خبرگزاری کار ایران

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

صداوسیما می‌گوید توانایی مالی پوشش برنامه‌های مجلس را ندارد/ در زمان پخش رادیویی جلسات برخی نمایندگان رفتارهای غلوآمیز از خود بروز می‌دهند/ چرخه رای‌گیری به صورتی نیست که آن را تا شفاف‌سازی در مجلس بکشانیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۵۸۴۹

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن بیان اینکه چرخه رای‌گیری به صورتی ساختارمند نیست که آن را تا شفاف‌سازی در مجلس هم بکشانیم، درباره پخش جلسات علنی مجلس گفت: باید همه جهات این موضوع درنظر گرفته شود، چراکه برخی معتقدند به دلیل پخش جلسات از رادیو، برخی از نمایندگان رفتارهای غلوآمیز از خود نشان می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گرچه اکثر جلسات علنی کمیسیون‌ها و دادگاه‌های خاص در جهان به صورت عمومی پخش می‌شود؛ در ایران هنوز این اتفاق کامل رعایت نمی‌شود. این در حالی است که پخش عمومی این برنامه‌ها زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا مردم به شناخت خوبی از نمایندگان خود دست پیدا کنند زیرا مردم بر اساس نظریات نمایندگان که به طور آشکارا بیان می‌شود، در انتخابات شرکت کرده و فرد مورد نظر خود را برمی‌گزینند.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران؛ رادیو موظف به پخش کامل جلسات علنی مجلس است اما تلویزیون در این زمینه سلیقه‌ای عمل کرده و به پخش قسمت‌هایی از صحن علنی مجلس می‌پردازد. پیرامون همین موضوع و تبعات ناشی از آن طیبه سیاوشی (دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس) در گفتگو با ایلنا، به ارزیابی و تبعاتی که ممکن است پخش جلسات علنی مجلس از رسانه ملی داشته باشد، پرداخت.

تمام مجالس مهم دنیا جلسات علنی کمیسیون‌ها و دادگاه‌های خاص را به طور علنی پخش می‌کنند. چرا صداوسیما جلسات علنی مجلس را به صورت زنده پخش نمی‌کند؟

صداوسیما بحث هزینه‌های این موضوع را مطرح می‌کند اما جدا از این موضوع مسئله مهمتری هم در این باره هست. یعنی زمان‌هایی پیش می‌آید که تلویزیون از زاویه دید یک جناح خاص مواردی را پخش می‌کند، ولی قسمت‌های دیگر را پخش نمی‌کنند. بارها این موضوع را در ساعات مختلف اخبارهای رسمی و برنامه‌هایی که ویژه مجلس است، دیده‌ایم. به نوعی شاهدیم که در مورد یک لایحه یا طرحی که به مجلس می‌آید، تمام صحبت‌ها و مباحث آزادی که حول آن موضوع مطرح می‌شود، را کاملا پوشش نمی‌دهند. در کمیسیون نیز به همین صورت است. به عنوان مثال در یک موضوعی که اخیرا مطرح شده بود، صداوسیما به من گفت بیا و در این باره مصاحبه کن ولی قبول نکردم و گفتم که نظرم درباره آن موضوع خاص را در صحن علنی مجلس اعلام کرده بودم و خوب است که شما آن را پخش کنید چراکه آن را هم فیلمبرداری کردید.

در نهایت باید بگویم صداوسیما درباره دلیل پخش نکردن جلسات مجلس می‌گوید که ما توانایی مالی پوشش برنامه‌های مجلس به طور کامل را نداریم.

به عنوان یکی از نمایندگاه مجلس موافق پخش کامل برنامه‌های علنی به صورت زنده هستید؟ آیا درخواست این موضوع را به عنوان مطالبه‌ای از صداوسیما مطرح کرده‌اید؟

من نمی‌گویم که اگر ما ۴ ساعت جلسه داریم، همه آن را به صورت کامل پخش کنند، ولی موضوعاتی بوده که واقعا مورد توجه جامعه است. به عنوان مثال قانونی است که جمعیت قابل توجهی از جامعه را تحت تاثیر قرار داده و همه منتظر تصویب یا رد آن هستند. به این ترتیب اینکه مواضع موافق و مخالف در این مورد را حداقل در اخبار سراسری به طور کامل بشنوند و در واقع تقطیع شده نباشد، اتفاق خیلی خوب است.

در مورد کمیسیون‌ها هم به همین شکل بوده، یعنی موضوعاتی است که یا به صحن می‌آیند یا نمی‌آیند. به نوعی این موارد یا به طور کامل در کمیسیون‌ها رد می‌شوند یا به هر حال می‌آیند و در صحن علنی مطرح می‌شوند. خوب بوده که صحنه‌هایی از زمانی که موارد در صحن علنی مطرح می‌شود، پخش شود.

به نوعی پخش مستقیم صحن علنی مجلس سبب حساسیت روی نظرات نماینده‌های مختلف، تعداد غایبین جلسات و واژه‌های به کار رفته شده و همین موضوع می‌تواند عاملی برای شناخت مردم از نماینده‌های مختلف باشد. باتوجه به نزدیکی انتخابات پیش رو، آیا این موضوع سبب مشارکت بیشتر مردم در انتخاب فردی که دارای صلاحیت بیشتری است، نمی‌شود؟

هم این موضوع هست و هم مسائلی دیگر. مواقعی است که بیرون به ما می‌گویند چرا شما درباره فلان مسئله در مجلس صحبت نکردید. در حالی که ما درباره آن موضوعات صحبت، نظر و پیشنهاد دادیم. بر همین اساس در این مواقع آنها را به کلیپی از صحبت‌ها درباره این موضوع ارجاع می‌دهیم که آن را در فضای مجازی منتشر کردیم.

یعنی اینکه می‌خواهم بگویم مردم در جریان فعالیت شما قرار ندارند؛ فعالیتی که در واقع در همان حیطه بحث قانون‌گذاری بوده و برایشان اهمیت دارد. بر همین اساس مهم بوده که این موضوع مد نظر صداوسیما هم باشد، اما از آنجا که صرفا فقط پوشش خبری است و کمتر این بحث مطرح بوده که نظر مخاطبان و بحثی که به منافع کشور مربوط می‌شود را تامین کنند، خیلی این موارد را درنظر نمی‌گیرند.

بحث شفافیت، موضوع روز جامعه ماست. به نوعی اگر برنامه‌های مجلس در موضوعاتی همچون برجام و FATF و مسائل مهم دیگر نیز به صورت علنی پخش می‌شد، مردم متوجه می‌شدند که موافقان و مخالفان هر کدام از این موضوعات چه کسانی هستند. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بحث شفافیت موضوعی است که تا پایان مجلس نهم مطرح نشده بود و کاملا مربوط به ما می‌شود. در واقع این موضوع در مجلس دهم مطرح شده و مسئله‌ای است که دائم روی آن تاکید می‌شود و آن را می‌خواهند. ولی یک بحثی است که شاید برای من در یک شهر بزرگ همچون تهران بحث FATF و برجام مهم باشد، ولی در یک شهر کوچکتر مثلا استخدام حق‌التدریسی‌ها مهم است.

صحبت‌هایی می‌شد که بر اساس آن می‌گفتند، فکر کنید مثلا این مردم بدانند که رای نمایندگان چیست. مثلا مواردی هست که در واقع این رایی که شما می‌دهید، مسائل پوپولیستی را بروز می‌دهد. نماینده‌ای می‌گفت مثلا من این رای را بدهم، بعد فکر می‌کنید مردم آن حوزه انتخابیه با من چه کار می‌کنند و سپس بحث برمی‌گردد به اینکه آیا دولت توانایی دارد، که این قضیه را حل و فصل کند و می‌تواند این تعداد نیرو را استخدام کند.

مواردی این چنین را هم باید در نظر گرفت یا اینکه شما به رای احتیاج دارید و مثلا باید به موردی حتی مورد کارشناسی نشده همچون استخدام فلان تعداد نیرو، در فلان دستگاه رای بدهید. چرخه رای‌گیری ما چرخه ساختارمند و درستی نیست که بخواهیم آن را تا سطح شفاف‌سازی در مجلس هم بکشانیم. ولی در عین حال من موافقم. در واقع اینکه رای‌ام اعلام بشود یا نه، برایم فرقی نمی‌کند.

تا الان هم به شخصه تعداد حضور و غیاب و آرایی که دادم را گذاشته‌ام؛ حتی در بحث FATF هم اعلام کردم که رای‌ام چه چیزی بوده و بد و بیراه‌های آن را هم شنیده‌ام. چراکه به هر حال شما یک جایی ایستاده‌اید و باید بدانید که می‌خواهید ادامه دهید یا نه؟ در واقع می‌خواهید باد که آمد تکان بخورید و این طرف و آن طرف بروید یا نه.

در هر حال یک حوزه‌هایی هست که به این صورت بوده و آنها را هم باید دراین جنبه پافشاری در شفافیت آرا مدنظر قرار دهیم. شفافیت آرایی که اکنون در فراکسیون امید پیشنهاد شده، شفافیت آرا در تمام حوزه‌های ترمیمی است. یعنی به طور کل می‌گوید که نظام ترمیمی کشور شفاف‌سازی شود. بعد برمی‌گردیم به اینکه آیا این موضوع کارشناسی شده بوده یا در مورد مجلس این موضوع کارشناسی شده است و آسیب‌های آن در کوتاه‌مدت و بلندمدت بررسی شده یا خیر. همین طور در فضایی هستیم که بالاخره باید روی آن تاکید کنیم. در واقع اکنون فکر می‌کنیم این راهکار درستی بوده ولی بعد می‌بینیم که این هم راهکار اساسی برای حل این مسئله نبوده است.

به هر حال پخش جلسات علنی مجلس از تلویزیون می‌تواند به شناخت مردم از نمایندگان کمک شایانی کند و به این صورت مردم به فرد با صلاحیت بیشتر رای دهند. آیا وقت آن نرسیده که اقدامی از سوی مجلس صورت گیرد که صداوسیما را ملزم به پخش زنده جلسات مجلس از تلویزیون کند؟

از آن طرف قضیه را هم ببینید. تعدادی هستند که می‌گویند خدا کند این ارتباط ما با بیرون قطع شود. به نوعی اگر در زمان غیرعلنی بودن صحن، مجلس را ببینید، برایتان خیلی جالب می‌شود. در واقع داد و فریادی نبوده و همه حرف زده و نظراتشان را می‌گویند. الزاما یک نفر آنجا نیست که دائما داد و بیداد کند و نظرات عوام پسندانه بدهد.

به این ترتیب این موضوعات را هم باید در نظر بگیرید. در واقع عده‌ای معتقدند به دلیل اینکه رادیو جلسات علنی را به طور کامل پخش می‌کند و عده‌ای آن را می‌شنوند و بالاخره فیلم آن هم در جاهایی پخش می‌شود، برخی از نمایندگان رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند. در واقع به همین دلیل بوده که ما این وضعیت را در مجلس شاهد هستیم. در نهایت این جنبه را هم باید دید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز