خبرگزاری کار ایران

دبیر علمی جشنواره قصه‌گویی:

به دنبال تقویت قدرت استدلال در کودکان متفکر و کاوشگر هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۴۰۹

مریم جلالی می‌گوید: تقویت قدرت استدلال در کودکانی که ذاتا وجودی متفکر و کاوشگر دارند از نکات مثبت در قصه‌گویی است.

 به گزارش ایلنا، مریم جلالی (دبیر علمی بیست و دومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) در رابطه با  ویژگی‌های بخش علمی این جشنواره گفت: بحث اساسی در بخش علمی جشنواره توجه و حمایت از پژوهشگران و ایده‌پردازان در حوزه قصه‌گویی علمی است. در این مسیر استعدادهای برتر علمی نیز شناسایی می‌شوند و متولی اصلی این شناسایی مرکز مهمی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان است که نگاه خود را بر جوانب مختلف ارتباط با کودکان، تعامل بزرگسالان و کودکان، نیازسنجی‌های مخاطب و غیره در زمینه قصه‌گویی و حوزه‌های علمی مربوط به آن متمرکز ساخته است.

وی همچنین به برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رابطه با بخش علمی اشاره کرد و گفت: در نظر داریم چند کارگاه آموزشی که برخی از آنها  نیز با حضور اساتید مجرب و برگزیده سایر کشورها ارائه و اداره خواهد شد، برگزار کنیم.جلالی در خصوص محورهای بخش علمی جشنواره قصه گویی نیز یادآور شد: در این جشنواره سه محور موضوعی در نظر گرفته شده است که شاخه‌های فرعی نیز برای این محورها صرفاً پیشنهاد شده اما محدود به این پیشنهادها نیز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه محور نخست این بخش قصه و پرورش تفکر است، گفت: شکی نیست که تقویت قدرت استدلال در کودکانی که ذاتاً وجودی متفکر و کاوشگر دارند می‌تواند از نکات مثبت در قصه‌گویی باشد. در این بخش صاحب‌نظران متعددی تأمل داشته‌اند و شاهد نظریه‌های مختلف نیز هستیم. دو نفر از این افراد حک زایپس و لیپمن هستند. این محور، ارتباط میان رشته‌ای با دیگر علوم نیز دارد برای نمونه روان‌شناسی، فلسفه و دانش ارتباطات به این حوزه مرتبط هستند.

روش‌ها و رویکردهای قصه‌گویی دیگر محور بخش علمی جشنواره قصه‌گویی است که جلالی در توضیح آن یادآور شد: نگاه امروزی به مقوله قصه‌گویی هر روزه رو به رشد است و این سیر تکاملی و استقبال از آن، زمینه‌های اولیه تحقیق را فراهم می‌کند.

دبیر علمی این جشنواره همچنین خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورهای مهم جشنواره قصه‌گویی طرح رویکردهای نظری و نقد ادبی در این حوزه است که از منظر روایت‌شناسی، جامعه‌شناسی و نشانه‌شناسی، خوانش‌های متنوع علمی را در اختیار می‌گذارد.

وی در ادامه به بحث داوری آثار اشاره کرد و گفت: داوران بخش علمی جشنواره از دو گروه آکادمیک و تجربی انتخاب می‌شوند تا قضاوت‌ها و داوری‌ها محدود به ضوابط نگارش دانشگاهی نشود. در این باره تلاش کرده‌ایم که از افراد متخصص در هر بخش بهره‌مند شویم.

جلالی در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود صاحب‌نظران نگاه‌های تازه و جدید خود را برای تکمیل و روشن‌سازی بخش علمی جشنواره قصه‌گویی در این‌باره به صورت مکتوب ارائه دهند و تردید نداریم که صاحب‌نظران کشور که افرادی فرهیخته و با تجربه در این راه هستند سخنانی فراتر از مرزهای زبانی دارند.

مهلت ارسال آثار به بخش علمی بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه گویی تا 30 مهر ماه 1398 است و نتایج نهایی داوری‌ها نیز تا 20 آبان ماه اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز