خبرگزاری کار ایران

حضور هنرمندان هفت کشور در همدان/ ۵۲ نمایش در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اجرا می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۷۰۶۳

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رییس بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان گفت: در دوره بیست و ششم جشنواره ۵۲ نمایش اجرا خواهد شد.

به گزارش ایلنا، احمدرضا احسانی در کنفرانس مطبوعاتی با بیان اینکه جشنواره از ۱۶ تا ۲۱ آبان ماه در استان همدان برگزار می شود، اظهار کرد: همدان بیستمین دوره برگزاری جشنواره را پشت سر می‌گذارد.

وی افزود: شرح وظایف به ۱۲ کمیته تخصصی ابلاغ شده و حجم زیادی از امور بین همدان و تهران در حال انجام است تا بتوانیم با کیفیی بهتر از سال‌های قبل جشنواره را برگزار کنیم.

احسانی با بیان اینکه این جشنواره از مهمترین رویدادهای هنری کشور است، تصریح کرد: مخاطبان ژانر کودک و بازیگران کودک این نمایش‌ها، در سال‌های بعد به هنرمندان بزرگسال تبدیل خواهند شد و به نوعی پشتوانه هنر تئاتر هستند.

وی به حضور نمایش‌هایی از ۳۰ استان در جشنواره بیست و ششم اشاره کرد و افزود: بیش از ۷۰ گروه خارجی متقاضی حضور در جشنواره بودند که با توجه به محدودیت‌ها و استانداردها، ۷ کشور به این دوره از جشنواره راه یافتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه انتظار می رود رسانه ها خود را جزئی از این نهاد بدانند، خاطرنشان کرد: مطبوعات نقد و تحلیل برنامه‌های فرهنگ و هنر را در دستور کار خود قرار دهند زیرا معتقدیم اهالی رسانه عضوی از خانواده ما هستند.

وی تصریح کرد: نیاز جدی ما تدوین برنامه های علمی و مفید و همچنین تعیین اهداف آینده است تا بتوانیم بر اساس نظرات کارشناسی امور را پیش ببریم.

احسانی در ادامه یادآور شد: ۳۰۳ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه ارسال شده که شامل ۵۰ اثر در بخش مسابقه نوجوان ایران، ۶۶ اثر در بخش مسابقه خیابانی، ۴۸ اثر در بخش مسابقه خردسال، ۸۲ اثر در بخش مسابقه کودک و ۵۷ اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی بوده و میزان آثار ارسالی نسبت به دوره قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه نمایش‌ها در هفت سالن اجرا خواهد شد، گفت: سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برای اجرای آثار خردسال، سینما کانون برای برگزاری کارگاه‌ها، سالن اصلی و پلاتوی مجتمع شهید آوینی، سالن اصلی و پلاتوی مجتمع شهید آوینی، پلاتوی استاد عبادی و تالار فجر برای اجرای نمایش ها در نظر گرفته شده است.

احسانی با اشاره به رونمایی پوستر جشنواره در هشتم آبان، اظهار داشت: پوستر در یکی از مدارس حاشیه شهر رونمایی خواهد شد و در تلاش هستیم مناطق محروم را از برنامه‌های جشنواره بهره‌مند کنیم.

وی با بیان اینکه آیین افتتاحیه ۱۶ آبان ماه در پیاده راه بوعلی سینا و میدان امام (ره) همدان برگزار خواهد شد، خاطرنشان کرد: برنامه‌های جذابی برای افتتاحیه در نظر گرفته شده که نسبت به قبل کیفی‌تر و متنوع‌تر است.

احسانی با بیان اینکه آیین اختتامیه جشنواره ۲۱ آبان ماه در سالن اصلی مجتمع بوعلی سینا برگزار خواهد شد، بیان کرد: یکی از افتخارات همدان در بیست و ششمین دوره از جشنواره، پذیرا بودن آثار از تمام استان‌ها است.

وی با بیان اینکه هفت کشور در بخش بین الملل نمایش های خود را بر روی صحنه خواهند برد، گفت: ۹ اثر از کشورهای اسپانیا، ایتالیا (۳ اثر)، آرژانتین، یونان، تاجیکستان، فرانسه و بلژیک در بیست و ششمین دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: تهران، همدان، اصفهان، بوشهر، البرز، خراسان رضوی، لرستان، مرکزی، گیلان، یزد، هرمزگان، مازندران و قم استان‌هایی هستند که در جشنواره حضور دارند که ۲۳ درصد از آثار به همدان اختصاص دارد.

وی از حضور شخصیت‌های برجسته هنری از الجزایر، استرالیا و ایتالیا در جشنواره بیست و ششم خبر داد و افزود: شعار جشنواره بیست و ششم "کودک، طبیعت و تئاتر" است و به همین مناسبت از گروه‌هایی که به این شعار پرداختند تقدیر ویژه خواهد شد.

احسانی به توجه به کودکان آسیب دیده در جشنواره اشاره و تصریح کرد: تقدیم هدایا، اجرای برنامه های متنوع و حضور سفرای شادی در ندامتگاه‌ها، مراکز کمیته امداد و بهزیستی از جمله برنامه های جشنواره ویژه کودکان محروم و آسیب دیده است.

وی با اشاره به استقرار دو تریلی سیار در مناطق حاشیه شهر همدان، خاطرنشان کرد: با تلاش های صورت گرفته برای اولین بار ترکیب داوران از تهران خارج شد و داوران از سایر استان‌ها در جشنواره حضور دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه یادآور شد: بر اساس توافق‌های صورت گرفته،  برنامه‌ مجله تئاتر از همدان به صورت زنده در  شبکه چهارم سیمابه روی آنتن خواهد رفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ادامه یادآور شد: برای اجرای برنامه‌های جشنواره فراخوانی جهت حضور هنرمندان استان برای اجرای برنامه‌ها در نظر گرفته شد که برنامه‌ها پس از بررسی جمع بندی خواهد شد.

وی تأکید کرد: تیم کارشناسی برای آسیب شناسی جشنواره در نظر گرفته شده و یک تیم کارشناس تأثیرات جشنواره بر نقاط مختلف استان را بررسی خواهند کرد.

احسانی با بیان اینکه همدان بیشترین آثار نمایشی را در بخش کودک در کشور دارد، گفت: آثار متعددی در بخش کودک و نوجوان در همدان اجرا می شود اما اینکه جشنواره چه تأثیری بر تئاتر، فرهنگ و اقتصاد استان دارد باید مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان آورده جشنواره را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه همدان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان پایلوت برنامه‌های فرهنگی حوزه کودک و نوجوان معرفی شد، اظهار داشت: این جایگاه حاصل استقرار دبیرخانه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان  بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با بیان اینکه اقدامات اصلی جشنواره در دبیرخانه انجام می‌شود، گفت: یکی از ویژگی‌های جشنواره بیست و ششم این است که فروش بلیت به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد تا بتوان از این طریق نظم سالن‌ها را افزایش داد و حرمت تماشاگران نیز حفظ شود.

وی تأکید کرد: ما به هیچ عنوان به دنبال کسب درآمد از برگزاری جشنواره نیستیم و مبلغ اندکی برای فروش بلیت در جشنواره برای ساماندهی حضور مردم پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: امسال هشت گروه از همدان برای اجرای تئاتر در ایام برگزاری جشنواره به شهرستانها اعزام خواهند شد.

وی از برگزاری بزرگداشت رضا بابک هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در این دوره از جشنواره خبر داد و گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها تقدیر از فرزندان شهدای مدافع حرم در جشنواره است.

احسانی گفت: بر اساس سیاست های اتخاذ شده در سال ۹۹ شاهد این خواهیم بود که تحولاتی در حوزه فرهنگ و هنر استان صورت بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز