خبرگزاری کار ایران

لوریس چکناوریان:

نمی‌توان به شهدای جنگ نگاهی سفارشی و تبلیغاتی داشت/ همین که نام دفاع مقدس وسط است یعنی مسئولیتم سنگین است

asdasd
کد خبر : ۸۳۷۲۶۹

لوریس چکناوریان درباره کنسرت تازه خود گفت: تلاشم این بوده که یاد شهدای دوران جنگ را به واسطه موسیقی زنده نگه دارم. من می‌گویم این اثر تبلیغاتی نیست، چون عده‌ای برای میهن خود جان خود را داده‌اند پس چطور می‌تواند این شرایط تبلیغاتی باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست رسانه‌ای اجرای ارکستر سمفونیک، صبح امروز (شنبه دوم آذرماه) با حضور لوریس چکناوریان (رهبر ارکستر سمفونیک) در تالار وحدت برگزار شد. چکناوریان در ابتدای نشست گفت: حال پس از چند سال این امکان به وجود آمده که مجددا با ارکستر سمفونیک تهران همراه باشم.

چکناوریان ضمن ابزار امیدواری نسبت به اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری خودش، افزود: در اجرای پیش رو دو قطعه را اجرا خواهیم کرد. که یکی از آنها با موضوعیت دفاع مقدس است و دیگری درباره صلح و دوستی است و نامش نیز همین است.

لوریس چکناوریان با قدردانی از مدیرعامل جدید بنیاد رودکی برای دعوتش به عنوان رهبر ارکستر، در ادامه گفت: رهبری ارکستر سمفونیک برای من کاری پر مسئولیت محسوب می‌شود زیرا به لحاظ آهنگسازی و هم به لحاظ اجرا می‌تواند دربرگیرنده شرایط ویژه‌ای برای من باشد.

چکناوریان درباره تمرینات اعضای ارکستر سمفونیک نیز گفت: در روزهای گذشته تمرین‌ها به صورت مستمر بوده و تصورم این است که در مرحله آماده‌سازی هستیم و امیدوارم اجرای‌مان مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

رهبر فعلی ارکستر سمفونیک تهران در ادامه گفت: در اجرای پیش رو آنچه برای من اهمیت داشته اجرای قطعه‌ای با موضوع شهدای جنگ است که هفت قسمت است. تلاشم این بوده که با زبان موسیقی حوادث دوران جنگ را به مخاطب ارائه دهم.

لورییس چکناوریان در پاسخ به یکی از حاضران که درباره تبلیغاتی یا سفارشی بودن قطعه‌ای با موضوع دفاع مقدس سوال کرده بود، گفت: اثری که ساخته‌ام درباره شهدای جنگ است و همین موضوع گواهی بر تبلیغاتی نبودن آن است و تلاشم این بوده که یاد شهدای دوران جنگ را به واسطه موسیقی زنده نگه دارم. من می‌گویم این اثر تبلیغاتی نیست، چون عده‌ای برای میهن خود جان خود را داده‌اند پس چطور می‌تواند این شرایط تبلیغاتی باشد.

چکناوریان در ادامه درباره نظر و نگاهش نسبت به جنگ و شهدای جنگ تحمیلی و دلیل و چگونگی تولید قطعه «شهدای دفاع مقدس» توضیح داد: آن زمان که جنگ شروع شد من چهل سال سن داشتم و تحت تاثیر اتفاقات آن سال‌ها بودم و اتفاقا از همان مقطع بود که تصمیم به نگارش قطعه‌ای گرفتم.

چکناوریان درباره مدت زمان نگارش و ساخت سمفونی جنگ نیز گفت: برای تولید اثری با موضوع جنگ حدود 15 سال زمان صرف کردم و انتقال مفاهیم تلاش بسیاری کردم و بالاخره سال پیش آن را به پایان رساندم و امیدوارم مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

لوریس چکناوریان درباره جزییات قطعه «صلح و دوستی» نیز توضیح داد: این قطعه دربرگیرنده ۱۰ موومان است که پیش از این به سفارش وزارت و شهرسازی تولید شده بود و دربرگیرنده موضوعاتی در حوزه شهری است که می‌تواند برای شهروندان شکل و شمایل جالبی داشته باشد. از این رو تصمیم گرفتم این قطعه را نیز در کنار قطعه مربوط به دوران دفاع مقدس بگنجانم که فکر می‌کنم ترکیب جالب توجهی خواهد بود.

چکناوریان اذعان داشت: حال در سن 82 سالگی به آنجا رسیده‌ام که می‌خواهم آثارم بیش از پیش مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. من رهبری ارکستر را همیشه دوست داشته‌ام و امیدوارم روزی بتوانم حضور مستمرتری داشته باشم و فعال‌تر شوم. لذا اگر از این به بعد بخواهم به عرصه رهبری برگردم باید تمرکز بیشتر به خرج دهم. در حال حاضر حدود نود اثر اجرا نشده دارم که مدتی قبل آنها را به موزه موسیقی هدیه کردم و حال آرزویم این است که شرایط اجرای آنها فراهم شود.

لوریس چکناوریان در پایان درباره حضور شهداد روحانی در ارکستر سمفونیک تهران گفت: آقای شهداد روحانی همچنان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران است و من نیز خودم را عضوی از بنیاد رودکی می‌دانم و حال رهبری ارکستر سمفونیک را به عهده دارم.

تازه ترین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران روزهای ششم، هفتم و هشتم آذر ماه سال جاری به رهبری مهمان لوریس چکناواریان در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز