خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از نقوش دیواری و سفال‌های زرین فام مطرح شد:

ایران باید به سفال‌های زرین‌فام خود افتخار کند/ تعامل هنرمندان سبب ارتقای روابط ایران و ژاپن می‌شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۳۹۴۵

کاردار سفارت ژاپن در ایران معتقد است: همانطور که هنرمند ژاپنی کوبه‌ای کاتو در صدد تعامل و همکاری و احیای فنون ساخت سفال زرین فام بر آمد و پل ارتباطی بین هنر ایران و ژاپن را تقویت کرد دوست داریم سایر هنرمندان نیز در انجام چنین کارهایی پیشقدم شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم رونمایی از نقوش دیواری و سفال‌های زرین‌فام که توسط هنرمندان ژاپنی و ایرانی خلق شده‌اند، عصر امروز با حضور کاردار سفارت ژاپن، معاون میراث‌فرهنگی کشور، هنرمندان ایرانی و ژاپنی و مسئولان  وزارت‌خارجه و میراث فرهنگی کشور در موزه رضا عباسی برگزار شد.

تورو موریکاوا (کاردار سفارت ژاپن در ایران) در این مراسم با بیان اینکه هنرمندان ژاپنی فنون ساخت سفال زرین‌فام را از استادکاران ایرانی یاد گرفته‌اند، گفت: از اینکه هنرمندان ایرانی در یادگیری فنون ساخت سفال زرین‌فام هنرمندان ژاپنی را یاری دادند سپاس‌گزارم ضمن آن‌که این تعامل به توسعه هنر بین ایران و ژاپن کمک می‌کند.

 او ادامه داد: همان‌طور که هنرمند ژاپنی کوبه‌ای کاتو درصدد تعامل و همکاری و احیای فنون ساخت سفال زرین‌فام بر آمد و پل ارتباطی بین هنر ایران و ژاپن را تقویت کرد دوست داریم سایر هنرمندان نیز در انجام چنین کارهایی پیشقدم شوند.

کاردار سفارت ژاپن با اشاره به برگزاری نمایشگاه سفال‌های زرین‌فام در سال ۲۰۱۳ در موزه ملی ایران گفت: به منظور انتقال تکنیک ساخت سفال و الواح زرین‌فام چند سفالگر ایرانی را به ژاپن دعوت کردیم و به کار آموزش پرداختیم و امروز فعالیت‌های آنها را به مرحله ظهور گذاشته‌ایم. این امر نه تنها در توسعه روابط فرهنگی بین دو کشور موثر است بلکه سبب ایجاد رفت‌وآمدها هنرمندان نیز می‌شود؛ این مهم می‌تواند روابط ایران و و ژاپن را مساعدتر کند چنان‌که تاکنون نیز تاریخ طولانی در حوزه روابط ایران و ژاپن شاهد بوده‌ایم.

 موریکاوا خاطرنشان کرد: می‌توان در آینده شاهد خلق و اتفاقات خارق‌العاده‌ای بود. این نوع همکاری‌ها به غیر از حوزه سفال‌های زرین‌فام می‌تواند موزه‌ها را نیز در بر بگیرد چون که در حال حاضر نیز همکاری‌های دوجانبه بین ایران و ژاپن در حوزه‌های محیط زیست، انرژی و پیشگیری از بلایای طبیعی در جریان است.

وزیر مختار سفارت ژاپن در ایران در ادامه به نودمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن اشاره کرد و گفت: معتقدم نقوش دیواری و سفال‌های زرین‌فام که توسط هنرمندان ایرانی و ژاپنی ساخته شده و امروز به موزه رضا عباسی اهدا می‌شود می‌تواند به‌عنوان پیوندی بین ایران و ژاپن عمل کند و به‌طور گسترده بین مردم ایران شناخته خواهد شد. ما امیدواریم طی ۱۰ سال آینده روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن بهتر از گذشته شود و صد سالگی روابط دیپلماتیک دو کشور را جشن بگیریم.

محمدحسن طالبیان(معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) در ادامه این مراسم با اشاره به اهداف رونمایی از ۳ قطعه کاشی که با تکنیک دوره سلجوقیان معروف به سفال زرین‌فام که توسط هنرمندان ایرانی و ژاپنی به موزه رضا عباسی اهدا شده، گفت: کوبه‌ای کاتو بنا بر وصیت پدر خود این سبک از سفالگری را که به‌دلیل تلالو و درخشانی که در آن وجود دارد زرین‌فام نامیده می‌شود احیا و اجرا کرد و این مهم توسط دو تن از هنرجویان ایرانی او به سرانجام رسید. 

وی ادامه داد: با توجه به نقش موزه‌ها در روابط دولت‌ها و بخصوص در رابطه با ایران و ژاپن که همواره از طریق جاده ابریشم و بندر سیراف به یکدیگر متصل بودند و تعاملات فرهنگی و هنری داشتند موزه رضا عباسی، موزه آبگینه و موزه ملی ایران به عنوان گزینه‌های منتخب برای جانمایی این آثار معرفی و در نهایت موزه رضا عباسی با دارا بودن گنجینه‌ای غنی از آثار زرین‌فام برای نمایش و نگهداری این آثار انتخاب شد.

کوبه ای کاتو(هنرمند ژاپنی احیا کننده فن ساخت سفال‌های زرین‌فام) هم در این مراسم با اشاره به خاطرات ۱۳ سال پیش خود گفت: از حمایت‌های سفیر ایران در ژاپن که حدود ۱۳ سال پیش در این سمت فعالیت می‌کرد سپاسگزارم چراکه او حمایت‌های ویژه‌ای در تبادل سفالگری ایران و ژاپن انجام داد.  سال‌هاست پروژه بازگشت سفالگران زرین‌فام به سرزمین مادری را در دست دارم و امسال در نودمین سالگرد دیپلماسی ایران و ژاپن این مهم محقق شد. سفال‌گری زرین‌فام میراثی است که ایرانی‌ها می‌توانند به آن افتخار کنند. این هنر سال‌ها بود که به فراموشی سپرده شده بود و پدر من سال ۱۹۷۵ میلادی موفق به احیای سفال زرین‌فام شد. او سال ۲۰۰۵ فوت کرد و من به‌عنوان وارث او به امید احیا پروژه سال ۲۰۱۲ کار خود را آغاز کردم و سال ۲۰۱۳ نمایشگاه سفال زرین‌فام را در موزه ملی ایران در معرض دید عموم گذاشتم.

 وی ادامه داد: سال ۲۰۱۶ نیز از هنرمندان علاقه‌مند دعوت کردم به احیا و آموزش این فن از سفال‌گری بپردازند و در حال حاضر نیز حدود ده هنرمند در دنیا وجود دارند که تکنیک ساخت سفال زرین‌فام را آموخته‌اند و بلدند. امیدوارم با بازگشت سفال‌ها به سرزمین مادری علاوه بر شناخته‌تر شدن این سبک از سفال‌گری در دنیا سبب شود هنرمندان بیشتری به هنر روی بیاورند.

ایران باید به سفال‌های زرین‌فام خود افتخار کند/ تعامل هنرمندان سبب ارتقای روابط ایران و ژاپن می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز