خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

بدون اشتراک گذاری اطلاعات نمی‌توان حکومت کرد/ حریم خصوصی بسیاری از بانک‌های ما در خطر است

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۷۸۰

ابوالحسن فیروز آبادی ضمن بیان اینکه در شرایط موجود حریم خصوصی بسیاری از بانک‌های ما در خطر است، گفت: اکنون در دنیای امروز بدون اشتراک‌گذاری اطلاعات نمی‌توان حکومت کرد، اما دسترسی آزاد به اطلاعات کار ساده‌ای نبوده و آن را باید همراه با پیچیدگی‌هایش ببینیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابوالحسن فیروز آبادی (دبیر شورای عالی فضای مجازی) در  همایش ملی زیست بوم دسترسی همگانی به اطلاعات گفت: در دوره‌ای به سر می‌بریم که در فضای مجازی بیش از دسترسی به اطلاعات، واژه شِیر و به اشتراک گذاری مطرح است. حکمرانی در عصر جدید، عصری که فضای مجازی به قدرت رسیده، بدون به اشتراک‌‌گذاری منابع امکان‌پذیر نیست. دسترسی یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات از لوازم حکمرانی جدید است که بدون آن نمی‌‌توان حکمرانی کرد. اما در آن باید مسائلی در نظر گرفته شود و ساده نیست.

وی افزود: باید این موضوع را با پیچیدگی آن ببینیم. ما مسائلی حریم خصوصی و دسترسی آزاد به اطلاعات داریم که باید حل شود. اصلا حریم خصوصی در فضای مجازی چیست؟ آزادی به اطلاعات باید باز تعریف شود. شناخت برخی موجودیت‌های نرم‌افزاری خیلی سخت است. سخت‌افزارها در این فضا هویت استاتیک ندارند، هویت دینامیک دارند. این فضا چه تعمدی و چه غیر تعمدی؛ به دلایلی رشدی زیادی داشته و گسترده شده و در گمنامی است. رشد و گسترده شدن این فضا برآمده از موضوع عدم شفافیت است که در سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان نیز اتفاق افتاده است.

فیروز آبادی در ادامه بیان کرد: بحث شکاف دیجیتال نیز موضوع دیگری در این بحث است. همچنین کنش‌پذیری بعد از دسترسی به اطلاعات موضوع مهمی است. اطلاعات خودش در فضای مجازی می‌آید، اما بحث کنش در این موضوع مهم است که بعد از دریافت اطلاعات چه کنشی خواهیم داشت. این یک مسئله است که باید به آن پرداخته شود. شکاف اطلاعاتی نیز موضوع دیگری است که بین کاربران و صاحبان پلت‌فرم‌ها شکاف‌هایی ایجاد شده است.

وی افزود: نظام دسترسی اطلاعات‌ها در شرایط فعلی در دست اپ‌ها بوده و گوگل و فیسبوک هستند که در واقع تایین می‌‌کنند که دست چه کسی چه اطلاعاتی باشد. به نوعی یک هژمونی سکویی و اطلاعاتی در جریان است که باید در دانشگاه‌ها بررسی شود. کجا باید به این هژمونی لگام زد؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: نباید فشار فضای دسترسی اطلاعات را فقط روی دولت بگذاریم. بحث خیلی گسترده‌تر از این بوده و ما حتی در نگهداری از اطلاعات خود مشکل داریم. اکنون حریم خصوصی ما در بسیاری از بانک‌ها در خطر هست و برای محافظت آن مسائل در نظر گرفته نشده است. بحث توجه به زائیده شدن قدرت نرم از دسترسی اطلاعات نیز موضوع مهمی بوده که شانه به شانه قدرت سخت می‌زند. این قدرت نرم پراکنده است ولی در پلت‌فرم‌ها جمع شده و عاملیت پیدا می‌کند. در بحث دسترسی اطلاعات باید وجوه مختلف آن را ببینیم و ما در شورای فضای مجازی سعی می‌کنیم، بخش‌های مهم آن را به ترتیب الویت در دستور کار قرار دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز