خبرگزاری کار ایران

در جمع کارکنان اداره ارشاد فارس انجام شد؛

واکنش وزیر ارشاد به معضل کوچ هنرمندان و فرهنگ‌وران به تهران

asdasd
کد خبر : ۸۲۱۲۷۷

وزیر ارشاد گفت: معضل کوچ هنرمندان و فرهنگ‌وران از شهرستان‌ها به تهران ناشی از ضعف اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ گذرهای فرهنگ و هنر و کسب عناوین شهرهای خلاق راه‌حل نجات اقتصادی فرهنگ است.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی امروز پنجشنبه در جمع کارکنان اداره ارشاد فارس با بیان این مطلب ادامه داد: در شیراز با افتتاح دوگذر فرهنگی تلاش برای نجات اقتصاد فرهنگ به زودی به ثمر می‌نشیند.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها حداکثر توان با حداقل امکانات به‌کار گرفته می‌شود، افزود: تلاش کارمندان فرهنگ و ارشاد در این وضعیت جهاد به شمار می‌رود.

صالحی بیان کرد: باید جایگاه مرجعیتی اداره‌های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها تقویت شود؛ به‌گونه‌ای که فعالان این حوزه احساس کنند با یکی از نهادهای درجه یک استان در ارتباط هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نوع نگاه به ادارات کل یا مجموعه حوزه فرهنگ و هنر این است که جزو مجموعه‌های درجه دو هستند، عنوان کرد: این در حالی است که وظایفی که بر دوش این سازمان است، از اهمیت و اهتمام بسیاری برخوردار است. 

صالحی افزود: اگر می‌بینیم اعتبارات عمرانی، منابع انسانی یا رفاهی توزیعی ناعادلانه در حوزه فرهنگ و ارشاد دارد،‌ از آن رو است که کارکرد و جایگاه وزارت ارشاد در استان‌ها آن‌گونه که باید و شاید تعریف نشده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه استانداران در توزیع منابع، اغلب موارد دیگری را در اولویت قرار می‌دهند، گفت: از آنجا که همیشه کشور دارای طرح‌های اولویت‌دار است، از سهم فرهنگ و هنر کاسته شده و وضعیت به آنچه امروز شاهد آن هستیم تقلیل یافته که سبب شده در منابع زیرساختی و هزینه‌ای گرفتار مشکلات جدی باشیم.

صالحی بر ضرورت تغییر دیدگاه مدیران ارشد استان‌ها برای توزیع اعتبارات تاکید کرد و عنوان داشت: این تغییر نگرش یک‌روزه رخ نمی‌دهد؛ از همین رو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام فعالیت‌هایی است که جایگاه فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حوزه مرکز و هم در حوزه استانی تقویت شود و در ساختار نهادی موقعیت‌هایی برای تأثیرگذاری داشته باشد.

وی در همین زمینه به تفویض اختیارات حوزه فضای مجازی و ایجاد کمیته‌های فضای مجازی در استان‌ها اشاره کرد و  گفت: حوزه فضای مجازی به‌مثابه دغدغه‌ای مهم به شمار می‌رود که در جهان امروز تعاملات، فرصت ها و تهدیدهایی را در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی ایجاد کرده و از اهمیتی به سزا برخوردار است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امضای تفاهم‌نامه با ستاد فضای مجازی زمینه‌ ساز ریاست ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این زمینه فراهم آورده است و فضای مجازی را به قرارگاهی بدل کرده که باعث افزایش نقش‌پذیری و تاثیرگذاری بر دیگر دستگاه‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: درصورتی‌که بتوانیم به‌خوبی در این فضا ایفای نقش کنیم، مسیر آینده از لحاظ تأثیرگذاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر می‌یابد و این نظام رده‌بندی سازمانی می‌تواند نگاه استان‌ها را تغییر دهد.

صالحی با بیان اینکه وزارت و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جایگاهی بیابند که نتوان آن‌ها را به آسانی نادیده گرفت، اظهار داشت: آنچه به‌ زودی به ثمر می‌رسد این است که نقطه‌هایی کلیدی برای استقرار می یابیم.

وزیر ارشاد همچنین به راهبردهای درنظر گرفته‌شده در ستاد مهندسی فرهنگی اشاره کرد و شوراهای فرهنگی عمومی را مسئول اجرایی کردن سیاست‌های یاد شده برشمرد و عنوان کرد: به‌واسطه اعمال این راهکارها می‌توان مرجعیت ادارات کل را افزایش داد؛ به‌گونه‌ای که مقامات استانی احساس کنند با مجموعه‌ای درجه یک در ارتباط هستند.

وی همچنین تنظیم برنامه دوساله را با استانداران جزو اقدامات تازه‌ای برشمرد که بر اهمیت این نهاد می‌افزاید و خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه دوساله‌ای که با استانداری فارس به امضا رسید بالغ بر ۹۴۰ میلیارد ریال با هدف ارتقای ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

صالحی افزود: با اجرای مفاد این تفاهم‌نامه امکانات زیرساختی و هزینه‌کردی و مسائل معیشتی و رفاهی وضعیت بهتری بیابد.  

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره سهم برش استانی در بودجه فرهنگی گفت: در تک‌ تک عناوین برنامه بودجه یک ستون برش استانی وجود دارد که تاثیرگذاری آن با حداقلِ ۲۰درصد آغاز شده است و درصدد هستیم این میزان تا پایان دولت به ۵۰درصد افزایش یابد.

صالحی در ادامه به ضرورت آمایش جغرافیایی و جمعیتی استان‌ها در حوزه فرهنگی اشاره کرد و این اقدام را برای توزیع عادلانه بودجه با اهمیت توصیف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز