خبرگزاری کار ایران

تاریخ شفاهی منحصر به دوره پهلوی نیست/ تجلیل «ظریف» در هفته کتاب/ دعوت از رامبد جوان، عادل فردوسی‌پور و رضا امیرخانی برای گسترش کتابخوانی

asdasd
کد خبر : ۸۳۵۳۸۶

بروجردی گفت: چند سال پیش قراردادی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین دهباشی و سازمان صداوسیما درباره این پروژه بسته شده بود که هر کدام کار خود را انجام دهند. این موضوع فراتر از تاریخ شفاهی‌ای بود که آقای دهباشی پیگیری می‌کرد. ما هنوز برای این موضوع مرتب برنامه می‌گذاریم و منحصر به ۵۰ شخصیت با تمرکز بر دوره پهلوی نیست.

به گزارش ایلنا، اشرف بروجردی (رئیس کتابخانه ملی) در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب به تشریح برنامه‌های این سازمان همزمان با هفته کتاب پرداخت.

رئیس کتابخانه ملی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما «کتاب برای همه است» تصریح کرد: ما معتقدیم که همه افراد باید از کتاب بهره‌مند شوند و از آن استفاده کنند و بحث خواندن کتاب در همه جا اتفاق بیفتد. ما می‌توانیم با رویکرد جدید کتاب را برای همه فراهم کنیم تا از آن استفاده کنند.

بروجردی با تاکید بر اینکه «تبادل کتاب» از جمله دیگر برنامه‌های ماست، توضیح داد: قرار است در ۲۲ منطقه تهران مناطقی برای مبادله کتاب فعال شوند. بنابراین افراد می‌توانند کتاب‌های خود را در آن‌جا مبادله کنند. علاوه بر این ۱۰ فرهنگسرا مشخص شده که برنامه مبادله کتاب برای کودکان در آن‌جا برگزار می‌شود تا دغدغه کتاب را گسترش دهیم.

وی به دیگر برنامه‌ها از جمله معرفی آثار پرمخاطب اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های ما معرفی کتاب‌های پرخواننده است برای همین هفته آینده رضا امیرخانی درباره «رهش» برنامه‌ای خواهد داشت. همچنین عادل فرودسی‌پور درباه کتاب‌هایش توضیح می‌دهد و با مخاطبانش به گفتگو می‌پردازد.

رئیس کتابخانه ملی افزود: دیگر برنامه‌ ما «چهره‌خوانی» است و افراد مشهور درباره این‌که چگونه کتاب می‌خوانند سخن خواهند گفت. از جمله این افراد سروش صحت و رامبد جوان هستند. «این فصل را با من بخوان» نیز یکی دیگر از برنامه‌های‌ ماست که افراد در آن‌جا ممکن است کتاب را روخوانی کنند یا به نقد و بررسی آن بپردازند.

بروجردی با تاکید بر اینکه ما برنامه‌هایی هم در خارج از سازمان برپا می‌کنیم، گفت: در روزهای آینده در دانشگاه الزهرا برنامه‌ای خواهیم داشت. علاوه بر این روز دوشنبه همایشی را برای معرفی هویت ایرانی در نظر گرفته‌ایم که در این برنامه از محمدجواد ظریف تجلیل می‌شود.

او از رونمایی از سامانه «پردازش خودکار» در هفته کتاب خبر داد و گفت: این سامانه جدید که در سال‌های آینده به کار گرفته می‌شود، وظیفه فهرست‌نویسی را بر عهده دارد و با قراردادن کتاب در سامانه مشخصات کتاب را پردازش خواهد کرد. کارکنان ما نیز در این بخش دقت دارند تا اطلاعات به دقت ثبت شود. به دلیل حجم بالای کتاب‌ها گاه کارکنان ما نمی‌رسیدند فهرست‌نگاری کنند. بنابراین با شرکتی قرارداد بسته بودیم تا کار فهرست‌نگاری را انجام دهند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره «پنجره واحد» که با همکاری وزارت ارشاد و خانه کتاب راه‌اندازی خواهد شد، گفت: همه افراد از این به بعد به سامانه «پنجره واحد» مراجعه می‌کنند تا کتاب خود را ثبت کنند و دیگر برای ثبت فیپا  و اخذ مجوز و این‌ها لازم نیست به سه جا مراجعه کنند. این برنامه طی هفته جاری با حضور وزیر ارشاد کلید می‌خورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره پروژه «تاریخ شفاهی» و توقف آن با حضور حسین دهباشی اظهار داشت: این‌طور نیست که این پروژه تعطیل شده باشد. ما همچنان تولید داریم. چند سال پیش قراردادی بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حسین دهباشی و سازمان صداوسیما درباره این پروژه بسته شده بود که هر کدام کار خود را انجام دهند. این موضوع فراتر از تاریخ شفاهی‌ای بود که آقای دهباشی پیگیری می‌کرد. ما هنوز برای این موضوع مرتب برنامه می‌گذاریم و منحصر به ۵۰ شخصیت با تمرکز بر دوره پهلوی نیست. صداوسیما نیز کارهای خود را انجام داده و با توجه به رویکردی که دارد بخش‌های مختلفی از آن را به مرور استفاده کرده است.

بروجردی افزود: ما توافق کرده بودیم که ۵۰ جلد را آرم آرام منتشر کنیم که چهار جلد آن در گذشته منتشر شده بود و سه جلد آن نیز به تازگی منتشر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز