خبرگزاری کار ایران

پس از ۱۴ ساعت بحث داوران در نشستی یک روزه؛

نشست نهایی انتخاب آثار در بیستمین دوره جایزه مهرگان ادب تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۸۳۰۳۹۳

نشست نهایی برای انتخاب رمان‌ها و مجموعه داستان‌های نامزد دریافت جایزه مهرگان ادب از ساعت ۸ صبح روز جمعه سوم آبان‌ماه ۱۳۹۸ با حضور داوران مرحله مقدماتی، مرحله نهایی، مدیر و اعضای دبیرخانه جایزه مهرگان تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، نشست نهایی برای انتخاب رمان‌ها و مجموعه داستان‌های نامزد دریافت جایزه مهرگان ادب از ساعت ۸ صبح روز جمعه سوم آبان‌ماه ۱۳۹۸ با حضور داوران مرحله مقدماتی، مرحله نهایی، مدیر و اعضای دبیرخانه جایزه مهرگان تشکیل شد.

هدف بیش از ۱۴ ساعت بحث و گفتگوی فشرده داوران در جلسات صبح و بعدازظهر این نشست یک روزه، ارزیابی دسته‌جمعی آثار و دستیابی به توافق میان اکثریت داوران برای معرفی فهرست نامزدهای جایزه در دو بخش رمان و مجموعه داستان بود.

شایان ذکر است در پنجمین گزارش دبیرخانه جایزه مهرگان تعداد آثار تأیید شده توسط داوران برای ارزیابی در جلسات اقناعی ۵۸ رمان و ۴۹ مجموعه داستان اعلام شده بود که پس از بازبینی مجدد داوران و اعلام اسامی جدید از سوی آن‌ها، این تعداد به ۶۶ رمان و ۵۳ مجموعه داستان افزایش پیدا کرد.

دبیر جایزه مهرگان ادب (علی‌رضا زرگر) ضمن اعلام این خبر، با اشاره به شش گزارش قبلی دبیرخانه جایزه مهرگان و نزدیک به دو هزار اثر که در این دوره جایزه بررسی شده است گفت: «هر کدام از داوران حداقل هفتاد اثر و چند تن از آنان بیشتر از یکصد اثر خوانده و داوری کرده‌اند که کاری بسیار سخت و زمان‌بر است. در اینجا لازم می‌دانم از خانم هلن اولیایی‌نیا منتقد ادبی و داور مقیم اصفهان جایزه مهرگان یاد کنم که متأسفانه به دلیل کسالت امکان حضور در این نشست را نداشتند.» ایشان ۱۴۵ کتاب خوانده و نظریه داوری خود را به صورت مکتوب در اختیار دبیرخانه گذاشته‌اند. همچنین وظیفه دارم از داوران مراحل مقدماتی و نهایی جایزه مهرگان ادب، خانم‌ها پروین سلاجقه، لیلا صادقی، سودابه سلگی، آرزو چربدست و آقایان جواد اسحاقیان، حسین آتش‌پرور، سیاوش گلشیری، ابوالفضل حسینی،

جواد پویان، مانی پارسا و علی منهاج که با حوصله تمام بیش از یک سال کتاب‌های این دوره را خوانده‌‌اند، صمیمانه قدردانی کنم. امیدوارم روزی شرایطی فراهم شود که بتوانیم نظریه داوران در مورد یکایک آثار و موضوعات مطرح شده در نشست‌های اقناعی جایزه را منتشر کنیم.

علی‌رضا زرگر افزود: در نشست‌های اقناعی به روال سال‌های قبل از چند خبرگزاری و روزنامه دعوت کردیم تا در نشست اقناعی مهرگان ادب حضور پیدا کرده، ضمن گفتگو با داوران از نزدیک با شیوه کار داوری و انتخاب آثار آشنا شوند. انتشار نظریه‌ها و مباحث داوری در جوایز ادبی بی‌شک می‌تواند منبع قابل استنادی برای پژوهش در حوزه نقد ادبی باشد و به عنوان یک تجربه عملی و کارگاهی در حوزه نقد ادبی در دانشگاه‌ها مطرح شود و همچنین در کلاس‌های داستان‌نویسی مورد استفاده مدرسان و شاگردان علاقه‌مند قرار گیرد.

علی‌رضا زرگر با اشاره به ممنوعیت‌ها و سختی‌های کار نوشتن در ایران، از سرنوشت غمبار بعضی از نویسندگان برگزیده جایزه مهرگان و ممانعت از انتشار آثار آن‌ها سخن گفت و افزود: بعضی‌ها خیال می‌کنند اگر برای اهل قلم، دادسرا و دادگاه فرهنگ و رسانه تشکیل شود و بگیر و ببند راه بیفتد، مسأله آن‌ها حل خواهد شد و نویسندگان حرف‌شنو و سربه‌راه می‌شوند! آیا به این واقعیت فکر کرده‌اند که این گونه رفتارها و تصمیمات نادرست در سال‌های گذشته چه بر سر فرهنگ و ادبیات ما آورده است؟

در ادامه برای انتخاب نامزدهای بخش رمان و داستان کوتاه بحث و گفتگوی اقناعی داوران آغاز شد و آثاری که تا این مرحله با بیشترین رأی داوران همراه بود مورد نقد و بررسی قرار گرفت و در نهایت آثاری که رأی اکثریت داوران را کسب کرده بود به فهرست نامزدهای جایزه راه یافت؛ اما این فهرست به دلیل امتیاز برابر تعدادی از آثار و به حد نصاب نرسیدن آرا آن‌ها تکمیل نشد و مقرر شد داوران ظرف دو هفته آینده با توجه به نقطه نظرات مطرح شده در نشست و بررسی مجدد کتاب‌ها رأی نهایی خود را اعلام کنند. دبیرخانه جایزه مهرگان به محض دریافت نظریه‌های داوری در مورد آثار باقیمانده و تکمیل شدن فهرست بخش رمان و مجموعه داستان اسامی نامزدها را اعلام خواهد کرد.

در ادامه نشست در مورد نامزدهای جایزه مهرگان ادب در بخش ”یک عمر تلاش در عرصه نوشتن“ نیز بحث و گفتگو شد و داوران نویسندگان پیشنهادی خود را با در نظر داشتن مجموعه آثار ادبی آن‌ها و تأثیرگذاری بر ادبیات داستانی معاصر معرفی کردند.

مطابق آیین‌نامه اعطای جوایز مهرگان، در بخش جایزه مهرگان ادب ”یک عمر تلاش در عرصه نوشتن“ نویسنده برگزیده با اتفاق آرای داوران انتخاب می‌شود. حال آن که در دیگر بخش‌های جایزه مهرگان ادب، اکثریت آرای داوران برای انتخاب اثر برگزیده کافی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز