خبرگزاری کار ایران

سرپرست و موسس گروه موسیقی بانوان هراس قوچان;

ایران رنگین‌کمان اقوام است/ 28 اجرای خارجی داشته‌ایم/ نماینده کردها و فارس‌های منطقه‌مان هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۹۹۶

سرپرست و موسس گروه موسیقی بانوان هرای درباره محدودیت‌های بانوان در اجرای موسیقی و حضور در جشنواره‌ها گفت: جشنواره‌ها قوانین و چارچوب‌هایی دارد که اگر بانوان آنها را بپذیرند، می‌توانند در رویدادهای مختلف شرکت کنند. همانطور که من اعضای گروهم در جشنواره‌ها حضور می‌یابیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی کرمان در حال برگزاری است. این جشنواره میزبان گروه‌های مختلف از سراسر ایران است که آن گروه‌ها طی برنامه‌های از پیش تعیین شده در مکان‌های مختلف به اجرای برنامه می‌پردازند.

یکی از محل‌های انتخاب شده توسط دبیرخانه این رویداد کمپ گردشگری ماهان است که خارج از کرمان قرار دارد و در دل کویر است. برخی گروه‌ها طی حضور در این کمپ به اجرای برنامه پرداختند.

نسترن ابوالحسن زاده قوچانی یکی از شرکت‌کنندگانی است که به اتفاق اعضای گروهش در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی شرکت کرده است. او که سرپرست و موسس گروه موسیقی بانوان هرای است، درباره چگونگی تشکیل این گروه و نحوه فعالیت‌هایش گفت: گروه هرای در سال ۱۳۸۴ در قوچان شکل گرفت. این گروه از سال ۸۴ تا سال‌های 92، 93 بیش از بیست بار در جشنواره ‌های داخلی شرکت کرده و در اغلب آنها رتبه اول را کسب کرده است.

ابولحسن‌زاده قوچانی درباره کسب عنوان‌های شخصی‌اش نیز گفت: خودم نیز دو بار به عنوان جوان برتر موسیقی ایران شناخته شدم و جایزه‌ام را از دو رئیس جمهور دریافت کرده‌ام.

نسترن ابوالحسن‌زاده قوچانی در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۲ دیدیم که جشنواره‌ای برگزار نمی‌شود و طی این روند بود که من و اعضای گروهم تصمیم گرفتیم فعالیت‌هایمان را به سمت اجراهای خارجی سوق دهیم و پس از آن در این زمینه فعالیت کردیم.

ابوالحسن‌زاده قوچانی توضیح داد: طی فعالیتها‌ی برون‌مرزی‌مان در15 کشور  ۲۸ اجرای خارجی داشته‌ایم. در این میان برخی از اجراهای ما در قالب کنسرت بوده و برخی دیگر اجرا در جشنواره ها بوده است.

ابوالحسن‌زاده قوچانی توضیح داد: طی حضور در جشنواره‌های خارجی چندین جایزه معتبر کسب کرده‌ایم که یکی از آنها در اسپانیا برگزار شده بود و دیگری جشنواره ترانه شرقی ازبکستان بود که به خاطر پایبندی به سنت‌ها جایزه اول را کسب کردیم. در جشنواره هند نیز موفق به کسب عنوان شدیم و تا مدت‌ها این خبر تیتر اول روزنامه‌های آن کشور بود. علاوه بر این جشنواره‌‌ها قوانین و چارچوب‌هایی دارد که اگر بانوان آن استانداردها و قوانین را بپذیرند می‌توانند در زمینه موسیقی فعال باشد و در رویدادهای مختلف شرکت کنند. همانطور که من اعضای گروهم در جشنواره‌ها حضور می‌یابیم. اعضای گروه من چهار خانم هستند که به اتفاق آنها همخوانی می‌کنیم و به هیچ وجه تک‌خوانی نداریم. به لحاظ پوشش نیز همواره استانداردها رعایت می‌کنیم. ما در کشورهایی چین فرانسه و آلمان و دیگر کشورها به اجرای آثارمان پرداخته‌ایم.

این آهنگساز، خواننده و نوازنده درباره چگونگی حضور خود و اعضای گروه‌اش در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی گفت: این اولین دوره است که در این جشنواره حضور پیدا می‌کنم. البته این را بگویم که پیشتر نیز برای حضور در جشنواره موسیقی به کرمان آمده‌ام. نام آن جشنواره خلیج فارس و محوریت آن درباره موسیقی نواحی بود. درباره حضورم در جشنواره موسیقی نواحی نیز در ابتدا از مسئولان اداره ارشاد استان کرمان و آقای صدری و خانم قره سو تشکر می‌کنم زیرا  باعث شدند بانوان نیز در دوره دوازدهم جشنواره موسیقی نواحی حضور داشته باشند و نقش مهم و پر رنگی را ایفا کنند. حال نیز ما  تنها گروهی هستیم که اعضای آن صرفاً خانم ها هستند. من و اعضای گروهم امیدواریم که این روند تا سالهای بعد نیز ادامه پیدا کند تا شاهد حضور بیشتر بانوان باشیم.

ابوالحسن زاده قوچانی درباره کیفیت جشنواره امسال به لحاظ مدیریتی و اجرایی گفت: در ابتدا باید بپذیریم که برگزاری جشنواره در ایران همواره با مشکلاتی مواجه است. ما می‌دانیم که کیفیت محل‌های اسکان و هتل‌ها و خورد‌و‌خوراک و وضعیت حمل و نقل و دیگر مقولات چه شکل است اما به لحاظ اجرایی باید بگویم که ایران رنگین کمان اقوام است. این تنوع تا به آنجاست که اگر در جشنواره‌های خارجی شرکت کرده باشیم، متوجه خواهیم شد که کیفیت آثار و تنوع اجراهای آنها هرگز به پای آثار ایرانی نمی‌رسند.

سرپرست و موسس گروه موسیقی بانوان هرای اذعان داشت: گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره امسال، درجه یک‌های منطقه‌شان نیستند با این حال می‌بینیم برخی از آنها با اجراهای قدرتمندشان حرفی برای گفتن دارند.

این هنرمند اهل قوچان درباره محتوا و مضمون آثار اجرایی توسط اعضای گروهش گفت: ما از استان خراسان رضوی و شهر قوچان به جشنواره آمده‌ایم. ما در منطقه‌مان هم کردهای کرمانج مهاجر، ترک و فارس داریم. گروه ما نماینده کردها و فارس های منطقه‌مان است و بر همین اساس به اجرای آثار کردی و فارسی می‌پردازیم. قطعات اجرایی مانیز شامل مقام‌ها و لالایی‌های شمال خراسان است. به هر حال این بار به عنوان امانت بر دوش ما نهاده شده و ما نیز برای بقا آن تلاش می‌کنیم. دیدگاه ما این است که ما زن‌های خراسان موسیقی‌مان را به گوش جهان برسانیم.

نسترن ابوالحسن زاده قوچانی درباره اجراهای عمومی در پایتخت نیز گفت: اگر اشتباه نکنم در سال ۱۳۹۰ در تالار رودکی به اجرای برنامه پرداختیم. طی چندین دوره برای سازمان‌ها و نهادهای واقع در تهران به صورت خصوصی اجرای برنامه پرداخته‌ایم. به دعوت وزارت ارشاد نیز به عنوان میهمانان نوروزی آثارمان را اجرا کرده‌ایم.

نسترن ابوالحسن زاده درباره اجرای کنسرت برای بانوان گفت: به طور کلی با  کنسرت‌هایی را که صرفاً برای بانوان برگزار می‌شود موافق نیستم زیرا اعتقادم این است که موسیقی هم به زنان و هم به مردان تعلق دارد و موسیقی بانوان را همه باید بشنود.

نسترن ابوالحسن زاده قوچانی در پایان درباره محدودیتهای بانوان گفت: به هرحال جشنواره‌ها قوانین و چارچوب‌هایی دارد که اگر بانوان آن استانداردها و قوانین را بپذیرند، می‌توانند در زمینه موسیقی فعال باشند و در رویدادهای مختلف شرکت کنند. همانطور که من و اعضای گروهم در در جشنواره‌ها حضور می‌یابیم. اعضای گروه من چهار خانم هستند که به اتفاق آنها همخوانی می‌کنیم و به هیچ وجه تک‌خوانی نداریم. به لحاظ پوشش نیز همواره استانداردها رعایت می‌کنیم.

دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ١٦ تا ١٩ آبان ماه در حال برگزاری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز