خبرگزاری کار ایران

پرفسور فضل‌الله رضا، دانشمند ایرانی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۸۳۶۶۴۳

پرفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی و از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان در سن ۱۰۵ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرفسور فضل‌الله رضا دانشمند ایرانی، رییس پیشین دانشگاه تهران و از بنیان‌گذاران نظریه اطلاعات و ارتباطات در جهان در ۱۰۵ سالگی در اتاوای کانادا درگذشت.

او مهندس برق، استاد دانشگاه، چهره ماندگار، رئیس سابق دانشگاه تهران، دومین نایب‌التولیه دانشگاه صنعتی شریف و سفیر سابق ایران در یونسکو و کانادا بود.

رضا، طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ عضو گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه‌MIT در بوستون آمریکا بود. این دانشمند ایرانی در سال ۱۹۶۵ به‌دلیل مشارکت در نظریه شبکه و اطلاعات، به‌عنوان عضو پیوسته مادام‌العمر IEEE برگزیده شد. او همچنین عضو پیوسته AAAS و عضو افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. او از سال ۱۳۵۷ استاد دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترئال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل مونترئال بود و در سمت‌های استاد افتخاری دانشگاه تربیت مدرس، رئیس انجمن علمی ایرانیان در آمریکای شمالی، رئیس گسترش زبان و ادب فارسی و مشاور و همکار فعال موسسات علمی و ادبی فراوانی فعالیت کرد.

رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌ای انجام داد.

آبان سال ۱۳۹۲ مراسم باشکوهی به مناسبت ۱۰۰ ساله شدن پرفسور رضا در دانشکدۀ فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز