خبرگزاری کار ایران

سرودهای ملی کشورها را بشنوید و نکات جالب آنها را بخوانید+صوت

asdasd
کد خبر : ۸۲۶۶۰۲

سرود ملی هر کشور را می‌توان نقطه تلاقی فرهنگ و سیاست هر کشور به حساب آورد. سیاست‌مداران و مردم هر کشور احساسات ملی و میهن‌پرستانه خود را در قالب سرود ملی که اغلب مضمون و محتوایی حماسی دارد، بیان می‌کنند. شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشور، همچنین غنای ادبی و شعری همه سرزمین‌ها در جای جای دنیا بر کم و کیف سرود ملی تاثیر دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، موسیقی در دنیای پراسترس و پراتفاق امروز نقش مسکن را ایفا می‌کند اما جز این در سیاست هم کاربرد دارد. سرود‌های ملی هر کشور را می‌توان شناسنامه و نشانگر هویت مردم آن سرزمین به حساب آورد. شناسنامه‌ای که نام سرود ملی را بر آن نهاده‌‌اند لذا سرود ملی هر کشور را می‌توان نقطه تلاقی فرهنگ و سیاست هر کشور به حساب آورد. سیاست‌مداران و مردم هر کشور احساسات ملی و میهن‌پرستانه خود را در قالب سرود ملی که اغلب مضمون و محتوایی حماسی دارد، بیان می‌کنند. شرایط سیاسی و اجتماعی هر کشور، همچنین غنای ادبی و شعری همه سرزمین‌ها در جای جای دنیا بر کم و کیف سرود ملی تاثیر دارد.

تاریخچه‌ای کوتاه از سرود ملی کشورها

دولت‌های ملی در سده‌های هجدهم، نوزدهم و بیستم ظهور کردند و در همان مقطع بود که سرود ملی به یکی از موضوع مهم تبدیل شد. به طور معمول طی قرون گذشته، سرود ملی در ابتدای تمام مراسم رسمی خوانده می‌شود و می‌توان گفت در تمام کشورها این رویه وجود دارد. از دیرباز تاکنون سرود ملی در مراسم اجتماعی، سیاسی، ورزشی و هر تشکل رسمی دیگر بازخوانی یا پخش می‌شود و به رسمی معمول تبدیل شده است.

در دوران سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار بود که سرود ملی عمومیت پیدا کرد، البته نامش سرود ملی نبود. این سرود که آلفرد لومر فرانسوی سازنده‌اش بود، نوعی مارش بود که آن را «سلام شاهی» می‌دانستند. مارش مذکور در زمان سلطنت مظفرالدین شاه روی صفحه رفت و به این وسیله ماندگار شد. پس از آن نیز طی اتفاقات مختلف «سلامت علیه دولت» «ای ایران»، «پاینده بادا ایران» به عنوان سرود ملی انتخاب شدند. «مهر خاوران» آخرین سرود ملی ایران است که همچنان رسمیت دارد.

مولفه‌های مهم و مشترک در سرود ملی کشورها

در سرود ملی هر کشور، به هستی‌شناسی مردم، مبانی و ایدئولوژی نظام‌ سیاسی کشور، تاریخ و شکوه یا پیروزی‌ها بر دشمنان اشاره می‌شود. علاوه بر اینها، سرود ملی همه کشورها واژگانی مشترک وجود دارد. وطن، میهن، کشور، سرزمین، پایداری، جاودانگی، امید، آزادی، صلح، شکوه، شجاعت، سربلندی، عظمت، واژگانی هستند که در سرود ملی کشورها بیشترین کاربرد را دارند.

عبدالله بیچرانلو (استادیار علوم اجتماعی دانشگاه تهران) درباره ویژگی‌های قومی یا جغرافیایی سرودهای ملی گفته: در برخی سرودهای ملی، قومیت‌ها یا اجزاء یا ویژگی‌های جغرافیایی کشورها مانند رودهای بزرگ آن یا گستره‌ آن گنجانده شده است: «دریا و زمینش گوهر مشرق زمین‌اند»، «از ژرفنای دریاهای ما»، «از فراز کوهستان‌های جاوادنه‌ی ما»، «از رود ... تا رود ...»، «نامت در تپه‌زارهای وندهیا و هیمالیا طنین‌افکن است و با نوای جمُنا و گنگ در هم‌ می‌آمیزد»، «خانه‌ ما را دریا دربرگرفته»، «سرزمین ما آکنده از موهبات طبیعی است»، «این کشور خانه‌ همه است/ از بلوچ، از ازبک از پشتون و هزاره، از ترکمن و تاجیک، هم عرب و گوجر است» «از دریاهای جنوبی تا شمالگان، جنگل‌ها و دشت‌هایمان گسترده شده، سرزمینی پهناور و رؤیایی برای زندگی»، «دشت‌های شام، و دژهای افراخته سرکشیده است به آسمان، برفراز ابر»، «از دره‌های سبز تا دریاهای بی‌کران.

به طور کلی در ابیات و بندهای سرودهای ملی مولفه‌های مهم بیان می‌شوند. یکی از آن مولفه‌ها، خطاب قرار دادن‌های مشترک است. در اغلب سرودهای ملی این رویه وجود دارد. سرودهای ملی خطاب به رهبران، مردم، میهن،‌ خداوند،‌ دشمنان و دوستان خوانده می‌شوند. البته باید یادآور شد پیشینه‌های انقلابی و سیاسی و مبارزات مختلف با اهداف مختلف در موضوع و محتوای سرودهای ملی موثر است. در کشورهایی که تجربه انقلابی و اجتماعی و سیاسی داشته‌اند. بپا خاستن، تاختن بر دشمن، مبارزه، اتحاد، همبستگی مورد توجه است و بندها و ابیاتی به آنها اختصاص داده می‌شود.

 چگونگی پیدایش و تولید سرود ملی برخی کشورها

مکزیک

«تولید سرد ملی با انتشار فراخوان توسط رییس جمهور»

چگونگی نگارش و تولید سرود ملی کشور مکزیک رویه‌ جالبی دارد. رییس جمهور مکزیک در سال ۱۸۵۳ برای نوشتن بهترین سرود ملی توسط مردم فراخوان داد و در این زمینه مسابقه‌ای برگزار کرد. اشعار بسیاری به بخش مربوطه ارسال شدند. در همان مقطع نامزد فردی به نام فرانسیسکو گونزالس بوکانیگرا از او خواست تا در رقابت مذکور شرکت کند، اما او امتناع کرد. در نهایت، نامزد فرانسیسکو او را در اتاق حبس کرد تا شعری را برای سرود ملی بسراید و فرانسیسکو این کار را کرد. او شعری ده بیتی سرود که تبدیل به سرود ملی مکزیک انتخاب شد.

مالزی

«ملاقات ملکه ویکتوریا و تولید سرود ملی»

سرود ملی مالزی نیز ماجرای جالبی دارد. ملکه ویکتوریا سلطان یکی از ایالت‌های مالزی به نام «پراک» را به لندن دعوت می‌کند. ملکه ویکتوریا از سلطان مذکور می‌خواهد سرود ملی کشورش را بخواند. در آن مقطع مالزی سرود ملی نداشته و سلطان پراک یک ملودی را اجرا می‌کند. آن ملودی کمی بعد به سرود ملی کشور مالزی تبدیل می‌شود.

جمهوری چک و اسلواکی

«سرود ملی شراکتی!»

چکسلواکی در سال ۱۹۱۸ شکل گرفت و سرود ملی آن بر اساس اپرای چک و یک ترانه عامیانه اسلواکی ساخته شده است. پس از فروپاشی چکسلواکی، آن سرود ملی نیز تقسیم شد. به این شکل که دو بیت اول آن، به عنوان سرود ملی جمهوری چک انتخاب شد و دو بیت دوم به سرود ملی اسلواکی اختصاص یافت.

کاستاریکا

«سرپیچی شاعر و سرودن شعر در زندان!»

کاستاریکا یکی از کشورهای آمریکای مرکزی است که سرود ملی آن در اواسط قرن نوزدهم سروده شده است. ماجرا از این قرار است که در همان زمان رئیس‌جمهور کاستاریکا به یکی از افراد خود با نام کاپیتان مانوئل ماریاگوتیرز دستور نوشتن سرود ملی این کشور را داد. مانوئل در ابتدا از این دستور مافوقش سرپیچی می‌کند تا اینکه رئیس‌جمهور او را به زندان می‌اندازد و مانوئل درنهایت تسلیم خواسته او می‌شود سرود ملی کاستاریکا را می‌سراید.

یونان

«سرود ملی با شعری از شاعر مطرح دیونیسیس سولوموس»

کشور یونان قدمت بسیاری دارد و سرود ملی آن نیز بسیار قدیمی است. دیونیسیس سولوموس شاعر یونانی ترانه ۱۵۸سرود ملی یونان را در 158 بند سروده است. این شعر «سرود آزادی» نام دارد و در سال 1823 به رشته تحریر در آمده است. سولوموس، دیونیسیوس در تاریخ 1798 زاده شد و در سال 1857 درگذشت.

ژاپن

«قدیمی‌ترین سرود ملی جهان»

سرود ملی ژاپن را یکی از قدیمی‌ترین سرودهای ملی جهان می‌دانند که «کیمیگایو» نام دارد. متن این اشعار مربوط به دوره «هی آن» است که فاصله زمانی سال‌های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ وجود داشته است. ملودی سرود ملی ژاپن نیز در دوره امپراتوری «میجی» در قرن نهم میلادی ساخته شده است. جالب اینکه «کیمیگایو» همچنان سرود ملی ژاپن است.

اسپانیا

«سرودی بر اساس مارش نظامی ارتش»

سرود ملی اسپانیا رویه دیگری را در ایجاد سرود ملی داشته است.  اسپانیایی‌ها مارشی نظامی ارتش را برای سرود ملی کشورشان انتخاب کردند و آن را با نام «مارچا ریل» می‌شناسند.

قبرس

«کشوری فاقد سرود ملی مستقل»

کشور قبرس که جزیره است سرود ملی ندارد. عجیب اینکه قبرسی‌ها از سرود ملی یونان و ترکیه استفاده می‌کنند و سال‌هاست این رویه وجود دارد.

جزیره سنت هلن

«سرود ملی بر اساس کارپستال‌های زیبا»

سنت هلن، جزیره‌ای در جنوب اقیانوس اطلس و یکی از سرزمین‌های بریتانیا است. سرود ملی سنت‌هلن را شخصی نوشته که هیچ‌گاه به این جزیره پا نگذاشته است. نام آن شخص دیوید میچل است که سرود ملی را بر اساس کارت‌ پستال‌ها و تصاویری از جزیره سنت هلن نوشته است.

هلند

«سرود ملی با ادای احترام به یک شورشی»

شعر سرود ملی کشور هلند به یکی از انقلابی‌های این کشور ادای احترام کرده است. نام آن شخص که آغازگر شورش هلند علیه اسپانیا بوده ویلیام ناسائو است و سرود ملی هلند به نوعی او را به یاد می‌آورد و به این وسیله نام ویلیام ناسائو را زنده نگه داشته است.

فرانسه

«سرودی ملی با شعری از افسر ارتش»

سرود ملی فرانسه که «مارسییز» نام دارد بسیار قدیمی است و پیشینه آن به قرن نوزدهم می‌رسد. سرود ملی فرانسه را یکی از افسران ارتش فرانسه به نام روژه‌دو سروده است.

آمریکا

«سرود ملی بر اساس ظاهر فیزیکی پرچم»

نام سرود ملی آمریکا «پرچم پرستاره» است. تا سال ۱۹۳۱ ترانه‌های دیگری به عنوان سرود ملی این کشور استفاده می‌شد. اما در همان سال کنگره سرود «پرچم پرستاره» را به عنوان سرود ملی این کشور تصویب کرد.

سرودهای ملی جالب دیگر کشورها

بی‌شک به دلیل کثرت کشورها نمی‌توان به سرود ملی همه آنها پرداخت اما به طور کلی علاوه بر کشورهای نامبرده برخی دیگر نیز طی اتفاقاتی جالبی سرود ملی خود را خلق کرده‌‌اند. به طور مثال دو کشور هند و بنگلادش که به لحاظ اقلیمی و فرهنگی مشتراک زیادی دارند. سرود ملی این دو کشور را رابیندرانات تاگور شاعر نامدار هند سروده است. سرود ملی آفریقای جنوبی با یک زبان مستقل سروده نشده ترکیبی از زبان‌های مختلف آفریقایی است. مورد جالب دیگر اینکه برخی از سرودهای ملی را دولتمردان سیاسی ساخته‌اند. رییس جمهور یا نخست‌وزیر کلمبیا، سنگال، بلژیک و اکوادور سرود ملی کشورشان را نوشته‌اند.

کشور قطر نیز کوتاه‌ترین سرود ملی را دارد. مدت زمان سرود ملی قطر 32 ثانیه است که نسخه‌ای ویرایش شده دارد و مدت زمان آن بیشتر از سرود قبلی است. البته باید گفت کشور اوگاندا نیز یکی از کوتاه‌ترین سرودهای ملی را دارد. سرود ملی اوگاندا تنها ۸ بخش موسقیایی دارد و به طور معمولا دو بار تکرار می‌شود.

قدیمی‌ترین سرو ملی جهان به ژاپن تعلق دارد.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی ژاپن؛

 ژاپن
باشد تا فرمانروایی شما
هزار سال، هشت هزار نسل، بپاید
تا ریگ‌ها
صخره سازند
و بر آن‌ها خزه بروید


 

گفته می‌شود که کشور قطر کوتا‌ه‌ترین سرود ملی را دارد. نسخه قبلی سرود ملی قطر 32 ثانیه بوده که طی ویرایش مدت زمان آن افزایش یافته است؛

 

 

سرود ملی فرانسه که «مارسییز» نام دارد و شعر آن در قرن نوزدهم توسط یکی از افسران ارتش سروده شده است.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی فرانسه؛

فرانسه عشقِ مقدسِ میهن،
سپاه دادگیر ما را رهبر خواهد بود.
آزادی، آزادی گرانقدر،
پایدار همراه پشتیبانان‌ات بمان،
در لوای درفش ما، بگذار پیروزی
شتاب کند و با صدای مردانه‌اش بانگ بردارد،
تا دشمنانت، نَفَس به شماره‌افتاده و در دم مرگ،
پیروزی تو و شکوهِ ما را ببینند!

 

 

«مارچا ریل» سرود ملی اسپانیایی‌هاست و بر اساس مارشی نظامی ارتش ساخته شده است.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی اسپانیا؛

اسپانیا جاوید باد!
بیا با هم بسراییم!
با صداهای مختلف اما قلبی واحد
اسپانیا جاوید باد!
از دره‌های سبز تا دریاهای بی‌کران
سرود برادری
عشق به سرزمین مادری
کشوری که می‌داند چگونه در آغوش بگیرد،
آزادگان را در زیر آسمان آبی.

 

 

سرود ملی بدون کلام یونان که نسخه‌ اصلی آن با  شعر ی از  «دیونیسیس سولوموس» شاعر مطرح ساخته شده است. این اثر «سرود آزادی» نام دارد و شعر آن در سال 1823 به رشته تحریر در آمده است؛

 

 

سرود ملی کشور کاستاریکا که شاعر آن به دلیل سرپیچی به حبس می‌افتد و در نهایت شعر را در زندان می‌سراید.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی کاستاریکا؛

کاستاریک، ای میهن شریف، پرچم زیبای تو
نمود حیات توست که به ما ارزانی گشته.
زیر آسمان آبی و صافت
آشتی آرمیده است، سپید و پاک.
در مبارزه سرسختانه، با رنجی پرثمر،
رنجی که چهره مردان را برمی‌افروزد
پسران تو، با دستان ساده کارگری خود،
به، نام و ارج و افتخار ابدی دست یافتند
نام و ارج و افتخار ابدی.
درود بر تو ای میهن آزاده!
درود ای مام عشق!

 

سرود ملی کلمبیا که ملودی آن بر اساس شعری از  رییس‌جمهور وقت این کشور سروده شده است.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی کلمبیا؛

کلمبیا ای فر بی‌غروب!
ای شادی بی‌پایان!
در شکنج درد
نیکی جوانه می‌زند
شب تاریک ترس به سر شد

 

 

سرود ملی جمهوری چک و اسلواکی که هر دو کشور ‌از آن به صورت شراکتی استفاده می‌کنند؛

 

 

سرود ملی مکزیک که در سال ۱۸۵۳ با انتشار فراخوان توسط رییس جمهور آن کشور ساخته شده و همچنان رسمیت دارد.

بخشی از شعر مربوط به سرود ملی مکزیک؛

مکزیک ای میهن، باشد تا فرشته ایزدی صلح،
ابروانت را با زیتون بپوشاند،
چرا که سرنوشت جاودان تو
به انگشت خداوند در بهشت نگاشته شد:
اما اگر دشمن بیگانه گستاخی کرده
و پا بر حریم خاکت گذارد،
ای میهن گرامی به این بیندیش
که خداوند هر پسرت را یک سرباز ساخته‌است.


 

سرود ملی مالزی که مسبب ساخت و انتشار آن ملکه ویکتوریا بوده است؛

 

 

سرود ملی بلژیک که توسط رییس جمهور این کشور طراحی و ساخته شده است؛

بخشی از شعر سرود ملی بلژیک؛

ای بلژیک گرامی
ای سرزمین مقدس نیاکان
دل و جان ما وقف توست
نیروی ما را بپذیر و خون رگ‌هامان را پذیرا باش
در کار و در نبرد، هدف ما باش
شکوفا شو، ای سرزمین، با یکپارچگی گسست‌ناپذیر
همواره از آن خودت باش و بندگی غیر را مکن


انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز