خبرگزاری کار ایران

با سفر به کنگاور و ماهیدشت؛

به دیار آب و سنگ بروید و در پرسپکتیو طبیعت غرق شوید/ پاییز سحرانگیز را در تاخت و تاز اسب‌های کُرد به نظاره بنشینید

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۵۵۰

کرمانشاه مملو از جاذبه‌های طبیعی و آثار باستانی است. مقصدی که پاییزی بی نظیر و فراموش نشدنی دارد. پاییزی که به واسطه برگزاری جشنواره‌های گلاریژان و اسب می‌تواند سفری فراموش نشدنی برای شما خلق کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرزمینی مملو از سراب‌، چشمه‌ و آب‌های روان که در میان رود، دشت و درختان در کنار کوه‌های سر به فلک کشیده طبیعتی را خلق کرده که چشم نواز روح و جان است. در کنار طبیعت می‌توانید به نظاره معابد، کاروانسراها، طاق‌های قوسی شکل بنشینید که در دل کوه کنده شده‌اند. حجاری‌ها و سنگ نگاره‌های متعدد، غارهای بدوی و... همه یادگارهایی هستند که در میان دشت‌ها و کوه‌ها برای ما به یادگار گذاشته شده‌اند. اینجا را دیار فرهاد و شیرین می‌نامند جایی که سنگ و آب در کنار هم میزبان گردشگران می‌شوند. با سفر به کرمانشاه می‌توانید به نظاره گوردخمه‌ها بنشینید و رهسپار دوره قاجار و معاصر شوید.

برای سفر به کرمانشاه می‌توانید سفری از یک تا سه روز را در نظر بگیرید. با توجه به تعدد جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و البته میراث جهانی کرمانشاه، سفری سه روزه را پیشنهاد می‌دهیم.

چگونه برسید؟

اگر وسیله شخصی را برای این سفر انتخاب کرده باشید و تهران را به عنوان پایتخت، مبدا سفر قرار دهیم، دو مسیر پیش رو خواهید داشت. مسیری که از ساوه می‌گذرد و مسیری که از قزوین عبور می‌کند. اگر جاده ساوه را انتخاب کنید، بعد از عبور از مسیر اسلام‌شهر و اورین به سمت رباط کریم برانید و بعد از پشت سر گذاشتن شهرک صنعتی مامونیه به سمت جاده ساوه-همدان برانید. بعد از عبور از علی درزی و نوبران مسیر را به سمت همدان ادامه دهید. مسیر به سمت اتوبان همدان- سنندج ادامه دهید و در دوراهی صالح آباد به سمت چپ و آبرومند برانید. بعد از عبور از اسدآباد وارد جاده کرمانشاه- همدان می‌شوید و با ادامه مسیر وارد استان کرمانشاه خواهید شد.

می‌توانید مسیر تهران-قزوین را انتخاب کنید و بعد از عبور از تاکستان وارد جاده سمت چپ شوید و به سمت رادکان، خرمدشت برانید و مسیر را تا آبگرم و آوج ادامه دهید. با رسیدن به کوریجان، ادامه مسیر به همدان و سپس کرمانشاه می‌رسید.

اگر دوست داشته باشید با اتوبوس راهی کرمانشاه شوید، هر روز در ساعات مختلف اتوبوس از پایانه غرب (آزادی) به سمت پایانه کرمانشاه حرکت می‌کند. البته از پایانه بیهقی (آرژانتین) نیز در برخی از ساعات روز، اتوبوس به سمت کرمانشاه حرکت می‌کند که قطعا باید با هماهنگی و رزو قبلی اقدام به سفر از این پایانه کنید.

البته از آنجا که کرمانشاه و برخی از شهرهای این استان در مسیر اتوبوس‌های به مقصد ایلام، پاوه، مهران،‌ گیلانغرب و جوانرود قرار دارد، می‌توانید با اتوبوس‌های این مسیرها نیز همراه شوید و به عنوان شهرهای بین راهی پیاده شوید.

سفر به کرمانشاه از طریق قطار و هواپیما امکان‌پذیر است اما برای سفر با قطار می‌توانید یک روز درمیان به سمت این مقصد حرکت کنید و صبح زود به کرمانشاه برسید. درعین حال در این مسیر امکان پیاده شدن در ایستگاه‌هایی مانند، سمنگان، همدان، ملایر، نهاوند، کنگاور، صحنه توقف دارد و در نهایت به کرمانشاه می‌رسد. مسیر هوایی نیز از تهران به کرمانشاه تعریف شده و می‌توانید در ساعات مختلف با قیمت‌های متنوع، پرواز به سمت کرمانشاه را در اختیار داشته باشید.

اگر وسایلی از جمله اتوبوس، هواپیما و قطار را برای سفر انتخاب کرده باشید می‌توانید با خدماتی که در پایانه مسافربری کرمانشاه ارائه می‌شود با استفاده از اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها که در اکثر ساعات روز آماده حرکت به سوی کنگاور و سایر شهرهای اطراف هستند، از جاذبه‌های این بخش‌ها دیدن کنید و در جشنواره‌ها شرکت داشته باشید.

کنگاور، سراب و معبد

با ورود به استان کرمانشاه می‌توانید بازدیدهای خود را آغاز کنید و آغازگر این بازدیدها، کنگاور است. شاید بتوان کنگاور را شهر معابد نامید، چراکه یکی دیگر از معماری‌های سنگی باقی مانده از دوره هخامنشیان در این شهر قرار دارد. معبد آناهیتا معروف‌ترین جاذبه‌ کنگاور است. معبدی که معماری تلفیقی از دوره هخامنشی و ساسانی دارد. گفته می‌شود این مکان، روزگاری محل نیایش الهه آب‌ها بود. ستون‌های قطور که برخی ایستاده و برخی روی زمین افتاده‌اند، بخشی از عظمت این بنای تاریخی را به نمایش می‌گذارند. بعد از گشت و گذار در معبد آناهیتا می‌توانید سری به زیارتگاه امامزاده ابراهیم هم بزنید که در مجاورت این معبد قرار دارد.

اگر دوست داشته باشید در طبیعت زیبای منطقه قدم بزنید بهتر است بدانید در هر گوشه و کنار کنگاور،‌ سراب‌هایی با چشمه‌هایی وجود دارد که جوشش خود را از زاگرس می‌گیرند. سراب ماران، سراب فش، بوجان و کبوترلانه از جمله این سراب‌ها هستند که طبیعتی بی‌نظیر دارند. طبیعتی سحر انگیز که تلفیقی از عناصر چهارگانه از آب و باد گرفته تا خاک و آتش سوزان خورشید را یکجا دربرمی‌گیرد.

درعین حال در نزدیکی آنها اقامتگاه بومگردی قرار دارد که خدمات بومی و محلی ارائه می‌دهند و می‌توانید دمی بیاسایید و از غذاها و نوشیدنی‌های محلی بهره‌مند شوید. اگر به آثار باستانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید به گودین تپه هم سر بزنید.

صحنه زیبایی طبیعت بکر پاییزی

با ادامه مسیر به صحنه می‌رسید. شهری زیبا با طبیعتی بکر و باغ‌های مختلف که مملو از مرکبات متنوع است. شهری که صحنه زیبایی خلقت و درهم آمیزی آبشارها، درختان وحشی، کوه‌های بلند پوشیده از برف و البته درختانی با برگ‌ها و میوه‌های رنگارنگ است.

مهم‌ترین پدیده طبیعی منطقه، دربند صحنه یا همان سراب صحنه است. منطقه‌ای با طبیعتی زیبا و البته آثار باستانی که قدمت آنها به دوره اشکانیان می‌رسد. داستان‌های زیادی درباره گوردخمه‌هایی که در این منطقه قرار دارند، گفته می‌شود. بومی‌های منطقه بر این باور هستند که دخمه ماد‌ها قبر کیکاووس، شیرین و فرهاد کوه تراش است. درعین حال دیدن آبشار چهارچشمه و گروس را فراموش نکنید.

صحنه و کنگاور از جمله روستاهایی هستند که به واسطه باغ‌های متعدد و درختان زیبایشان پاییزی بسیار زیبا، دیدنی و سحرانگیز دارند. پاییزی که رنگارنگی آن سبب شده تا میزبان جشنواره گلاریژان (برگریزان) شوند. به همین واسطه هر سال از تورهای طبیعت گردی و عکاسان حرفه‌ای و آماتور دعوت می‌شود تا به این منطقه سفر و از طبیعت زیبای آن عکاسی کنند.

با حضور در این جشنواره علاوه بر آنکه با فرهنگ و آداب و رسوم مردان محلی آشنا می‌شوید، می‌توانید به تماشای موسیقی محلی، بازی‌های بومی و رقص و پای کوبی اهالی روستا بنشینید و در کنار چشیدن طعم غذاهای سنتی از صنایع دستی منطقه بخرید.

در این منطقه علاوه بر اقامتگاه‌های محلی، رستوران‌های مختلفی وجود دارد که انواع غذاهای محلی را ارائه می‌دهند و می‌توانید طعم غذاهای خاص کرمانشاه از آش‌های محلی گرفته تا انواع کباب را بچشید. همچنین دیدن موزه مردم شناسی صحنه نیز خالی از لطف نخواهد بود.

بیستون و هزاران افسانه نهفته در آن

در ادامه مسیر از بیستون نیز عبور خواهید کرد و می‌توانید به دیدن میراث جهانی بیستون بروید؛ محوطه‌ای زیبا که جاذبه‌های مختلف از آثار ملی گرفته تا میراث جهانی را دربرمی‌گیرد. در مرکز این مجموعه، کاروانسرایی از دوره صفوی به یادگار مانده که با تغییر کاربری، تبدیل به هتل شده و درعین ارائه خدمات پذیرایی، امکان اقامت مسافران را نیز فراهم می‌کند.

امکان کمپ و انجام بازی‌های ورزشی در پارک کناری این مجموعه نیز فراهم است. درعین حال فعالیت سفره خانه سنتی نیز امکان پذیرایی از مسافران را فراهم کرده. در واقع می‌توانید برای دیدن این مجموعه میراث جهانی یک روز را اختصاص دهید و درعین حضور در فضای طبیعی به دیدن میراث تاریخی نیز بنشینید.

کرمانشاه و طاق بستان آن

از بیستون تا کرمانشاه حدود ۲۵ کیلومتر فاصله است. در کرمانشاه می‌توانید از طاق بستان دیدن کنید. مجموعه‌ای که کوه و سراب و درختان سر به فلک کشیده را یکجا در کنار هم دارد و با ورود به محوطه آن می‌توانید به نظاره زیبایی یک اثر تاریخی که از هنر دوره ساسانی به جای مانده بنشینید.

تکیه معاون‌الملک یکی از مکان‌های بی‌نظیری است که نباید بازدید از آن را فراموش کنید. این مکان به نوعی دایره‌المعارف مصور کاشی کاری است چراکه مملو از کاشی‌های رنگارنگی است که ماجراهایی از پادشاهان پیشدادی تا شادهان دوره قاجار، قصص قرآنی، واقعه عاشورا و ... در قالب داستانی مصور، بیان می‌کنند و از سه قسمت، حسینیه،‌ عباسیه و زینبیه تشکیل شده و دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود.

تکیه بیگلربیگی و بازار سنتی کرمانشاه از دیگر نقاط دیدنی کرمانشاه است که در عین دیدن معماری و زیبایی‌های آن محلی برای گشت و گذار و خرید نیز محسوب می‌شوند.

ماهیدشت را با صدای سم اسب‌های کُرد به نظاره بنشینید

اگر مسیر را ادامه دهید به ماهیدشت می‌رسید. شهری که بیشتر به عنوان شهری معبر شناخته شده و در مسیر عتبات عالیات قرار دارد. با این وجود روستاهای اطراف آن بسیار زیبا و دیدنی هستند و در ماهیدشت، با یکی از حاصلخیزترین دشت‌های ایران روبه رو خواهید شد. دشتی فراخ و زیبا که با قرار گرفتن در آن، افق دید شما در پرسپکتیو طبیعت وسعت خواهد یافت. انواع گندم و جو، ذرت، چغندر و سیب زمینی در این دشت کاشت و برداشت می‌شود.

مردمان این سرزمین مدعی هستند که نژاد همه اسب‌های دنیا از اسب عرب گرفته تا ترکمن ریشه در اسب کُرد دارد از این رو درصدد آن هستند که ویژگی‌های اسب کرد را ثبت کنند. تاریخچه‌ای دراین خصوص وجود دارد و گفته می‌شود، ماهیدشت، محل پرورش اسب‌های مادها بود. حتا از این منطقه خرید و فروش و صادرات اسب‌ها انجام می‌شود و در دوره‌های بعد نیز ادامه یافت.

به همین واسطه است که هر سال شاهد برگزاری جشنواره اسب در روستاهای ماهیدشت هستیم. در این جشنواره علاوه بر بخش‌هایی که به نشان دادن اسب‌های زیبا اختصاص دارد و اسب‌هایی با سینه‌های ستبر، پاهایی استوار و ستبر با گوش‌، یال و دمی که همیشه برافراشته رژه می‌روند و خودنمایی می‌کنند، سوارکاران بومی و سوارکارانی از شهرستان‌های استان به نمایش هنر سوارکاری می‌پردازند و انواع مسابقات از اسب دوانی گرفته تا پرش با اسب و... نیز برگزار می‌شود.

می‌توانید دختران کرد را لباس‌های رنگین سوار بر اسب ببینید که به تاخت در دشت می‌تازند و غرور ملی خود را فریاد می‌زنند. گاه این دختران کمان در دست دارند و گاه دستمالی در دست شادی خود را به نمایش می‌گذارند. با توجه به تنوع اقوام در این منطقه با تنوع پوشش و لباس‌های سنتی در این جشنواره روبه رو خواهید شد. لباس‌هایی که رنگارنگی آن هوش از سر شما خواهد برد.

برپایی سیاه چادر و پخت نان ساجی و پذیرایی با شیرینی‌هایی سنتی کرمانشاه در کنار شنیدن نوای ساز و دهل از دیگر دیدنی‌های فراموش نشدنی این جشنواره است که در کنار صدای سم اسب‌ها که به زمین کوفته می‌شود، نوایی از قدمتی کهن را در عصر معاصر خلق می‌کند.

کاروانسرای ماهیدشت نیز محلی است که می‌توانید در عین دیدن بخشی از تاریخ منطقه از خدمات پذیرایی و گردشگری که ارائه می‌دهد بهره‌مند شوید.

طعم خوش دنده کباب و آش ترخینه

کرمانشاه یکی از مناطقی است که غذاهای متنوعی دارد که از انواع آش‌ها گرفته تا انواع کباب‌های خوش طعم و رنگ را دربرمی‌گیرد. مشهورترین غذای سنتی‌ کرمانشاه، خورشت خلال بادام و دنده کباب است. سیب پلو خاص کرمانشاه است و می‌تواند تجربه‌ای خاص برای گردشگران منطقه به حساب بیاید. درواقع این غذا، سیب‌هایی است که با پیاز و برنج دم داده می‌شوند و گاه با شیوید فراوان و البته کشمش سرو می‌شود.

چشیدن طعم آش‌های مشهور کرمانشاه را فراموش نکنید. آش عباسعلی مملو از گوشت گوسفندی است و به روشی خاص پخته می‌شود. آش ترخینه نیز یکی از خاص‌ترین آش‌های کرمانشاه است که بخصوص در فصول سرد سال درمانی برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی محسوب می‌شود. آش دوغ و آش عدس از دیگر آش‌های منطقه هستند که چشیدن طعم آنها خالی از لطف نخواهد بود.

سوغاتی‌هایی از شیرینی‌ گرفته تا ساز

انواع شیرینی‌های کرمانشاه از کاک و نان برنجی گرفته تا نان خرمایی، نان شکری و نان روغنی شهرت خاصی در کشور دارند که قطعا وقتی با روغن کرمانشاهی درست شوند، عطر و طعمی فراموش نشدنی به خود می‌گیرند. اگر از این شیرینی‌های مشهور بگذریم، از باقلوای عربی و باقلوای رشته‌ای کرمانشاه غافل نشوید. شیرینی بژی و حلوایی مخصوص در کرمانشاه پخته می‌شود که طعم و عطری خاص و فراموش نشدنی دارند.

روغن کرمانشاهی نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های معروف این منطقه است که در تمام مغازه‌ها و البته بازار سنتی کرمانشاه در دسترس است.

انواع صنایع دستی از لباس سنتی گرفته تا انواع پاپوش‌ها، پارچه‌های رنگارنگ، دستبافته‌های داری، صنایع چوبی و معرق و منبت و سازهای سنتی مانند تنبور و سه تار از دیگر سوغاتی‌های این منطقه هستند.

کجا اقامت داشته باشید؟

از هتل ۵ ستاره تا اقامتگاه بومگردی در کرمانشاه خدمات ارائه می‌دهند و از آنجایی که فاصله شهرهای اطراف تا کرمانشاه زیاد نیست، اگر تمایلی برای اقامت در واحدهای بومگردی نداشته باشید می‌توانید از خدمات هتلی کرمانشاه استفاده کنید. در کرمانشاه انواع هتل‌ها و مهمانپذیرها خدمات اقامتی و پذیرایی به گردشگران ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز