خبرگزاری کار ایران

شیرازی:

مستندنگاری آثار شاخص باستان‌شناسی کشور وظیفه مهم نسل جوان است

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۴۰۴

یکی از وظایف مهم نسل جوان باستان شناس در کنار فعالیت‌های کاوش‌ها و بررسی‌های باستان شناسی باید مستندسازی و مستندنگاری آثار شاخص باستان شناسی کشور باشد.

به گزارش ایلنا، روح ا... شیرازی (رییس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث و گردشگری) در هفتمین همایش بین المللی«باستان شناسان جوان ،ایران و سرزمین‌های همجوار» گفت: همایش بین المللی باستان شناسان جوان که از ابتدا به همت انجمن علمی باستان شناسی دانشگاه تهران طرح ریزی و اجرا شده اکنون به درختی پربار و تنومند تبدیل گشته که باستان شناسان جوان که ذخایر و سرمایه‌های علمی و فرهنگی میهن عزیزمان هستند در زیر سایه آن نشسته و بنا است آخرین دست آوردهای علمی و فنی در حوزه باستان شناسی را به بحث و تبادل نظر بگذارند.

او افزود: بدون هیچ تردیدی، نسل جوان باستان شناسی ایران اکنون نه تنها در حوزه فعالیت‌های میدانی نقش بسزا و شایسته‌ای را ایفا می‌کنند بلکه در حوزه رویکردهای نظری و مباحث روش شناختی تازه نیر سرآمدند.

شیرزای اظهار داشت: از سال ۱۳۷۹ که نخستین نشست و گردهمایی باستان شناسان جوان برگزار شد تاکنون که این رویداد تبدیل به همایش بین المللی شده و می‌رود که رویکردهای منطقه‌ای و حتی جهانی داشته باشد نزدیک به بیست سال می‌گذرد.

او گفت: در چنین بازه زمانی دانش باستان شناسی، روش‌ها و فنون آن دستخوش تحولات بنیادین شده است و این امر می‌طلبد که نسل جوان باستان شناس در دانشگاه‌هایی که متولی آموزش باستان شناسی در کشور هستند خود را با کاروان جهانی دانش باستان شناسی هماهنگ و همراه سازند.

رییس پژوهشکده باستان شناسی تصریح کرد: اگر خود را عضوی از ایران که جز معدود کشورهای دارای پرشمارترین آثار باستانی جهان است و به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی و تمدنی بشریت به حساب می‌آید، می‌دانیم بار مسئولیت ما مضاعف و چند برابر می‌شود، زیرا شناخت، نگهبانی، حفظ و حراست از این میراث گرانسنگ، نیازمند ابزار، رویکردها، روش‌ها و تفاسیری است که پویا و کارآمد باشند.

این باستان شناس گفت: درست است که باستان شناسی ایران اکنون به درجه‌ای از ترقی و تعالی رسیده است که در مقیاس منطقه‌ای حتی می‌تواند سخنی برای گفتن داشته باشد ولی با این حال باید به این نکته اذعان داشت که اندام باستان شناسی ما آنچنان ستبر نشده که بار عظیم میراث باستان ما را به خوبی و چابکی تحمل کند.

او گفت: یکی از وظایف مهم نسل جوان باستان شناس در کنار فعالیت‌های کاوش‌ها و بررسی‌های باستان شناسی باید مستندسازی و مستندنگاری آثار شاخص باستان شناسی کشور باشد.

شیرازی با بیان اینکه تخمین زده می‌شود که بیش از یک میلیون اثر باستانی در ایران وجود داشته باشد که از این تعداد حدود پانصد هزار اثر شناخته شده‌اند، تصریح کرد: جالب آنکه تنها رقمی حدود ۳۶هزار اثر از میان این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که حتی ۱۰درصد کل آثار را نیز دربرنمی‌گیرد.

به گفته وی، اگر یک حرکت فراگیر و نهضت عمومی برای مستندنگاری و مستندسازی بناها و یادمان‌های ایران به کمک روش  غیرمخرب و نسبتا ساده‌ای که امروزه در بازسازی‌ها و مستندنگاری‌های دو بعدی و سه بعدی مرسوم شده است آغاز شود، بی‌تردید گام مهمی برای حفظ و حراست از مهمترین و شاخص‌ترین آثار فرهنگی، باستان شناختی و تاریخی ایران زمین برداشته می‌شود.

نشست‌های تخصصی «هفتمین دوره همایش بین المللی باستان شناسان جوان، ایران و سرزمین‌های همجوار» هم اکنون در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران  با حضور باستان شناسان، دانشجویان، علاقمندان و ... در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز