خبرگزاری کار ایران

همایون شجریان و علیرضا قربانی:

با بیان اینکه برای ثروتمندان تولید اثر کرده‌ام، می‌خواهند مخاطبانم را تخریب کنند/ هجمه‌ها صحت نداشت/ عدم ارتباطم با رسانه‌ها دلیل خاصی ندارد

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۷۸۳

علیرضا قربانی خطاب به رسانه‌ها گفت: اخبار عجیب مبنی بر دریافت‌های مالی آنچنانی درست نبود. من به عنوان رفیق و یار کنار همایون هستم و دلیل انتشار یادداشتم همراهی با او بود. همایون شجریان نیز گفت: اینکه می‌گویند برای ثروتمندان تولید اثر کرده‌ام تخریب مخاطبان من است آنهم درباره من که با کنسرت خیابانی موافق هستم.

به گزارش ایلنا، نشست خبری آلبوم «افسانه چشمهایت» اثر مشترک همایون شجریان و علیرضا قربانی به آهنگسازی مهیار علیزاده ظهر امروز (سه‌شنبه 21 آبان‌) باحضور همایون شجریان، علیرضا قربانی، مهیار علیزاده و رامین حیدری فاروقی (کارگردان نماهنگ‌ها و تیزر اثر) در سالن انتظار تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست که به دلیل عدم هماهنگی برای آفیش خبرنگاران و عکاسان مشکلاتی را به وجود آورده و با تاخیر برگزار شد، رامین حیدری فاروقی ضمن اظهار خوشحالی از انتشار آلبوم «افسانه چشمهایت» گفت: حمایت مادیران باعث شد اتفاقات خلاقانه‌ای رخ دهد و من نیز بابت این همکاری و برگزاری نشست رسانه‌ای خوشحالم.

در ادامه مهیار علیزاده با اینکه هیچ چیز بدتر از این نیست که اثر هنرمند تعلیق شود، گفت: مدت زمان 5 سال برای تولید اثر زمانی طولانی است و انتظار ما را نیز بالا برد. در همین راستا تلاشم این بود آلبوم «افسانه چشمهایت» زودتر از اینها منتشر نشود تا بازخورد مخاطبان را نسبت به آن ببینیم.

فکر نمی‌کردم همایون شجریان همکاری با ما را بپذیرد

وی درباره چگونگی تولید آلبوم «افسانه چشمهایت» گفت: مدتی منتظر تولید پروژه بودم و یادم هست در زمان ضبط «دخت پریوار»  پیشنهادهای را به قربانی ارائه دادم و پس از آن هردو همایون شجریان را به عنوان دیگر خواننده آلبوم گزینه اول دانستیم. زمانی که خواستیم با همایون صحبت کنیم، فکر نمی کردم قبول کند. حداقل فکر نمی‌کردم به این راحتی همکاری با ما را بپذیرد. از وین با همایون تماس گرفتم و او نیز استقبال کرد. همایون شعر و ارکستر را با علاقه انتخاب کرد و حال از هر دو خواننده ممنونم. شاید گاهی هم را تحمل کرده‌ایم اما ممنونم از آنها.

علیزاده گفت: زمانی که آهنگسازی جاه‌طلب باشد، دوست دارد با بهترین‌ها همکاری کند و من نیز چنین حسی داشتم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا همه قطعات آلبوم در اوج خوانده شده است، به حاضران گفت: اینگونه نیست که همایون و علیرضا قربانی همه آثار را در اوج خوانده باشند و اگر آلبوم را به طور کامل گوش کنید، متوجه این موضوع خواهید شد.

علیزاده درباره چگونگی انتخاب اشعار آلبوم نیز گفت: واقعیت این است که پروسه انتخاب اشعار برایم سخت بو؛د زیرا منظومه افسانه یوشیج ابیات زیادی دارد و من سعی کردم ابیان مناسب و مورد نظر را انتخاب کنم تا آنجا که ماهیت اثر اسیب نبیند.

از خانواده ابتهاج و مخاطبان عذرخواهی کردم

این آهنگساز درباره مالکیت شعر «افسوس» که در آلبوم شاعر آن هوشنگ ابتهاج ذکر شده نیز گفت: برای انتخاب شعر در اینترنت جستجو کردم و مشاهده کردم که زیر تمام اشعار موجود نام آقای ابتهاج دذکر شده است. حدودا چهار سال پیش دوبار آقای ابتهاج را دیدم و البته هیچ‌گاه به ایشان نگفتم که قصد دارم از شعر ایشان در آلبوم جدیدم استفاده کنم. شاید اگر این موضوع را عنوان می‌کردم جنجالی ایجاد نمی‌شد. به نظرم این اشتباه، عمیق نیست و بی‌دقتی از سوی من بوده که در صفحه شخصی‌ام طی انتشار ویدئویی عذرخواهی کردم. باید یادآور شوم که من منتظر واکنش‌هایی بودم اما با این‌حال مراتب عذرخواهی را از دوستداران سایه و خانواده ایشان مطرح کردم.

از متخصصان رسانه می‌خواهم به ترکیب‌بندی اشعار توجه کنند

در ادامه نشست رامین حیدری فاروقی درباره چگونگی انتخاب دو خواننده برای خوانش آثار یک آلبوم گفت: جستجو برای انتخاب دو خواننده دارای شرایطی است و از متخصصان رسانه می‌خواهم به ترکیب‌بندی اشعار توجه کنند که شکل دراماتیکی پیدا کرده و بابت این اتفاق از مهیارعلیزاده تشکر می‌کنم.

در ادامه نشست؛ خبرنگاران درباره چگونگی همکاری با «ایران‌مال» سوال کردند که فاروقی در پاسخ به آنها گفت: همکاری با ایران مال  پیشنهاد من بود، زیرا محوریت اثر ما نیز موسیقی و ادبیات بود. من به لحاظ زیباشناسی و با چنین نگاهی «ایران مال» را به عنوان لوکیشن انتخاب کردم. به هرحال هرجا که مردم تردد می‌کنند، می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به طور کلی بناها و فضاهای تاریخی از حضور ما و مردم شخصیت و هویت می‌یابند. «ایران مال» لوکیشنی بود که کتابخانه مناسبی داشت و من مستندساز آن را برای ساخت اثر مناسب دیدم.

در ادامه علیزاده درباره چگونگی و نحوه استفاده از دو خواننده در یک آلبوم گفت: زمانی که هنرمند می‌خواهد پروژه‌ای را کلید بزند علاقه شخصی‌اش را مدنظر قرار می‌دهد. ایده اولیه آلبوم «افسانه چشمهایت» را از اپراهایی که در ارمنستان و دیگر کشورها دیده بودم،‌ کسب کردم. هرگاه اپرا می‌دیدم با خودم می‌گفتم چگونه می‌توانم چنین اثری تولید کنم.

وی ادامه داد: در دنیا اپراهایی برای خوانندگان سوپرانو یا تنور نوشته شده است. چنین انتخاب‌هایی به دید آهنگساز  بستگی دارد. البته این را هم بگویم تمام آثارم می‌نور هستند و کار ماژول نداشته‌ام. به نظرم اجباری نیست که فضای همه آثار به یک شکل باشد.

«افسانه چشمهایت» اثری عاشقانه یا درباره آزادی نیست

علیزاده با تاکید بر اینکه آلبوم «افسانه چشمهایت» اثری عاشقانه یا درباره آزادی نیست، درباره نحوه و چگونگی انتقادها گفت: به نظرم باید کمی بگذرد تا فضای آثار ارزیابی شوند و حال برای قضاوت و نقد کمی زود است.

همایون شجریان در ادامه درباره توجیه هنری همکاری دو خواننده با یک مکتب و یک استایل صدا در یک اثر مشترک توضیح داد: پیش‌تر آلبوم «حریق خزان» را با آهنگسازی مهیار علیزاده و صدای علیرضا قربانی را شنیده بودم و همکاری با هر دو برایم جذاب بود و همه این‌ها مرا برای همکاری با آنها راغب کرد. البته نقطه نظرهایی داشتم که اگرعملی می‌شد برای من جذاب‌تر بود. به طور مثال اگر قطعات یک پرده پایین‌تر نوشته می‌شدند برایم اتفاق جذاب‌تری را رقم می‌زد. البته همه این نظرات سلیقه شخصی من است. یا اینکه تنوع در گام‌ها را بیشتر می‌پسندیدم اما با این حال افتخار می‌کنم که در خدمت مهیار علیزاده و علیرضا قربانی بوده‌ام.

همکاری من و همایون بر اساس همدلی بود

علیرضا قربانی نیز درباره چگونگی همکاری‌اش با همایون شجریان گفت: بی‌شک هیچ اجباری برای همکاری من و همایون نبوده است، جز همدلی. آثار همایون رگه‌های از صدای پدرش داشت و نکته دیگر اینکه کنار هم قرار گرفتن هنرمندان به سلیقه آنها بستگی دارد، اما اینکه مشترکات آنها چقدر است، مسئله بسیار مهمی است. همه اینها برایم مهم بود و تلاش کردیم یکدیگر را بهتر درک کنیم.

قربانی افزود: نکته دیگر اینکه احساس می‌کردم وحدت و همدلی و انسجام برای همایون نیز مهم است. به هرحال با همایون به جهت روحیه فرهنگی مشترک داشتیم، هرچند اختلاف سلیقه‌هایی نیز وجود داشت.

وی اذعان داشت: همکاری مذکور برای من افتخار بود، زیرا ما راه بزرگان را ادامه می‌دهیم. حال نیز امیدوارم من و همایون شجریان به اهدافمان که همدلی است رسیده باشیم.

قربانی درباره تاخیر در انتشار اثر و تغییر افکار و سلیقه‌هایش طی این چند سال، توضیح داد: به نظرم اگر آلبوم پس از 5 سال تغییراتی می‌کرد، بهتر بود. اگر امکان داشت تقاضا می‌کردم تغییراتی را در اثر ایجاد کنیم. آلبوم فعلی،‌ ماحصل سلیقه پنج سال پیش من است. ما در مراحل ضبط به اتفاق همایون عاشقانه انرژی صرف می‌کردیم و از دلسوزی همایون بسیار لذت می‌بردم. به طور کلی آن فضای صمیمانه برای من مغتنم بود.

عدم ارتباط و مصاحبه من با رسانه‌ها دلیل خاصی نداشته است

همایون شجریان در پاسخ به این سوال که چرا آنطور که باید در دسترس خبرنگاران نیست،‌ گفت: عدم ارتباط و مصاحبه من با رسانه‌ها دلیل خاصی نداشته؛ زیرا مایل بودم بزرگان و آنهایی که حرفی برای گفتن دارند با رسانه‌ها صحبت کنند. من همواره برای رسانه‌ها احترام قائلم و دلیل ارتباط کم من خواست خودم بوده است.

سپس قربانی درباره انتخاب فضای ارکسترال آلبوم «افسانه چشمهایت» گفت: انتخاب فضای ارکستراال به نگرش مهیار علیزاده برمی‌گردد. به اضافه اینکه در آلبوم «حریق خزان» پیام خوبی از مخاطب گرفتیم و مخاطبان با آن ارتباط گرفته بودند و باعث شدند آن اثر در زمان خودش بدرخشد. از طرفی نوع نوشتار علیزاده و انتخاب اشعاری از شعرای معاصر انتخاب خوبی بود.

شجریان با یادآوری اینکه اگر آثار آلبوم در پرده پایین‌تر انتخاب تولید می‌شدند این هجمه عظیم ایجاد نمی‌شد، گفت: نظرم این است که قطعات را در مواقع مختلف گوش دهید، زیرا شاید با توجه به فضای مستمر و یکدستی ارکستراسیون، گوش دادن چندباره از اول تا آخر پاسخ درست را به مخاطب ندهد. نظرم این است که اگر قطعات مورد علاقه‌تان را بیشتر گوش دهید با کار ارتباط بیشتری بگیرید. این مورد را نیز در نظر بگیریم که گاه در اثر ساخته شده، خواننده توان کامل را در ویبراسیون‌ها و تحریرها نخواهد داشت.

قربانی نیز درباره فضای ارکسترال اثر و نحوه ارتباط مخاطب با چنین آثاری، گفت: ما سابقه ارکسترال ضعیفی داریم. از سویی بخشی از انتخاب‌ها سلیقه ماست و به طور معمول به شنیدن های‌نت‌ها عادات نکرده‌ایم مخاطب نیز عادت ندارد. بسیار دیده شده که در اپراهای  خارجی های‌نت‌ها گاه شبیه جیغ می‌شوند که برای مخاطبان ما تعجب برانگیز است. لذا تصورم این است که این موارد را ایراد نبینیم و آنها را به حساب عدم عادت بگذاریم هرچند باید کیفیت و تکنیک رعایت شود.

علیزاده در ادامه گفت: همایون آثار بسیاری دارد و خیل عظیم طرفدارانش او را با مسیر موسیقایی خاص می‌شناسند. من زمانی که «حریق خزان» را ساختم ندیده بودم که ایشان چنین تجربه‌ای داشته باشد و همایون نیز این تجربه جدید را پذیرفت.

علیزاده نیز در تکمیل توضیحات قربانی گفت: اختلاف نظرها و نگاه مخاطب به قطعات به دلیل نگاه به گذشته است و اگر می‌خواستم آثاری با فراز و فرود بیشتر بسازم به سمت دیگری می‌رفتم اما خواستم برای این دو خواننده فضایی جدید ایجاد کنم.

همکاری با مادیران از سوی دوستی مشترک شکل گرفت

همایون شجریان درباره چگونگی همکاری با مادیران گفت: همکاری با مادیران از سوی دوستی مشترک شکل گرفت و می‌دانستیم آنها نیز به همکاری تمایل دارند. خوشبختانه در ادامه، نقطه نظرات مشترکی شکل گرفت و عوامل مربوطه نیز سعی کردند نگاه اقتصادی نداشته باشند. آنها علاقمند بودند کلیپی ساخته شود که لطف آنها بود.

شجریان گفت: از مادیران ممنونم که به ما و پروژه نگاهی هنری داشتند و رامین حیدری فاروقی نیز سلیقه ما را بهم نزدیک کرد و از او ممنونم. ادامه همکاری برای من جذاب است و اگر کنسرتی باشد تمایل به همکاری دارم.

وی در باره یادداشتش درباره اظهارنظر برخی رسانه‌ها نسبت به همکاری با پروژه ایران مال نیز گفت: پروسه تولید گاه طول می‌کشد و گاه به دلایل مختلف طولانی‌تر می‌شود. آنچه مهم است این است که ما می‌خواهیم کار در زمان تولید عرضه شود و عمدی در تاخیر نبوده است. حاشیه‌ای درباره ناشران نبوده و به هرحال انتخابی وجود داشته است. درباره خودم نیز باید بگویم، خودتان بهتر از کسی می‌شناسید و می‌دانید که نمی‌خواهم وارد حواشی شوم و تکلیفم روشن است و در آینده هم درگیر حاشیه نخواهم شد.

نگران پریشانی هوادارانم هستم

همایون شجریان افزود: چند سالی است که اهالی رسانه‌ها و هنرمندان و غیرهنرمندان هرکدام به شکلی مطلبی می‌نویسند که ربطی به نقد ندارد. من نقد را دوست دارم و عاشق نقد و انتقاد هستم و آن را می پذیرم. اما گاه اتفاق می‌افتد که انتقادهایی مطرح می‌شود و من صادقانه نظرم را می‌گویم.

شجریان گفت: زمانی هست که دوستان با انگیزه شخصی یا هدایت شده دست به تخریب می‌زنند و قصد دارند هوادارانم را ناراحت کنند و این در حالی است که پریشانی هوادارنم برایم بسیارمهم است.

وی درباره دلیل استفاده از عبارت «قلم‌کشان» در یادداشتش گفت: زمانی معلمان می‌گفتند چاقو را به پزشک بدهید درمان می‌کند و اگر آن را به دست شخصی جانی دهیم دیگران را از بین خواهد برد. قلم حرمت دارد و می‌توانند سازنده باشد. مانند کارد که تخریب می‌کند، قلم نیز اینگونه است. اینکه می‌گویند برای ثروتمندان تولید اثر کرده‌ام تخریب مخاطبان من است. آن هم درباره من که با کنسرت خیابانی موافق هستم.

شجریان ادامه داد: یادداشتی که نوشتم جواب آنهایی بود که علاوه بر تخریب نصیحت کرده بودند که اینطور نباشید و آنطور باشید. من سعی کردم با جمله‌ای تحکمی بگویم که شما به من این‌ها را نگویید.

تهیه‌کننده آلبوم من و همایون شجریان بودیم

قربانی در جهت تکمیل صحبت‌های همایون شجریان و دلایل تاخیر در انتشار آلبوم «افسانه چشمهایت»، گفت: از ابتدای آلبوم به تهیه‌کنندگی من و همایون شکل گرفت و این اختیار را داشتیم با که با هرکس می‌خواهیم، کار کنیم. دلیل تاخیر انتشار نیز همزمانی با تولید و نشر آثار و کارهای دیگر بود. این رویه برای همایون نیز وجود داشته تداخل‌ها، کار را به تعویق انداخته بود. تهیه‌کننده خودمان بودیم و این اختیار را داشتیم که زمان نشر را تعیین کنیم. پس از همایون یادداشتی نوشتم و فقط می‌خواستم به آنهایی که بهشان برخورده بود دلجویی کنم. به هرحال هجمه‌های موجود صحت نداشت و اخبار عجیبی نیز بر دریافت‌های مالی آنچنانی مطرح شد که درست نبود و کذب بود. در نهایت من به عنوان رفیق و یار کنار همایون هستم و دلیل انتشار یادداشتم همراهی با او بود.

همایون شجریان در پایان به ذکر خاطره‌ای درباره علیرضا قربانی پرداخت و گفت: در زمان کارگاه در ترافیک با موتور تردد می‌کنم یک روز کلاه همراهم نبود. قربانی وقتی موتور را دید جا خورد و گفت می‌خواهد با ماشین برود. اوج صدای او را باید پشت موتور می‌شنیدید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز