خبرگزاری کار ایران

سیدعباس صالحی:

اقتصاد مقاومتی باید گفتمان رایج ملی شود

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۴۱۴

وزیر فرهنگ تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی باید گفتمان رایج ملی شود.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی عصر امروز در دومین جلسه کارگروه گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی با بیان این مطلب افزود: رهبر انقلاب بیش از ده سال است به‌صورت متوالی در نامگذاری‌های سال به اقتصاد مقاومتی و توجه بر آن تاکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع نباید در اقدامات و برنامه‌های خود به اقتصاد مقاومتی به صورت یک تکلیف بخشنامه ‌ی نگاه کنیم و در نامگذاری‌های سال‌های گذشته از سوی رهبری و تاکید ایشان بر اقتصاد مقاومتی، اهمیت این موضوع کاملا مشهود است.

صالحی با اشاره به فرازهایی از فرمایشات رهبر انقلاب در اهمیت اقتصاد مقاومتی افزود: الزام توجه به اقتصاد مقاومتی، گفتمان‌سازی آن است و باید تصویر درستی از آن ارائه شود.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در شرایط امروز، اقتصاد درون‌زا و تاب‌آور از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید به‌گونه‌ای عمل کرد تا اقتصاد مقاومتی به یک جریان و گفتمان‌عمومی تبدیل شود و مردم در اقتصاد مردم بنیان احساس مسئولیت اجتماعی کنند و به آن فقط به عنوان درآمد شخصی توجه نکنند.

وی با اشاره به برخی مولفه‌های اقتصاد مقاومتی از جمله اصلاح الگوی مصرف، خودباروری و خوداتکایی اقتصادی، اقتصاد دانش‌بنیان، مالیات، تقویت صادرات، کیفیت استاندارد، افزایش بهره‌وری اقتصادی، فرهنگ کار جمعی، فرهنگ مصرف کالاهای داخلی و... گفت: وقتی به این مولفه‌ها نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم در همه آنها بحث فرهنگی وجود دارد؛ بنابراین اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی به‌صورت مستمر اتفاق بیفتد باید به فرهنگ و گفتمان‌سازی آن توجه داشته باشیم.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخش‌های اقتصادی و فرهنگی باید به اهمیت حوزه فرهنگی اقتصاد مقاومتی اهتمام بیشتری داشته باشند و بر نقش فرهنگ در پایداری یک اتفاق توجه داشته باشند.

وی افزود: جلسه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی که کارگروه آن بر اساس مصوبه هیات دولت و ابلاغ آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در وزارت فرهنگ تشکیل شده، با این نگاه پیش می‌رود که مناسبات اقتصاد فرهنگ را با اقتصاد مقاومتی قوی‌تر کند و دستگاه‌های حاضر در این کارگروه ضروری است علاوه بر عضو بودن، نقش فعال‌تری نیز نسبت به گذشته داشته باشند.

وزیر فرهنگ با اشاره به تعیین هسته اندیشه‌ورز در این کارگروه، ادامه داد: علاوه بر تعیین هیات اندیشه‌ورز در کارگروه لازم است در هر یک از دستگاه‌های عضو نیز هسته اندیشه‌ورز راهبردی پدید آید و با توجه به شرایط امروز اقدامات و فعالیت‌های کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی مبنایی شود که دیگر دستگاه‌های کشور نیز از آن بهره ببرند.

صالحی در ادامه گفت: گفتمان‌سازی دارای ۳ سطح است که شامل حوزه معرفتی، سطح انگیزشی و سطح رفتاری و هنجاری است.

وی تصریح کرد: در گفتمان‌سازی جامعه مخاطب هم باید مشخص باشد. بخشی از این جامعه مخاطب و هدف، جامعه نخبگانی است که از طریق آنها یک فرهنگ مشمولیت می‌یابد. جامعه مولدان و مصرف‌کنندگان هم از دیگر مخاطبان گفتمان‌سازی به شمار می‌آیند.

وزیر فرهنگ بر لزوم توجه بر چگونگی فرم‌های گفتمان‌سازی تاکید کرد و گفت: فرم در گفتمان‌سازی به راه و مسیر پیش رو معنا می‌دهد. به‌عنوان مثال این فرم‌ها در حوزه فعالیت‌های وزارت فرهنگ می‌تواند در قالب‌های فیلم کوتاه، کتاب، هنرهای مختلف و ... باشد. مثلا یک فیلم کوتاه چقدر می‌تواند در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار باشد.

وی در پایان گفت: در کارگروه گفتمان‌سازی فرهنگی در نظر داریم موضوعات راجع به فرهنگ و اقتصاد را دنبال کنیم و باید به مناسبات بین رشته‌ای که در فرهنگ و اقتصاد وجود دارد توجه داشته باشیم.

ابتدای این جلسه لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و مسئول پیگیری کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در وزارت فرهنگ گفت: پس از مصوبه هیات دولت درباره اقتصاد مقاومتی وظیفه کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۶ /۵ /۹۸ به وزارت فرهنگ محول شد.

حیدری  تصریح کرد: پس از بررسی اولویت‌های این کارگروه، دبیری آن نیز به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی واگذار شد.

در بخش دیگری از این جلسه جعفری‌نژاد معاون برنامه‌ریزی امور فرهنگ، گردشگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به چگونگی روند شکل گیری کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در وزارت فرهنگ گفت: پیرو مصوبه هیات دولت درباره گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی در تاریخ ۱۶ /۵ /۹۸ وظیفه این کارگروه به وزارت فرهنگ واگذار شد و ریاست آن بر عهده صالحی وزیر فرهنگ است.

وی در ادامه به وظایف این کارگروه اشاره کرد و گفت: تشکیل جلسات کارگروه بعد از دو هفته از ابلاغ مصوبه، تعیین هسته اندیشه‌ورزی کارگروه، تدوین بسته اجرایی، تشکیل جلسات کارگروه هر دو هفته یک‌بار، ارسال درخواست‌های رفع موانع برای بررسی به مراجع بالادستی و ارسال گزارش‌های فصلی بسته اجرایی به دبیرخانه ستاد از جمله این وظایف به شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این جلسه برخی از اعضای حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز