خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان:

هنوز برآوردی از تخریب محوطه تاریخی جوبجی نداریم/ اگر بودجه تامین شود، کاوش‌ها ادامه خواهد یافت

asdasd
کد خبر : ۸۲۲۶۳۶

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با تصدیق ورود کامیون‌ها به محوطه تاریخی جوبجی گفت: هنوز برآوردی از تخریب وارده نداریم اما کامیون‌ها را متوقف کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محوطه‌ تاریخی جوبجی در استان خوزستان، یکی از محوطه‌هایی است که طی سال جاری با فراز و نشیب‌های فراوان همراه بود از کشف تابوت‌هایی متعلق به دوره اشکانی گرفته تا رها شدن آنها زیر آفتاب و در نهایت انتقال تابوت‌ها. این روزها هم خبرها از ورود کامیون‌ها و عبور بولدوزرها در عرصه این محوطه تاریخی به منظور گسترش مسیر دسترسی به معادن سنگشکن حکایت دارند. این منطقه نه تنها به واسطه کشف تابوت‌های اشکانی بلکه به دلیل کشف گنجینه طلایی و مفرغی حاکم ایلامی رامهرمز از سال ۸۶ بر سر زبان‌ها افتاد.

با این وجود اواسط مهر ماه بود که خبرها از حضور مجریان پروژه جاده‌کشی در محوطه باستانی جوبجی و آغاز فعالیت آنها حکایت کردند.

سیدحکمت‌الله موسوی (مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان) با تصدیق این خبر به ایلنا گفت: حدود دو هفته پیش شاهد حضور کامیون‌ها و بولدوزرها برای تسهیل مسیر معدنکاری برای دسترسی آسان به معادن بودیم. در گذشته دسترسی به معادن از طریق روستای جوبجی انجام می‌شد که بعدها اهالی روستا مانع ار تردد آنها شدند و تردد آنها را مزاحمتی برای زندگی خود می‌دانستند. بعد از آن کامیون‌ها از طریق روستای دهیور اقدام به تردد کردند که وارد محوطه می‌شدند و به سمت معادن و کارخانه‌های سنگ‌شکن می‌رفتند. در دهیور نیز اهالی روستا جلوی تردد کامیون‌ها را گرفتند. از این رو، بنابر شنیده‌ها، گفته می‌شود که در شورای تامین شهرستان مصوب شد که مسیر دسترسی به معادن و کارخانه‌های سنگ‌شکن‌ از طریق مسیل کنار محوطه تاریخی جوبجی اتفاق بیافتد.

او ادامه داد: آنها قصد داشتند مسیر را در نزدیکی محوطه جوبجی عبور دهند اما وارد محوطه تاریخی شدند. این درحالی است که می‌توانند مسیر مورد نظر را در کنار محوطه جوبجی در نظر بگیرند. با مطلع شدن از ورود آنها به محوطه تاریخی جوبجی، جلوی کار آنها را گرفتیم و اکنون فعالیت آنها در محوطه جوبجی متوقف شده است. حتی به دادگستری از دخل و تصرفاتی که مجموعه سنگ‌شکن‌ها و معدنکاران داشتند شکایت کردیم اما هنوز حکمی صادر نشده است. از این رو مراقب هستیم تا کار را دوباره از سر نگیرند. انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و یگان حفاظت و کارشناسان میراث فرهنگی هم منطقه را رصد می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان درخصوص حضور کامیون‌ها در محوطه جوبجی گفت: آنها تصور می‌کردند در حال ساماندهی جاده‌ای هستند که از قبل وجود داشت و اطلاعی از ورود به محوطه تاریخی نداشتند. از این رو بخشی از محوطه را مسطح و خاک‌ریزی کردند و آسیب‌هایی وارد شده است.

هنوز برآوردی از تخریب محوطه تاریخی جوبجی نداریم/ اگر بودجه تامین شود، کاوش‌ها ادامه خواهد یافت

او با تاکید برآنکه این کار از منظر باستان‌شناسی، تخلف است، ادامه داد: هنوز برآوردی از تخریب و آسیب وارده به محوطه جوبجی در اختیار نداریم.

 جوبجی پایگاه پژوهشی می‌شود

موسوی با تاکید برآنکه مباحثی در خصوص تبدیل محوطه تاریخی جوبجی به پایگاه پژوهشی مطرح شده است، گفت: مقدمات کار فراهم شده و حتی مدیر پروژه مشخص شده اما هنوز مراحل نهایی انجام نشده. ضمن آنکه بودجه‌ای هم برای این کار در نظر گرفته نشده است. به محض تامین اعتبارات لازم این کار انجام خواهد شد.

هنوز برآوردی از تخریب محوطه تاریخی جوبجی نداریم/ اگر بودجه تامین شود، کاوش‌ها ادامه خواهد یافت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان درخصوص انجام کاوش‌های جدید در محوطه جوبجی گفت: در قراردادی که اداره آب و برق استان با پژوهشکده میراث‌فرهنگی و گردشگری امضا کرد، این اداره مسئولیت تامین اعتبارات کاوش را برعهده گرفت. از این رو پژوهشکده میراث‌فرهنگی و گردشگری مجوز کاوش برای مقطعی در حدودی ۱۲۰ متر روبه‌روی کانال آبرسانی صادر کرد که تاکنون فقط نخستین لایه آن کاوش شده است. این کاوش منجر به کشف تابوت‌های اشکانی شد. از آنجایی که اعتبارات به موقع اختصاص نیافت در نهایت با اعتراض کارگران و هیات باستان‌شناسی روبه‌رو شد و شاهد ماندن تابوت‌ها زیر آفتاب و عدم جمع آوری کشفیات کاوش‌ها بودیم.

هنوز برآوردی از تخریب محوطه تاریخی جوبجی نداریم/ اگر بودجه تامین شود، کاوش‌ها ادامه خواهد یافت

او ادامه داد: اخیرا تمام تابوت‌ها بعد از مرمت و استحکام بخشی به مکانی امن منتقل شده‌اند. اگر اعتبارات لازم تامین شود، کاوش‌ها ادامه خواهند یافت. بررسی و شناسایی محور آبرسانی و بخشی از کاوش‌ها حدود ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. البته بخشی از این هزینه پرداخت شده. از آنجایی که هنوز به خاک بکر نرسیده‌ایم امکان ادامه کاوش‌ها وجود دارد. قطعا کاوش در لایه‌های زیرین نیازمند تامین بودجه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز