خبرگزاری کار ایران

مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم مطرح کرد:

شبکه نمایش خانگی هرگز مجوز ساخت سریال نداشته است/ مردم از تماشای اغلب تولیدات این شبکه می‌ترسند/جابه‌جایی رقم‌ها در این رسانه منطقی نیست/ بزرگترین شاکی این شبکه سینما است

asdasd
کد خبر : ۸۳۳۱۳۰

بهرنگ ملک‌محمدی با بیان اینکه بزرگترین شاکی شبکه نمایش خانگی سینماست، می‌گوید: شبکه نمایش خانگی هرگز مجوز ساخت سریال نداشته اما در حال ساخت سریال‌هایی است که شفافیت مالی ندارند. در صورتی که این رسانه زیر مجموعه صداوسیما شود، در آن شفافیت رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اعطای صدور مجوز تولیدات شبکه نمایش خانگی به صداوسیما از جمله مباحثی‌ست که هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است. مخالفان این تصمیم، آن را راهی برای اعمال محدودیت‌های بیشتر معرفی کرده و معتقدند که این اتفاق از تولید بسیاری از مجموعه‌هایی که به دلیل ضوابط تلویزیون امکان پخش از رسانه ملی را ندارند، جلوگیری می‌کند. از سوی دیگر سینماگران، شبکه نمایش خانگی را یکی از دلایل اصلی کاهش استقبال مردم از فیلم‌ها در سینما معرفی می‌کنند چراکه اکنون اغلب تولیدات شبکه نمایش خانگی از حضور بازیگرانی بهره می‌برد که تا قبل از این تنها در سینما به فعالیت می‌پرداختند و همین موضوع سبب جذب بسیاری از مردم به سینما می‌شد اما حال با وجود شبکه نمایش خانگی، دسترسی به این بازیگران با سادگی بیشتری انجام می‌پذیرد.

علاوه بر این مسئولان صدا‌و‌سیما نیز معتقدند شبکه نمایش خانگی با رعایت نکردن بسیاری از ضوابط، علاوه بر اینکه سلیقه مخاطبان را با تغییراتی مواجه کردند، شفافیت مالی لازم را نداشته و با ارائه ارقام غیرواقعی، دستمزد بازیگران و عوامل فیلم و سریال را در سایر بخش‌ها به طرز غیرواقعی بالا برده‌اند.

بهرنگ ملک‌محمدی (مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم) درباره مسئله مطرح شده در خصوص امتیاز اعطای مجوز مجموعه‌های تولید شده در شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما که به نوعی شبکه نمایش خانگی را تبدیل به زیر مجموعه صداوسیما می‌کند، توضیح داد: از اینکه قرار است شبکه نمایش خانگی زیرمجموعه سازمان شود، خبر ندارم. البته صحبت‌هایی هست ولی من جزئیات آن را نمی‌دانم. اما اگر قرار باشد شبکه نمایش خانگی به عنوان زیرمجموعه سازمان بیاید، خب قطعا دو اتفاق در آن رخ می‌دهد. اول اینکه شفافیت مالی در آن رخ داده و دوم همه مردم می‌توانند آن را ببینند، چراکه الان بسیاری از تولیدات نمایش خانگی به‌گونه‌ای است که مردم واقعا می‌ترسند آنها را ببینند.

وی با بیان اینکه سینما نیز به همین صورت است، ادامه داد: به عنوان مثال سال گذشته در تبلیغات فیلم فیلشاه اینطور مطرح شده بود، که بچه‌هایتان را با خیال راحت به سینما ببرید. وقتی در سینما چنین چیزی تبلیغ یک فیلم می‌شود، چه معنایی دارد؟ یعنی بقیه فیلم‌ها را با خیال ناراحت در سینما می‌‌بینند؟ بله قطعا این اتفاق افتاده و در نمایش خانگی هم به همین صورت است. گرچه در حقیقت به صورت طبیعی موازین و ضابطه‌های نمایش خانگی متفاوت بوده و در این موضوع شکی نیست و کسی هم نمی‌خواهد بگوید که آنها در حال انجام کار اشتباهی هستند ولی وقتی مقایسه می‌کنیم، یک‌سری رقم‌هایی در مجموعه‌های تولیدی نمایش خانگی جابه‌جا می‌شود که به واقع اصلا منطقی نیست.

ملک‌محمدی در ادامه بیان کرد: علاوه بر این شما باید یک ضابطه‌ای داشته باشید. این ضابطه فقط مربوط به پخش نیست. مثلا سریالی شروع می‌شود و در میانه کار بازیگر نقش اصلی کشته شده یا بازیگر آن عوض می‌شود چراکه پول دستمزد او را ندارند. حتی گاهی اوقات پخش ادامه پیدا نمی‌کند. آیا این توهین به مخاطب نیست؟ رقم دستمزدها هم مسئله دیگری است. به عنوان مثال قیمت خودرویی در بازار ۵۰ تا ۷۰ میلیون تومان بوده اما فردی می‌آید و این خودرو را ۵۰۰ میلیون تومان از شما می‌خرد. منابع مالی این اتفاق کجاست که دستمزد بازیگران و همه موارد دیگر را دستخوش تغییر کرده است؟ البته نگرانی برای دستمزدها مرحله بعدی بوده و موضوع مهم‌تر بحث‌های محتوایی است که در ذائقه مردم تاثیرگذار است.

وی افزود: در سینما هم ما دوره‌ای داشتیم که در آن فیلم‌ها "الف"، "ب" و "ج" مشخص بود ولی الان نگاه کنید، در همین رسانه‌ای که می‌گوید من شفافیت دارم، چند کار "ج" در سال تولید می‌شود؟ آیا صرفا چون مخاطب می‌خواهد تولید شده؟ نه اصلا چنین چیزی نیست و مخاطب خیلی اوقات این موضوعات را نمی‌خواهد. حداقل خود من به طور مستقیم با آدم‌ها صحبت کردم که خیلی از این سریال‌ها را نمی‌توانند ببینند. یک قانونی وجود دارد که من آن را با صراحت می‌گویم، تلویزیون همیشه تلویزیون است. هر نهاد و رسانه‌ای که فکر می‌کند می‌تواند جای تلویزیون را بگیرد، اشتباه می‌کند. تلویزیون در خانه مردم وجود دارد و در نهایت مردم آن را می‌بینند.

مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم ضمن بیان اینکه مقایسه تلویزیون با مدیوم‌های دیگری همچون سینما و رسانه نمایش خانگی اشتباه است، اظهار داشت: مجموعه‌های تولید شده در نمایش خانگی کاری کرده که اکنون طراح صحنه می‌آید و برای دستمزد خود قیمتی می‌گوید که ۵ برابر رقمی است که واقعا باید اتفاق بیفتد. علاوه بر این گنگی هم به وجود آمده که در آن از تمام بازیگران و عوامل استفاده نمی‌کنند بلکه تعداد خاصی هستند که در آنجا کار می‌کنند و شعار خاص خود را دارند که "مردم این را می‌خواهند" نه خیر مردم این را نمی‌خواهند.

ملک‌محمدی همچنین درباره نگرانی‌هایی که تولیدکنندگان مجموعه‌ها در شبکه نمایش خانگی دارند برای اعمال محدودیت‌هایی که ممکن است بعد از اعطای مجوز به صداوسیما اعمال شود و به این صورت از تولید بسیاری از مجموعه‌ها جلوگیری شود، گفت: سریال ستایش از صداوسیما پخش شد که مخاطبان بسیاری داشت. همین دوستان بیایند و با سریال ستایش رقابت کنند. مگر تلویزیون در ستایش ضوابط را زیر پا گذاشته؟ ضوابط همان ضوابط است. ما در همین تلویزیون سریالی ساختیم که مخاطب خیلی زیادی داشته است. ضوابط آن هم کاملا مشخص بوده و مخاطب هم دیده و هیچوقت نگفته که این ضوابط نباشد. گرچه بحث شفافیت مالی با ضوابط متفاوت است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مجوز تولیدات شبکه نمایش خانگی به صداوسیما داده شود، مجموعه‌ای همچون «دندون طلا» که از جمله کارهای داوود میرباقری بوده و ضوابط آن متفاوت از تولیدات تلویزیون است، می‌تواند مجوزهای لازم را کسب کند؟ بیان کرد: شبکه نمایش خانگی هرگز مجوز ساخت سریال نداشته است. این شبکه برای فیلم‌های سینمایی تاسیس شده است. حداقل در قانون هیچ ارگانی در ایران حق ساخت سریال نداشته است. اساسنامه شبکه نمایش خانگی نیز مربوط به ساخت سریال نیست. به نوعی تلویزیون متولی ساخت سریال در کشور است. حال نمایش خانگی سریال ساخته و تلویزیون هم در دوره‌ای به آنها کمک کرده تا کار کنند چراکه از عواملش محسوب می‌شده است. ولی از یک جایی به بعد آنها یادشان رفته که قرار نیست سریال بسازند، حال سریال می‌سازید، یکسری ضوابط را باید رعایت کنید. البته این بحث فراسازمانی است که می‌خواهد اتفاق بیفتد و من در جریان کامل موضوع نیستم.

مدیر فیلم و سریال مرکز سیما فیلم در ادامه بیان کرد: اکنون بزرگترین شاکی شبکه نمایش خانگی، سینما بوده و در واقع تلویزیون آنچنان کاری به آنها ندارد. واقعیت این است که آنها قرار نبوده اصلا سریال بسازند، اگر ساختند هم ضوابطی هست. فرض کنید سریال‌های نمایش خانگی یک هفته دیر می‌آید یا وسط پخش کلا قطع می‌شود، شما به چه کسی می‌توانید شکایت کنید؟ در تلویزیون می‌توانید به در بلال مراجعه کنید یا با ۱۶۲ تماس بگیرید و بگویید چرا این سریال پخش نشد ولی آیا آنجا هم می‌توانید به جایی زنگ بزنید؟

وی در پایان گفت: تلویزیون نمی‌گویید که هیچ کس سریال نسازد و فقط من بسازم ولی باید یکسری اتفاقات بیفتد و یکسری ضوابط رعایت شود. در مجموعه‌هایی همچون «پناه آخر» که چندی پیش روی آنتن شبکه یک رفت، یک سریال شریف را شاهد بودیم که مخاطب خود را هم داشت. در واقع  رقابت به این صورت نیست که شما بازیگر ببرید و دستمزدهای میلیاردی به آنها بدهید. ولی این اتفاق در حال رخ دادن است. باید پرسید که این پول از کجا می‌آید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز