خبرگزاری کار ایران

مونا خوش اقبال در نشست ثبت آثار هنری در بلاک چین :

به دنبال راه اندازی بانک اطلاعاتی مورد اعتماد برای اهالی هنر هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۹۵۹۶

مدیر مجموعه فرهنگی هنری کاما از راه اندازی بانک اطلاعاتی آثار هنرمندان در قالب «کاما چین» خبر داد و گفت: هدف ما ایجاد یک رفرنس پژوهشی برای مراکز علمی و دانشگاهی است که در عین حال غیر قابل دسترسی و جعل باشد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری  پروژه معرفی«کاما چین» یا سیستم ثبت آثار هنری در بلاک چین  پیش از ظهر امروز شنبه ۱۱ آبان با حضور مونا خوش اقبال (مدیر مجموعه فرهنگی هنری کاما)، جاوید رمضانی (منتقد هنری)، فاروق مظلومی (منتقد هنری)، رضا رهنمای مقدم (مسئول آی تی و این پروژه) و وهاب منتظری (وکیل دادگستری) در گالری کاما برگزار شد.

در ابتدای این نشست مونا خوش اقبال (مدیر مجموعه فرهنگی هنری کاما) درباره پروژه «کاما چین» توضیح داد و گفت: یکی از معضلات جامعه هنری در سال‌های اخیر اصالت و ثبت اصالت آثار هنری که همه درگیر آن هستند؛  مجموعه فرهنگی و هنری کاما در یک تلاش یک و نیم ساله  به منظور مقابله با کپی و سرقت اصالت آثار هنری را در سیستم بلاک چین به ثبت می‌رساند؛ در واقع «کاما چین» ترکیبی از هنر و تکنولوژی است که به کمک جامعه هنری آمده است.

به دنبال راه اندازی بانک اطلاعاتی مورد اعتماد برای اهالی هنر هستیم

وی درباره ثبت آثار هنرمندان در «کاما چین» اظهار کرد: تاکنون آثار ۳۷ هنرمند و از هر هنرمند ۵ اثر در بلاک‌چِین به صورت مستقیم توسط هنرمندان ثبت شده است که عصر روز گذشته نیز ۲ اثر از هنرمندان در گالری باروک به نمایش گذاشته شد.

رضا رهنمای مقدم (مسئول آی تی و پروژه «کاما چین») گفت: بلاک چین یک سیستمی است که یک ارگان فقط بر سیستم‌ها در آن نظارت ندارد؛ ما از بلاک چین به عنوان دیتا بیس استفاده می‌کنیم، هر کسی می‌تواند به اطلاعات این دیتا بیس دسترسی داشته باشد اما امکان تغییر آن را نخواهد داشت.

وی افزود: اطلاعات آثار هنری در سیستم«کاما چین»  ثبت می‌شود و همگان امکان رویت اطلاعات این اثر را خواهند داشت اما نمی‌توانند آن را تغییر دهند؛ افراد مختلفی می‌توانند صاحب این آثار هنری در بلاک چین باشند و حتی می‌توانند مالکیت آن را به فرد دیگری انتقال دهند. به نوعی شبیه یک حساب چند امضایی است؛ در ابتدا اثر هنری به نام کاماست اما در مراحل بعدی افراد دیگری با پرایوسی بالاتر توانایی دسترسی به ان و جابجایی ان را دارند.

رضا رهنمای مقدم اظهار کرد: بلک چین مورد استفاده ما در «کاما چین» نم است چون سرعت بالاتری دارد از سوی دیگر امکانات درحال توسعه بیشتری دارد؛ همچنین آثار فیزیکی واجد یک تگ ان اف سی هستند که شامل اطلاعاتی درباره اثر است.تگ مورد استفاده ما از شرکتی است که منحصربه فرد بودن ایدی ان اف سی را تضمین می‌کند؛ اما در کنار این، ما تضمین‌های امنیتی را افزایش داده ایم تا ان جا که می‌توان ادعا کرد هیچ کس حتی خود ما امکان کپی تگ‌ها را نداریم.

مسئول آی تی و پروژه «کاما چین» خاطر نشان کرد: کار تعیین اصالت و ورود اطلاعات به تگ و ثبت روی بلک چین روشی است که  اکنون در توان و اختیار ماست. اگر بعدها تکنولوزی‌های تازه ای بهتر از بلک چین وجود داشته باشد طبیعتا امکان انتقال اطلاعات به تکنولوزی تازه هم وجود خواهد داشت.

در این نشست فاروق مظلومی (منتقد هنری و نویسنده) نیز ثبت آثار هنری در سیستم کاما  چین را امتیاز مناسبی برای تطبیق آثار هنری دانست و گفت:  فعلا داده‌های توصیفی را وارد سیستم «کاما چین» کرده‌اند و آنچه مهم بوده فعلا ابعاد و زمان تولید آثار است اما پیشنهاد من ورود داده‌های هندسی به سیستم است که در اینده امکان مطالعات تطبیقی است؛ این سیستم شروع  بسیار پرقدرتی داشته است و می‌تواند در حوزه مطالعات تطبیقی به کمک هنرمندان و نقد آثار هنری بیاید.

این منتقد هنری با اشاره به ضرورت نقد تکنو لوژیکی درهنر اظهار کرد:  سیستم بلاک چین برای نقد آثار هنری شروع  بسیار خوبی است؛ در واقع جای نقد تکنولوژیکی  در میان نقدهای هنری خالی بود؛  مثلا امروز می‌توان با ابزارهای تکنولوزیک فهمید که یک اثر انتزاعی از چه منظرهایی متاثر از اثار پیشین است در حالی که در ظاهر شباهتی وجود ندارد.

فاروق مظلومی تصریح کرد: شرایط نقد تجسمی در ایران بسیار دوستانه است و تقریبا می‌توان گفت نقد جدی نداریم؛ اما اگر بتوان به یک هنرمند نشان داد که اثر او کپی نامحسوس است، خود اعتبارسنجی به کار هنرمند اعتبار افزوده می‌بخشد.

جاوید رمضانی (منتقد هنری) در خصوص نحوه اصالت سنجی آثاری که در سیستم «بلک چین» به ثبت می‌رسند توضیحاتی ارائه داد و گفت: سه لایه اصلی برای تشخیص اصالت یک اثر هنری داریم یکی لایه «تطبیقی» که کارشناسانی که قدرت تشخیص قلم و حال و هوای هنرمند را می‌شناختند، اصالت را تایید می‌کردند و دوم«لایه پژوهشی» که اگر کارشناس می گوید اصیل است، چرا؟ چون  امکان مطابقت تصویری بین مثلا امضای هنرمند در دو اثر وجود دارد و سوم لایه«علمی» که از طریق استفاده از پالت‌های ازمایشگاهی و مطابقت اثر جدید با اثر پیشین بر اساس شیمی اثر صورت می‌گیرد .

رمضانی  اظهار کرد: خود ما با بهره گیری از دستگاه هایی که وارد کرده‌ایم، در اتلیه‌ام روش‌های مثل عکسبرداری یو وی و ایکس ری و ... اصالت آثار هنری را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ بنابراین بلاک‌چِین در حال علمی کردن و در چارچوب قرار دادن اصالت سنجی آثار هنری است و می‌خواهیم از این راه  آینده هنر را امن‌تر کنیم.

در این نشست وهاب منتظری (وکیل دادگستری) درباره بار حقوقی سیستم «کاما چین»  توضیح داد: ما در بلاک چین درباره مالکیت فکری و معنویت اثر صحبت می‌کنیم چیزی که عمرش در ایران شاید به ۸۰ سال برسد. مالکیت فکری صنعتی در سایت قوه قضاییه قابل پیگیری است اما هیچ صحبتی از ثبت مالکیت فرهنگی هنری نشده است. طبق قانون مدنی ایران، ثبت این سند که توسط هنرمند درخواست داده شده و مهر دادگستری دارد قابل استناد است و قوه قضاییه اعلام کرده هر چه ثبت شود می‌تواند معترض هم داشته باشد و بررسی خواهد شد. قرار نیست اگر بلاک چین ثبت کند، نظر کارشناس وحی منزل باشد.

وی افزود: کارشناسی، فرآیندی جدا است و منِ نوعی به عنوان یک خریدار هزینه کارشناسی را پرداخت می‌کنم و با سند صحت و سند کارشناسی به کاما چین می‌آید اما باز هم ممکن است اثرم مدعی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز