خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد:

کتابخانه‌ها باید به باشگاه‌های فرهنگی چندمنظوره با محور کتاب تبدیل شوند

asdasd
کد خبر : ۸۳۴۴۵۵

در ادامه برنامه‌‎های هفته کتاب در پایتخت کتاب ایران (شهر یزد) از کتابداران برجسته کشور با حضور وزیر ارشاد و جمعی از مسئولین فرهنگی مربوطه تجلیل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و نیز روز کتابدار، همایش تجلیل از کتابداران برتر کشور در استان یزد پایتخت کتاب برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ مختاپور (دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) ضمن تقدیر و تشکر از زحمت‌ها و فعالیت‌های مسئولین یزد در ایام عهده‌دار بودن عنوان پایتختی کتاب ایران اظهار داشت: خوشبختانه در ساحت لفظ توجهات خوبی از سوی تمامی مسئولین کشور در سطوح مختلف به امر کتاب و کتابخانی صورت می‌پذیرد اما متاسفانه این حمایت‌های زبانی هرگز به حمایت‌های عملی تبدیل نمی‌شوند و باعث می‌شود که دغدغه‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با امور فرهنگی و به ویژه کتابخوانی همچنان مغفول بماند.

وی ادامه داد: روزی نیست که از جانب نمایندگان مجلس مسئولین محترم محلی دولتی در شهرستان‌های مختلف و ائمه جمعه و جماعت درخواست‌های متعدد برای تاسیس کتابخانه به نهادکتابخانه ‌های عمومی ارسال نشود اما تمام این دغدغه‌های فرهنگی و درخواست‌های مرکز برای احداث زیر ساخت‌های فرهنگی اعم از کتابخانه و... در زمان تصویب لوایح بودجه سالانه به فراموشی سپرده می‌شود و توجه‌ها نسبت به امور دیگر معطوف می‌شود.

وی بیان کرد: به مسئولین محترم و قانون گذاران هشدار می‌دهیم که اگر در زمان مناسب و اندازه مناسب از سرمایه‌گذاری روی امور فرهنگی غفلت صورت بپذیرد باید در آینده‌ای نه چندان دور مبالغی بسیار سنگین‌تر برای اعتبارات مورد نیاز جرم‌زدایی و مبارزه با مواد مخدر تخصیص دهند.

مختارپور در پایان ضمن تشکر از زحمات کتابداران در سراسر کشور ابراز  امیدواری  و تاکید کرد که ساخت و بهره‌برداری پروژه‌های کتابخانه‌ای و طرح‌های کتابخوانی در کشور تسریع یابد.

در ادامه این نشست؛ سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) ضمن ابراز خوشحالی برای حضور در جمع کتابداران برجسته کشور در شهر یزد خاطرنشان کرد: ما در آستانه سالروز اتفاق بزرگ میلاد پیامبر(ص) هستیم. اتفاق بزرگی که آغازگر حیات معنوی متمایزی در میان ابنای بشر است.

وی افزود: اگر انفجار بزرگ(بیگ بنگ) آغازگر حیات مادی جهان بود، برآمدن پیامر اسلام (ص) آغازگر گونه‌ای متکامل از حیات معنوی بشر  بوده است. پیامبر ما کسی بود که با کتاب برآمد، با کتاب ماند و این اتفاق بزرگ از میان کلمات قرآن استخراج شد.

صالحی اظهار داشت: اسلام با گسترش کتاب و کتابخانه‌ها بال و پر یافت و به تمدن بزرگ و طلایی رسید و بازیابی این تمدن جز از طریق اتصال مجدد به کتاب طریق دیگری ندارد.

وزیر ارشاد در ادامه یادآور شد: در عصر ما تغییرات با سرعت بسیار زیادی صورت می‌پذیرد که حتما در نحوه زیست ما و همچنین دسترسی انسان به اطلاعات این تغییرات به سرعت در حال رخ نمایی است. این جهانی شدن فضای اطلاعات سرنوشت متمایزی برای کتاب و امر کتابخوانی فراهم خواهد کرد.

وی افزود: خوشبختانه نهاد کتابخانه‌‎های عمومی ما طی پژوهش‌های اجتماعی که در دستور کار خود قرار داده، پروژه آینده پژوهی در ارتباط با یک دهه آینده عرضه کرده است.

وی اشاره کرد: طبیعی است که اگر نهادهای اجتماعی نتوانند خود را نوسازی کنند توسط روح زمانه عقب می‌مانند و این عقب ماندگی تاریخی تعمیق نیز خواهد یافت. به نظر می‌رسد که کتابخانه‌ها در دهه‌های آینده باید به باشگاه‌های فرهنگی چند منظوره با محور کتاب تبدیل شوند تا از محوریت مخازنی با منابع ایستا به مکان‌‎هایی دارای منابع اطلاعات سیال تبدیل شوند.

در پایان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسینی پور (مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب)، استاندار و شهردار یزد از کتابداران برتر سراسر کشور تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز