون فرهنگی موسسه خانه کتاب با بیان اینکه برگزاری این جشنواره، هم‌گرایی مثبتی برای معلولان دارای کتاب در جامعه و میان اهالی فرهنگ است؛ گفت: اینکه جشنواره به صورت مشترک و میان دو انجمن برگزار می‌شود، یک هم‌گرایی مثبت و نتیجه‌بخش برای قشر معلولان در جامعه است.

وی بیان کرد: پیشنهاد من برای پویایی و تداوم این فعالیت، ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره کاما در یکی از این دو انجمن است تا ارتباط معلولان با اهالی کتاب و نشر قطع نشود. همچنین، جای یک ارگان خصوصی همچون اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان کشور در این جشنواره خالی است که باید طی مذاکراتی با این سازمان ارتباطی مثبت در جهت پویایی بهتر این جشنواره شکل بگیرد.

میرمحمدصادق با اشاره به اینکه کتاب‌های برگزیده جشنواره کاما نباید متکی بر خرید دولتی باشد، افزود: کتاب‌های برگزیده جشنواره باید طی طراحی هولوگرامی از سوی دبیرخانه جشنواره و ارتباط با اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان متکی بر خرید ملی و عام باشد تا با کل خوانندگان کشور ارتباط بگیرد.

اختتامیه نخستین جشنواره ملی کاما، روز سه‌شنبه (۵ آذرماه) با حضور مسئولان دولتی و اهالی فرهنگ از ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.

در پایان این نشست، پوستر نخستین جشنواره ملی کاما رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز