خبرگزاری کار ایران

افتتاحیه جشنواره موسیقی نواحی ایران- کرمان؛

نغمه آغاز در مجموعه گنجعلی‌خان

asdasd
کد خبر : ۸۳۱۵۴۱

مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران عصر امروز پنجشنبه ۱۶ آبان‌ماه با حضور تعدادی از مسئولان، هنرمندان نواحی مختلف ایران و اهالی رسانه در فضای باز مجموعه فرهنگی تاریخی حمام گنجعلی‌خان شهر کرمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، محمدرضا علیزاده (مدیرکل اداره ارشاد کرمان) پیام سیدعباس صالحی(وزیر ارشاد) را به این شرح قرائت کرد: «موسیقی نواحی روایت‌گر تاریخ و جغرافیای فرهنگی، اجتماعی و انسانی ایران است. گنجینه‌ای از نواها و آواهایی که تجلی اصالت و معرفت است و با باورهای مردمان این سرزمین پیوندی وثیق دارد. روایت‌ها و قصه‌های فراوانی با این موسیقی از مسیر تاریخ گذر کرده و تا امروز راه پیموده است. موسیقی نواحی برخاسته از فرهنگ، اقلیم و هویت قومی مناطق مختلف ایران نسل به نسل حفظ شده و جلوهایی از تنوع فرهنگ‌های بومی و قومی در آیینه زلال آن هویداست. در روزگار ما موسیقی نواحی فرصتی است برای بیان فرهنگ و هنر بومی و نوجوانان و جوانانی که دل در گرو این موسیقی دارند و راه استادان و هنرمندان را ادامه می‌دهند. جشنواره موسیقی نواحی ‌این موسیقی را چون منشوری از نقش‌ها و رنگ‌ها به نمایش می‌گذارد اما بیش از آن رویدادی برای بازخوانی و یادآوری اهمیت و ضرورت موسیقی نواحی در زمان حاضر و اندیشه و گفت‌وگو درباره داشته‌ها، نیازها و فردای موسیقی نواحی است. حضور هنرمندان گرانقدر موسیقی نواحی را در دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در کرمان ارج مینهم و از تلاش خالصانه دستاندرکاران این رویداد سپاسگزارم».

نغمه آغاز در مجموعه گنجعلی‌خان

ادامه این مراسم به اجرای دهل و سرنا اختصاص داشت. پس از آن محمدجواد فدایی(استاندار کرمان) رو به حضار گفت: به همه کسانی که در این مراسم حضور دارند خوش‌آمد می‌گویم و از دست‌اندرکاران جشنواره تشکر می‌کنم. خوشحالم این جشنواره در کرمان برگزار می‌شود. ترجیح می‌دهم در این موقعیت مطالبی را در حوزه موسیقی، گردشگری و توسعه موسیقی بیان کنم.

فدایی ادامه داد: ما در استان کرمان دنبال گردشگری فرهنگی و به ویژه گردشگری موسیقی هستیم  و در این راستا برای موسیقی نواحی اهمیت ویژه‌ای قائل هستیم. امیدوارم روزی شاهد این باشیم که موسیقی مقامی در تمامی شهرهای ایران اجرا شود.

در ادامه سیدمجتبی حسینی (معاون وزیر ارشاد در امور هنری) در سخنانی گفت: موسیقی نواحی شرح شریف سرزمین‌هاست و نغمه و الحان این موسیقی در سوگ و سور در ستایش و نیایش قرین آدمی است و روایتگر زندگی. نواهایی که نشان‌دار کوه و دشت و دریاست و با خاک و خورشید هم‌پیوند. نغمه‌هایی که موزه مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه کاردان و حنجره هنردان پنجره‌ای می‌گشاید به منظر گسترده فرهنگ از دیروز تا همیشه‌ای که صدا باقی است.

حسینی در ادامه گفت: موسیقی نواحی بدین‌صفت نه تنها پدیده‌ای شنیدنی که نگارخانه‌ای دیدنی است. حتی حرمان و هجران منظومه‌هایش رنگ امید دارد و رنگ کوشش. و جشنواره موسیقی نواحی گردهمایی مشتاقانه‌ای که پیر و جوان می‌خواهند از ارمغان دلپذیر هنر در گوش محرمان فرهنگ قصه‌های ناب زمزمه کنند، از این روست که دغدغه تمامی دست‌اندرکاران نه صرف نغمه‌پردازی که ایجاد معرض است برای گفتگو، برای آن‌که ببینیم و بدانیم از اقلیم رنگارنگ و اقوام مختلف نجد ایران چه گوهرها برای فردا می‌توان سفت. دیروز را چراغ راه فردا قرار دادن و امروز را با امید و وحدت و یکدلی سپری‌کردن حاصل ارزشمند این روزهاست. روزهایی که می‌تواند بر جذابیت‌های کرمان کریم بیفزاید.

در ادامه مراسم تعدادی از گروه‌ها به اجرای برنامه پرداختند.

گروه «فرامرز گلزار» از آذربایجان‌شرقی، گروه «زهی زنگ‌شاهی» از سیستان و بلوچستان، گروه «سزیکلی» از کشور ترکیه، گروه «ویسی» از کرمانشاه، گروه «جرجانی» از ترکمن، گروه «طوفان ریگان» از کرمان، گروه «آوای اصلان» از علی‌آباد کتول و گروه «میسان» با رقص شمشیر از خوزستان از جمله گروه‌هایی بودند که در این مراسم به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز