خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده مجموعه «گیله‌وا»:

می‌خواستیم یک عاشقانه تاریخی بسازیم/ دنبال شبیه‌سازی شخصیت‌ها نبودیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۸۸۰

امیر بنان با بیان اینکه در تولید مجموعه «گیله‌وا» بیش از هرچیز روایت قصه عاشقانه مهم بوده است،‌ درباره چگونگی استفاده از منابع تاریخی در روایت داستان این سریال گفت: تمام تلاش خود را کردیم تا با مطالعه منابع مستند باقی‌مانده به واقعیت مقطع تاریخی که داستان در آن روایت می‌شود، نزدیک شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آخرین قسمت مینی سریال «گیله‌وا» روی آنتن شبکه سه سیما رفت. قصه این مجموعه در سال ۱۲۹۷ خورشیدی و از قحطی تهران آغاز می‌شود و به شمال و نهضت جنگل می‌رسد. این سریال، نخستین تجربه کارگردانی اردلان عاشوری است و حمیدرضا پگاه، ستاره اسکندری، امیرحسین صدیق، مهدی زمین پرداز از جمله بازیگرانی هستند که در آن به ایفای نقش پرداختند. امیر بنان که تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده دارد در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه برای روایت بخشی از تاریخ معاصر که در «گیله‌وا» تصویر می‌شود، از منابع تاریخی استفاده شده، توضیح داد: طبیعی است که کتاب‌هایی که درباره موضوع قحطی ایران وجود داشت مطالعه شده، اسناد و مقاله‌ها بررسی شده، عکس‌ها، تصاویر و دست‌نوشته‌ها بازبینی شده‌اند. از نهضت جنگل، منابع و عکس برای مطالعه بیشتر است. مثلا از میرزا کوچک خان دست خط هم وجود دارد. سعی کردیم با مطالعه منابع به واقعیت آن مقطع تاریخی نزدیک باشیم. اما دنبال شبیه‌سازی شخصیت‌ها نبودیم، حتی درباره شخصیت میرزا کوچک خان هم نخواستیم چهره بهروز شعیبی کاملا شبیه میرزا باشد. برای ما روایت یک قصه عاشقانه مهم بود که در دوره‌ای تاریخی اتفاق می‌افتد و ایران درگیر حوادث سیاسی و اجتماعی خاصی است.

این تهیه‌کننده همچنین درباره فضاسازی سریال‌های تاریخی و بهره‌بردن از لوکیشن‌های طبیعی در مجموعه گیله‌وا اظهار داشت: شما وقتی از تولید سریال تاریخی صحبت می‌کنید واقعا با مشکل لوکیشن، لباس و آکساسوار مواجه هستید. در گیلان که لوکیشن اصلی سریال است، خانه‌های قدیمی اغلب خراب شده و برای ساختن قصه‌ای که مربوط به صد سال قبل است با مشکل جدی روبرو بودیم. تصویربرداری سکانس‌های خارجی هم مشکلات خاص خودش را دارد و به نوعی نباید نشانه‌های زندگی امروزی در نماها دیده شود. عمارت‌های قدیمی گیلان، آنقدر ویران شده‌اند که نمی‌توان آنها را ترمیم و بازسازی کرد و در آنها چند ماه تصویربرداری انجام داد. درنهایت باید بگویم زمان زیادی صرف می‌شود تا لوکیشن مناسب پیدا کرده و آن را آماده تصویربرداری کنید.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا لوکیشن‌های سریال در گیلان ساخته شده است، گفت: به سختی این ساختمان‌ها را پیدا کردیم. اغلب خانه‌های قدیمی تغییر وضعیت داده‌اند و دیگر شبیه قدیم نیستند، حتی نمی‌شود روی آنها بازسازی انجام داد. این خانه‌هایی که در سریال می‌بینید استحکام لازم را داشتند، مرمت و بازسازی روی آنها انجام شد تا برای کار آماده باشند. در شهرهای مختلف گیلان تصویربرداری داشتیم اما اغلب تصویربرداری در کیاشهر انجام شده. نکته مهم دیگر، کار در تابستان بود. هوای تابستان در شمال، گرم و طاقت فرسا بود و کارمان را سخت‌تر می‌کرد.

بنان در ادامه درباره تصویربرداری سکانس‌های تهران قدیم نیز بیان کرد: بخشی از تهران را در شهرک غزالی گرفتیم و بخشی دیگر را در حومه شهریار تصویربرداری کردیم.

وی همچنین درباره تفاوت تولید مینی سریال با مجموعه‌های بلند تلویزیون اظهار داشت: وقتی شما با یک سریال بزرگ مواجه می‌شوید و قرار است چند فصل کار کنید، هم گروه انگیزه بالایی دارند، هم بعضی هزینه‌هایی که می‌شود، در طولانی مدت به صرفه به نظر می‌رسد. در «گیله وا» به این نتیجه رسیدیم که قصه برای یک مینی سریال مناسب است و نمی‌خواستیم آن را کش بدهیم. همه گروه با انگیزه و کاملا حرفه‌ای در خدمت پروژه بوده و با جان و دل در کنار ما بودند. به شخصه حس می‌کنم این مینی سریال دیدنی بود و مخاطبان از تماشایش لذت بردند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز