خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات با حضور ۴۵ مدیر و وزیر تدوین شد/ ساختمان مستوفی‌الممالک به شهرداری رسید/ شگفتی خارجی‌ها از دفتر وزیر ارتباطات

asdasd
کد خبر : ۸۱۹۹۷۷

تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات با حضور ۴۵ مدیر و وزیر در قالب ۱۰ مجموعه مستند و ۲۰ جلد کتاب تهیه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدجمال هادیان طبایی زواره (رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) با اشاره به آنکه زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات مانند پست در سراسر ایران بناهای متعدد تاریخی در اختیار دارد، گفت: می‌توانیم با مرمت و احیای این بناها، کاربری جدیدی برایشان تعریف کنیم. 

او با اشاره به آنکه یکی از پروژه‌هایی که بیش از یک سال است در وزارت ارتباطات جریان دارد، پروژه تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات است، گفت: این پروژه با همکاری تمام وزرا و معاونین وزرای تاثیرگذار در وزارت ارتباطات ایران انجام شده است، چنانکه اسناد، مدارک، تجربیات و رویدادهای خاصی که کمتر شنیده شده است در این مجموعه مستند شده است.

هادیان تصریح کرد: تاریخ شفاهی ارتباطات در قالب ۱۰ برنامه تلویزیونی و بیست جلد کتاب تهیه و تدوین شده است و در حال حاضر سه قسمت از این مستند آماده پخش است. بخش نخست به مستند قبل از انقلاب اختصاص دارد و آماده پخش است. قسمت دوم نیز به ارتباطات در دوران دفاع مقدس اختصاص دارد که تا هفته آینده آماده پخش می‌شود. قسمت بعدی نیز به مرکز اسدآباد همدان اختصاص پیدا کرده و سایر قسمت‌ها نیز به صورت موضوع‌بندی شده پیش رفته‌اند و به زودی آماده پخش خواهند شد.

او با اشاره به آنکه ۴۵ وزیر و مدیر در ساخت این مستند تاریخ شفاهی وزارت ارتباطات حضور داشتند، گفت: به زودی شاهد برگزاری مراسمی خواهیم بود که طی آن خیابان و باغی به نام مشاهیر با اسم تمام ۴۵ مدیر و وزیر که در این مستند حضور داشتند در محوطه وزارت ارتباطات نامگذاری و افتتاح خواهد شد.

بیشتر آرشیو تصویری و فیلم‌ها از بین رفته است 

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: هر چند در حال حاضر آرشیو بزرگی از اسناد در اختیار داریم اما نقص بزرگی در این میان وجود دارد چراکه بیشتر آرشیو تصویری و  فیلم‌ها که حدود ۶۰ سال در مخابرات، پست و تلفن بود بر اثر اهمال و کم‌توجهی از بین رفته است و ما در حال جمع‌آوری باقیمانده این آرشیو هستیم.

۳ مناقصه بی‌سرانجام برای مستوفی‌الممالک

 وزارت ارتباطات به دلیل سابقه طولانی و بیش از ۷۰ وزیری که به خود دیده دارای ساختمان‌های تاریخی متعددی در سراسر کشور است. در این میان می‌توان از ساختمان مستوفی‌الممالک به عنوان مهمترین بنای این مجموعه یاد کرد. به گفته هادیان، طی یک سال گذشته وزارت ارتباطات اهتمام داشت تا مرمت و تعمیر این مجموعه و تعریف کاربری آن انجام شود. در این راستا، طبق قانون مناقصه‌هایی برای تعیین شرکت‌های معتبر برگزار شد. با وجود اینکه تاکنون سه بار مناقصه برگزار شده است به دلیل تغییرات قیمت و تورم موجود هیچ یک از شرکت‌ها در این مناقصه‌ها شرکت نکردند. 

او ادامه داد: در حال حاضر با توافق‌هایی که با شهرداری تهران انجام شده است قرار است با مشارکت شهرداری، ساختمان مستوفی‌الممالک تعمیر و بازسازی شود و کاربری جدیدی برای آن تعریف شود. امیدواریم در آینده نزدیک کار مرمت آن آغاز شود. 

ساختمان تلگرافخانه چابهار در اختیار منطقه آزاد

هادیان یادآور شد: نباید فراموش کرد که ساختمان‌های تاریخی دیگری در وزارت ارتباطات وجود دارد که این اهتمام برای تعمیر همه این ساختمان‌ها وجود دارد اما با توجه به آن که پروژه بسیار بزرگی است، وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد بنابراین نیاز است سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها وارد عمل شوند. وزیر ارتباطات بسیار به حوزه میراث فرهنگی علاقه‌مند است و تاکید دارد این ساختمان‌ها شناسایی و مرمت شوند. 

او ادامه داد: شرکت ملی پست، ساختمان‌های تاریخی متعددی در بسیاری از استان‌ها در اختیار دارد چنانکه ساختمان‌های تلگرافخانه در بسیاری از نقاط کشور قرار دارند و می‌توانند کاربری داشته باشد چراکه دارای معماری ویژه‌ای هستند و اخیراً توافقی با منطقه آزاد چابهار درخصوص ساختمان تلگرافخانه چابهار انجام شده و قرار است  منطقه آزاد چابهار موارد مربوط به مرمت و تغییر کاربری مجموعه را انجام دهد. باید دقت داشته باشیم تا تعمیرات و مرمت بر اساس اصول میراث فرهنگی انجام شود. قبول داریم که میزان فعالیت ما در حوزه میراث فرهنگی در وزارت ارتباطات کافی نیست اما مهم آن است که این کار را آغاز کرده‌ایم.

کلاه‌فرهنگی و شگفتی مراجعان

هادیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مرمت ساختمان فرمانفرماییان نیز که متعلق به دوره پهلوی اول است، آغاز شده و قرار است تبدیل به مدیا پارک شود. ساختمان کلاه‌فرنگی نیز که اکنون تبدیل به دفتر کار وزیر ارتباطات شده با ایجاد تغییراتی کوچک مرمت  شد. اکنون این ساختمان تاریخی محل ملاقات‌های وزیر شده است.  چنانکه وقتی وزرای ارتباطات کشورهای خارجی برای دیدار با وزیر به این ساختمان مراجعه می‌کنند، زمان طولانی را صرف دیدن ساختمان موزه آن می‌کنند. وسایل و نوع معماری ساختمان کلاه‌فرنگی برای آنها شگفت‌آور است.

او با اشاره به علاقه وزیر ارتباطات به میراث فرهنگی گفت: وزیر توصیه کرده‌اند که معاونتی به نام موزه و اماکن تاریخی و میراث فرهنگی در مجموعه روابط عمومی تعریف شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز